کد خبر: ۲۸۲۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۷۴

امارات برای آتش زدن کنسولگری ایران چقدر هزینه کرد؟

تحلیلگر و روزنامه نگار عراقی گفت که امارات متحده عربی بابت آتش زدن کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف ۳۰ هزار دلار (به اغتشاشگران) پرداخت کرده است.

«حسن سلمان» شب گذشته (یکشنبه) در میزگرد سیاسی در شبکه تلویزیونی «المیادین» با اشاره به نقش امارات متحده عربی در آتش زدن کنسولگری ایران در نجف اشرف گفت: سفارت امارات در بغداد ۳۰ هزار دلار بابت آتش زدن کنسولگری ایران هزینه کرده است.

وی گروه وابسته به «عدنان الزرفی» استاندار اسبق نجف و همچنین جریان های منحرف یمانی، شیرازی و صرخی را به دست داشتن در آتش زدن کنسولگری ایران در نجف متهم کرد و افزود: فردی که پول از امارات گرفته بخشی از آن را برای خود برداشته و بقیه را بین دیگر گروه های مشارکت کننده در آتش زدن کنسولگری ایران توزیع کرده است.

نام امارات متحده عربی از آغاز اعتراضات اجتماعی در اول اکتبر گذشته به عنوان یکی از مهمترین کشورهای عربی تحریک کننده این اعتراضات و به خشونت کشیدن آن مطرح بوده است.

برخی مدارک و اسناد منابع امنیتی و رسانه ای عراقی و منطقه ای حاکیست که بخشی از تحریک های شبکه های مجازی برای به خشونت کشاندن اعتراضات اجتماعی در عراق از امارات اداره می شود.

منابع امنیتی عراق نیز چندی قبل از بازداشت یک تیم اطلاعاتی اماراتی در بغداد خبر دادند که اعضای آن از اتباع لبنانی و عراقی بودند و مسوولیت این تیم اطلاعاتی تحریک جوانان عراقی به درگیر شدن با نیروهای امنیتی در میدان تحریر بغداد بوده است.

این در حالیست که برخی رهبران سیاسی عراق، بازداشت اخیر «عزت الشابندر» در فرودگاه «دبی» توسط دستگاه های امنیتی امارات را مرتبط با افشاگری اخیر این چهره سیاسی عراق درباره طرح های امارات در عراق دانستند.

الشابندر گفته بود که امارات با کمک رژیم صهیونیستی درصدد است تا از طریق تحریک اعتراضات در مناطق و استان های شیعه نشین جنوب و مرکز عراق، در این کشور ناآرامی و جنگ داخلی به راه اندازد تا متعاقبا بستر لازم برای ایجاد اقلیم سنی (مشابه اقلیم کردستان) در عراق فراهم شود.

وی هدف از ایجاد اقلیم سنی که استان های الانبار، نینوا و صلاح الدین را در بر می گیرد، اولا قطع کریدور تهران - دمشق از طریق گذرگاه «قائم – البوکمال» و دوم ایجاد دولت جایگزین برای فلسطینی ها در غرب الانبار عنوان کرده بود.

الشابندر بعد از چند روز بازداشت تحت فشار دولت و رهبران سیاسی عراق آزاد شد و به بغداد بازگشت، اما هنوز به رغم دیدار برخی رهبران سیاسی و رییس دادگاه تجدید نظر عراق با او جزییاتی از بازداشت جنجالی او در فرودگاه دبی هنوز منتشر نشده است.

 حسن سلمان در ادامه نسبت به خشونت های اخیر در نجف اشرف هشدار داد و گفت: آنچه در حال حاضر در نجف اشرف اتفاق می افتد، بسیار خطرناک است و ممکن است منجر به جنگ داخلی در عراق شود.

سلمان اضافه کرد: همه جریان های منحرف اعم از یمانی، صرخی و شیرازی ها به علاوه گروه الزرفی با کمک و مدیریت آمریکایی ها، صهیونیست ها و سعودی ها در فتنه جدید نجف اشرف دخیل هستند.

وی برخی از جریان های بزرگ سیاسی شیعه را نیز به دست داشتن در خشونت ها متهم کرد.

به گفته سلمان، با استعفای «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق عملا سفارتخانه آمریکا برای معرفی نامزد جایگزین خود آماده شده است.

این تحلیلگر عراقی همچنین از موضع فراکسیون «سائرون» در پارلمان عراق در عدم معرفی نامزد مورد نظر خود برای پست نخست وزیری عراق انتقاد کرد و گفت که حسب قانون، سائرون (مورد حمایت مقتدا صدر) با ۵۴ کرسی اینک بزرگترین فراکسیون پارلمان می باشد و موظف است نامزد خود را برای پست نخست وزیری معرفی کند.

به گفته وی، هرگونه شانه خالی کردن از این امر به معنی شانه خالی کردن از مسوولیت است.

فراکسیون سائرون اعلام کرده که انتخاب نامزد مناسب برای پست نخست وزیری را به رییس جمهوری واگذار کرده است.

منبع:ایرنا