کد خبر: ۲۸۲۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۳۳

چند سرگرمی‌ جالب و ارزان‌ برای اوقات فراغت؛ بعد از یک روز کاری

اگر پولتان کم است و دنبال یک سرگرمی ارزشمند برای سپری کردن اوقات فراغت خودتان می‌گردید حتما می‌خواهید کاری باشد که حسابی درگیرش شوید و از آن لذت ببرید.

با این که شرایط و اتفاقاتی که این روزها در جامعه پیش می‌آید واقعا مطلوب و موردپسند عامه مردم نیست، اما بالاخره همه را به نوعی درگیر خود کرده است. خب، حالا که دستتان خالی است و پول چندانی هم در جیب ندارید، به نظرتان چه کارهایی می‌توانید انجام دهید تا در اوقات فراغت سرگرم شوید و برای مدتی هم که شده گذر زمان را متوجه نشوید؟

ما به شما ۱۶ ایده پیشنهاد می‌دهیم که بتوانید با حداقل پول از اوقات پرمشغله کاری و درگیری ذهنی خود کمی فاصله بگیرید و از زندگی بیشتر لذت ببرید.

۱- خوراکی‌باز شوید!

کسی را می‌شناسید که غذا را دوست نداشته باشد؟ علاقه به خوراکی‌ها و غذاها یک حس مشترک بین همه مردم دنیاست که خیلی چیزهای دیگر این ویژگی را ندارند. خوراکی‌باز بودن نه تنها یکی از بهترین روش‌ها برای ارتباط برقرار کردن با دیگران و نزدیک شدن به آنهاست بلکه ذائقه و کنجکاوی شما را نیز ارضا می‌کند. در اوقات فراغت، غذاهای جدیدی که دم دستتان است را تجربه و تست کنید یا با ذهنیت سرگرمی جدیدتان به خرید خوراکی بروید. بدین ترتیب، هم اطلاعات شما در مورد غذا بیشتر می‌شود و هم از سلامت و نتیجه خوردن همه انواع غذاها تجربه کسب می‌کنید.

۲- جانورشناس شوید

جانورشناسی یا Zoology یعنی مطالعه همه حیوانات. شما هم می‌توانید بدون این که پول زیادی داشته باشید خودتان را درگیر این موضوع کنید. از تماشای پرندگان گرفته تا مشاهده طبیعت، وقتی که بیرون از خانه و در حال گردش یا قدم زدن هستید، می‌توانید مدت زمان زیادی را صرف چیزهایی کنید که واقعا به آنها علاقه دارید. حتی اگر نمی‌توانید مسافت زیادی را از خانه دور شوید، اما حتما در مسیرتان حیواناتی هستند که بی‌شک در محیط‌های شلوغ و پرتردد در حال پرسه زدن هستند. اینترنت هم هست. در اوقات فراغت، از اینترنت غافل نشوید.

۳- گیاه‌شناس شوید

بوتانی (Botany) یعنی مطالعه گیاهان. دامنه علاقه شما می‌تواند به یادگیری همه گونه‌های گیاهی و سرگرم شدن با آنها گسترده باشد. کاشت گیاه در منطقه‌ای خارج از منزل می‌تواند شما را شاد کند و نگهداری و مراقبت از گیاهان در منزل هم حتما فواید زیادی برای شما خواهد داشت. حداقل چیزهایی که باید داشته باشید هزینه زیادی ندارد و می‌توانید از همان چیزهایی که در طبیعت به رایگان موجود است استفاده کنید یا چیزهایی که در فروشگاه‌ها هستند را با حداقل پول خریداری کنید.

۴- حشره‌شناس شوید

وقتی به حشرات فکر می‌کنید، ممکن است در همان ابتدا از آنها خوشتان نیاید یا جزو چیزهایی نباشد که بخواهید بعد از اوقات فراغت از کار وقت خود را با آنها بگذرانید و لذت ببرید. با این حال، سرگرمی‌های بسیار زیادی هستند که می‌توانید با حشرات انجام دهید. برای آنهایی که هنوز اطلاعی ندارند باید بگوییم که اِنتومولوژی  به علم مطالعه حشرات می‌گویند. باز هم می‌گوییم که این سرگرمی می‌تواند خیلی ارزان باشد و حداقل اگر مجانی نیست، کاملا در اوقات فراغت سرگرم‌کننده است. مثلا می‌توانید به کولونی مورچه‌ها نگاه کنید و دقت کنید تا ببینید چطور لانه آنها بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. یک عنکبوت خانگی داشته باشید یا حتی کلکسیون گونه‌های مختلف یک حشره را گردآوری کنید. قطعا دنیا با کمبود حشره مواجه نیست که شما نتوانید از آنها چیز یاد بگیرید و خودتان را سرگرم کنید.

