کد خبر: ۲۸۲۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۱۳

رکوردشکنی قیمت گوجه فرنگی: کیلویی ۲۰ هزار تومان!

قیمت گوجه فرنگی آبان و آذر ماه امسال رکورد ۲۰ هزار تومان را شکست؛ قرار بود نرخ این محصول پس از برداشت استان‌های جنوبی شکسته شود اما بارندگی‌ها، این امید را کمرنگ کرد.

با وجود اینکه هر ساله با تغییر فصل از تابستان به پاییز شاهد افزایش قیمت اکثر محصولات صیفی هستیم اما امسال نرخ گوجه فرنگی در بازار به یکباره از پنج هزارتومان به ۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد که نگرانی اغلب مصرف کنندگان را در پی داشت.

گفته ها حاکی از آن است که عواملی همچون سرمازدگی، افزایش کرایه حمل و نقل و همچنین صادرات بی رویه موجب گرانی محصول گوجه فرنگی شده است.

سال گذشته در مجموع پنج میلیون و ۷۳۹ هزارتن در سطح بیش از ۱۳۳ هزار هکتار گوجه فرنگی تولید شد که تا زمان ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی ۴۲۵.۱ هزارتن به ارزش دلاری ۱۶۳ میلیون دلار، رب گوجه فرنگی ۶۶ هزارتن به ارزش دلاری ۹۶.۹ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده بود.

طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در هفت ماهه سال ۹۷نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ نیز  در محصول گوجه فرنگی ۴۱.۴ درصد افزایش صادرات داشتیم.

در این زمینه، مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی گفت:با توجه به افزایش قیمت گوجه فرنگی در بازار انتظار می‌رفت عرضه این محصول برای تعادل قیمت‌ها از چهار استان جنوبی کشور (بوشهر، خوزستان ، سیستان و بلوچستان و هرمزگان) انجام شود اما به دلیل تشدید بارندگی‌ها عرضه این محصول در استان بوشهر با مشکل مواجه شد.

«حسین اصغری» افزایش اخیر قیمت گوجه فرنگی را ناشی از محدودیت اقلیمی فصل پاییز در برخی از استان ها دانست و افزود: طبق گزارش های رسیده خسارت هایی به تولید گوجه فرنگی استان بوشهر وارد آمده اما هنوز آمار دقیق میزان خسارت ها مشخص نیست.

وی اضافه کرد: به دلیل نزدیکی محصول گوجه فرنگی به زمین و شدت بارندگی ها میوه پوسیده می شود که احتمال خسارت زایی آن را برای تولیدکنندگان افزایش می دهد.

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در فصل پاییز همه ساله به دلیل محدودیت کشت، دچار نوسان قیمت در برخی محصولات از جمله گوجه فرنگی هستیم که با ورود به فصل زمستان و افزایش تولید محصولات استان های جنوبی کشور این مشکل برطرف می شود.

وی اظهار داشت: با توجه به افزایش عرضه گوجه فرنگی انباری، گلخانه ای و تولید استان‌های جنوبی امیدواریم نرخ این محصول در بازار متعادل می‌شود.

اصغری تصریح کرد:  تولید گوجه فرنگی در فصل پاییز ۱۳۰ هزارتن در سطح پنج هزار و ۳۴۰ هکتار در چهار استان بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان برنامه ریزی شده بود.

به گفته وی، طبق برنامه برای فصل زمستان نیز تولید بیش از یک میلیون تن گوجه فرنگی در سطح ۲۱ هزار و ۶۵۰ هکتار  در استان های بوشهر، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و هرمزگان پیش بینی شده است.

اصغری بر این باور است که با ورود به فصل زمستان وضعیت بازار این محصول متعادل شود بنابر این طی یک تا دو هفته آینده قیمت گوجه فرنگی روند کاهشی به  خود می گیرد.

منبع:ایرنا