کد خبر: ۲۸۲۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۴۲

بازار خودرو به کدام سو حرکت می‌کند؟

بازار خودرو در حالی افزایش قابل توجه قیمت را این روزها تجربه می کند که از ابتدای سال جاری این بازار با رکودی سخت و سنگین دست و پنجه نرم می کند.
ماه عسل سرمایه گذاران در بازار خودرو سال گذشته به پایان رسید، وقتی قیمت‌ها روند افزایشی را هفته به هفته و ماه به ماه تجربه کردند تا جایی که سرمایه گذاران در بازار خودرو با موقعیتی ویژه و خاص مواجه شدند؛ کاهش شدید قدرت خرید  

 فاصله قابل توجه قیمت خودرو در بازار با قیمت تحویل کارخانه نیز عامل دیگری بود که سبب شد بسیاری عطای سرمایه گذاری در بازار خودرو را به لقایش ببخشند و با به جان خریدن احتمال دیرکرد موعد تحویل، خرید از کمپانی‌ها را به عنوان گزینه اصلی برگزینند.

بازار خودرو با رشد شدید قیمت‌ها، در این دوره زمانی، ارزان ترین‌های بازار ایران را از مرز ۵۰ میلیون تومان گذراند و حالا شوک دوم در این بازار، از پس سهمیه بندی بنزین و رسیدن قیمت بنزین به سه هزار تومان رخ داده است.

هر چند در بسیاری از کشورها افزایش قیمت بنزین می‌تواند زمینه را برای کاهش قیمت خودرو فراهم کند اما در ایران اتفاقی عکس رخ می دهد. غالبا افزایش قیمت بنزین با رشد بهای خودرو همراه است. بسیاری از کارشناسان معتقدند دلیل این اتفاق به ساختارهای شکل گرفته در اقتصاد ایران باز می گردد. برخی کارشناسان می‌گویند افزایش قیمت بنزین به خودی خود نمی‌تواند عامل رشد قیمت بنزین باشد اما رشد قیمت بنزین، با توجه به کشش بالای قیمتی این فرآورده استراتژیک نفتی سبب بالا رفتن نرخ تورم می‌شود و این پیش‌بینی روانی سبب شده است افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو در کنار سایر بازارها رقم بخورد.  به عبارت دیگر انتظارات تورمی سبب شده است اقتصاد ایران آمده رشد بهای تورم باشد و این اتفاق زمینه را برای بالار فتن قیمت خودرو در عین رشد قیمت بنزین مهیا کرده است.

 گازسوزها می‌تازند

افزایش قیمت بنزین جرقه رشد قیمت خودروهای معدود گازسو را فراهم کرد. سمند گازسوز که در بیستمین روز آبان ماه ۹۷ میلیون تومان قیمت داشت حالا به قیمت ۱۱۶ میلیون تومان فایل شده است. این افزایش ۱۹ میلیونی قیمت البته تحت تاثیر رشد بهای بنزین است. این وضعیت در مورد سایر خودروهای گازسوز نیز وجود دارد. پژو ۴۰۵ گازسوز در بیستمین روز آبان به قیمت ۸۰ میلیون تومان فایل شد اما امروز به قیمت ۹۰ میلیون تومان اگهی شد.

 پژو پارس دوگانه سوز نیز در همین دوره زمانی افزایش قیمتی برابر با ۱۴ میلیون تومان را تجربه کرده است و از قیمت ۱۰۴ میلیون تومان به قیمت ۱۱۸ میلیون تومان رسیده است. در همین حال تجهیزات گازسوز کردن خودروهای بنزینی نیز با افزایش قیمت شدید روبروست به طوری که هزینه گازسوز کردن خودرو در حال حاضر ثابت نیست.

 آینده بازار چه می شود؟

 فعالان بازار می‌گویند بازار خودرو برای ورود مشتری نیازمند سیگنال‌های خاصی است. ایجاد انگیزه برای مشتری، تقویت قدرت خرید از طریق اعطای تسهیلات، تنظیم روند عرضه خودرو به بازار از سوی خودروسازان و همچنین ممانعت از سفته بازی در این بازار اقداماتی است که می تواند فضای بازار خودرو را تحت تاثیر قرار دهند. در شرایط کنونی اما تاخت و تاز در بازار خودرو ادامه دارد، بازاری که زیر سایه سنگین رکود با رشد شدید قیمت ها همراه است. فعالان بازار می گویند این روزها با این قیمت‌ها همه فروشنده‌اند اما خبری از خریدار نیست. باید دید این روند تا چه زمانی قابل تداوم است.

منبع:خبرآنلاین