۵- از ستاره‌شناسی لذت ببرید

اگر ذاتا به موضوعات فلکی و اجرام آسمانی علاقه دارید، بهتر است بعد از فراغت از کار، به فعالیت ستاره‌شناسی روی بیاورید. بهتر است به فضایی دسترسی داشته باشید که چراغانی شب زیاد نیست و دیدی بهتری به آسمان دارید. نگاه کردن به آسمان، تنها هزینه‌‌ای است که باید برای این سرگرمی بپردازید. برای این که یک گام به جلو بردارید، کیت‌های آماتور تلسکوپ را با قیمتی ارزان بخرید. مطمئنا خرید یک دستگاه تلسکوپ غیرحرفه‌ای آنقدرها به جیب شما ضرر نمی‌زند.


۶- در مورد دین و فلسفه تحقیق کنید

دو واژه دین و فلسفه به اندازه کافی وسعت دارند تا شما را با درصدی از جامعه به مدت طولانی سرگرم کنند. اگر حس می‌کنید کمی تحقیق در باب این موضوعات یا موضوعات هدفمند دیگر در حوزه دین و فلسفه مفید است و روح بیشتری به کار شما می‌دهد، از آن دریغ نکنید. کلیسا، مسجد، گروه‌های دوستانه و خانوادگی، مجلات، رسانه‌ها و خیلی جاهای دیگر منتظر افرادی هستند که بخواهند اوقات فراغت خود را وقف یادگیری و تحقیق در باب این زمینه‌های فکری و اعتقادی کنند.

۷- ابراز وجود کنید

چه در حوزه دین باشد، چه هارمونی با طبیعت، ترک اعتیاد یا حتی سالم‌تر و بهتر زندگی کردن، هرگز بد نیست که خود جدیدتان را ابراز کنید و در مورد ویژگی‌های خودتان و بهتر بودنتان شروع به تحقیق کنید. مهم نیست تغییر کارتان باشد یا تغییر علایق و سوابق شخصی، این فعالیت می‌تواند شما را به رشد شخصی شگفت‌انگیزی برساند و زمانتان را کمتر کسل‌کننده و بی‌هدف سپری کنید. شما دوست دارید چه ویژگی‌ها یا زمینه‌هایی را در خودتان بهبود دهید؟

۸- روی ارتقای شغلی خود کار کنید

مثل چیزی که در بالا به آن اشاره کردیم و از شروع کردن به ابراز وجود خود جدیدتان حرف زدیم، به ندرت ممکن است از فکر کردن در مورد پیشرفت کار، حرفه یا پیشه‌ای که صبح تا شب به آن مشغول هستید لذت نبرید. در مورد حوزه کاری خود کتاب‌های زیادی بخوانید. به گروه‌های جدید بپیوندید و جدیدترین پیشرفت‌ها و اخبار گرایشات صنعت دلخواهتان را دنبال کنید. تحقیق کنید، مطالعه کنید و با کارشناسان این زمینه گپ و گفتی داشته باشید. اگر پیشرفت کاری جزو اهداف شماست، چرا نباید از اوقات فراغت خود دقیقا برای همین هدف و بهره‌وری بیشتر سود ببرید؟

۹- مغزتان را پرورش دهید

وقتی در مورد پیشرفت خودتان سخن به میان می‌آید، روش‌های بسیار زیادی برای پرورش مغزتان با روش‌هایی کم‌هزینه و نسبتا کارامد برای پر کردن اوقات فراغتی وجود دارد که روزی فکر می‌کردید داشته باشید. یادگیری روش‌های هشیار و فعال نگه داشتن مغز یک کاربرد عالی برای اوقات رکورد و بیکاری شما محسوب می‌شود. در اوقات فراغت، می‌توانید از بازی‌های ذهنی مخصوص بزرگسالان که در فروشگاه‌های آنلاین برنامه و بازی موبایل وجود دارد بهره ببرید. بازی مشهور تکه‌های چوب یا حتی بازی‌های ذهنی دیگر می‌توانند به افزایش کارایی مغز شما کمک کنند و مهارت‌های تصمیم‌گیری منطقی در شما را افزایش دهند. در نهایت، شما می‌توانید بر بیکاری اوقات فراغت خود فائق آیید.

۱۰- لیست مخاطبین موبایل و شبکه‌های اجتماعی خود را مرتب کنید

این روزها همه فهرستی طویل از مخاطبان دارند که از گذشته دور تا به امروز برایشان باقی مانده است. بسیاری از ما فراموش می‌کنیم که به صورت مرتب مخاطبان خود را سر و سامان دهیم یا حتی فهرست خود را پاک سازی کنیم. از آنجا که سامان‌دهی به مخاطبان یک کار مفید و موثر در خارج از ساعت کاری است، اما شما می‌توانید با این حرکت ساده چه در محیط کار و چه در ساعت استراحت خود سرگرم شوید. فکر کنید چه حس خوبی دارد که فهرست مخاطبان موبایل، ایمیل یا حساب فیس‌بوک، تلگرام و اینستاگرام خود را پاک‌سازی، سامان‌دهی و به‌روز کنید.

۱۱- یک کارشناس بومی شوید

ما تا کنون در مورد این بحث کردیم که با هدف سرگرمی، در محیط پیرامون خود به دنبال عناصر فردی وجود خود باشید اما حالا می‌خواهیم یک گام فراتر بروید و سعی کنید یک متخصص و کارشناس ماهر در همه موارد در محل زندگی خود باشید. مردم، فرهنگ، غذا، مناظر طبیعی و زیست‌بوم تمام اینها و خیلی چیزهای دیگر می‌تواند بر هر موقعیت جفرافیایی پیچیدگی‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی بدهد. در عوض، آنهایی که علاقه‌‌مند هستند می‌توانند چیزهای بسیار زیادی را از یک کارشناس محلی یاد بگیرند.

۱۲ به نظافت و سازمان‌دهی خانه و ماشین بپردازید

فارغ از مخاطبان ایمیل و تلفن همراه، لازم است به جاهای دیگری که معمولا فراموش می‌کنید هم نگاهی بیندازید و به فکر تمیز کردن و سر و سامان دادن به آنها شوید. در اوقات فراغت، کشوهای خود را منظم کنید، ماشین را مرتب و تمیز کنید، حتی می‌توانید دستی هم به طبقه‌های یخچال بکشید. به شما تضمین می‌دهیم که هم از این کار سود می‌برید و هم اوقات فراغت خود را به شیوه‌ای کارامد و مفید سپری می‌کنید.

۱۳- سراغ مؤسسات خیریه بروید

ایده‌هایی که بعد از فراغت از کار به ذهنتان خطور می‌کند لازم نیست حتما در مورد شخص خودتان باشد. مهم نیست کجا زندگی می‌کنید، هر جا که باشید یک دنیای بزرگ از خیریه‌ها و مؤسسات نیکوکاری در اطراف شما هستند که می‌توانید خودتان را در آنجا مشغول کرده و به دیگران کمک کنید. کمک کردن حتما فیزیکی یا مالی و نقدی نیست. با هم‌محلی‌های خود در تماس باشید و به آنها در تحقیق و جست‌وجو کمک کنید، اجتماعی باشید و با دیگران حرف بزنید و اخبار محله را به گوش دیگران برسانید.

۱۴- کتاب بخوانید

کتاب خواندن یک روش ارزان و مقرون به صرفه عالی است که می‌توانید بیشتر اوقات بعد از کار خود را با آن سپری کنید. یادتان بیاید که قبلا از شیوه‌هایی سخن گفتیم که می‌توانید با آنها مغز خود را هشیار و فعال نگه دارید. کتاب خواندن هم یکی از بهترین نوع این فعالیت‌هاست. موضوعی را پیدا کنید که از خواندنش لذت می‌برید یا می‌خواهید بیشتر در مورد آن بدانید. به کتابخانه بروید، از کتابفروشی خرید کنید، یک مکان راحت و دلخواه پیدا کنید و مجذوب آن شوید.

۱۵- سراغ هنر و موسیقی بروید

هنر و موسیقی یک گذرگاه عالی برای عبور از لحظات فراغت و بیکاری و غرق شدن در احساسات و ایده‌هاست. شما می‌توانید خودتان هنر و موسیقی را با لوازم دست‌ساز خلق کنید یا با کمک یک برنامه کاربردی یا تماشای ویدیوهای آنلاین راهنمایی‌های رایگان بیشتری بگیرید. این روزها، تقریبا هر کسی می‌تواند سازنده و خالق چیزهایی از جنس ذوق و هنر و احساس خودش باشد.

۱۶- به دوستان خود تلفن بزنید

در پایان باید بگوییم که اگر این ۱۵ ایده بالا شما را به هیچ جایی نمی‌رسانند و برایتان مفید نیستند، در اوقات فراغت، می‌توانید به دوستان خود تلفن بزنید. نه تنها با این کار می‌توانید با دیگران در تماس باشید بلکه آتش بیکاری و کسالت را خاموش می‌کنید. از آنها بپرسید که آیا علاقه‌مند به فعالیت‌هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم هستند یا نه.  اگر این طور است می‌توانید از مشایعت و همراهی آنها نهایت بهره را ببرید.

منبع:روزیاتو