کد خبر: ۲۸۲۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۶

بودجه ۹۹؛ دولت درآمد خود از مردم را چقدر افزایش می‌دهد؟

عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه ۹۹ افزایش ۲۰ درصدی دارد. طوری که اگر بخواهید برای اولین بار از کشور خارج شوید، عوارض خروج به جای ۲۲۰ هزار تومان در بودجه سال ۹۸، معادل ۲۶۴ هزار تومان در لایحه بودجه سال ۹۹ محاسبه خواهد شد.
دولت نرخ‌هایش را بالا برد. لایحه بودجه سال ۹۹ که دیروز به مجلس رفته، تغییرات زیادی در بخش تعرفه خدمات دولتی دارد. جدول شماره ۱۸ لایحه بودجه به انواع تعرفه‌های خدماتی مثل صدور کارت معافیت، هزینه ثبت نام در آزمون‌ها، عوارض خروج از کشور، هزینه خدمات ثبتی و ... اختصاص دارد که در لایحه بودجه سال ۹۹ خیلی از تعرفه‌ها نسبت به بودجه سال ۹۸ افزایش پیدا کرده است. در این گزارش چند مورد از این تغییرات را بررسی کرده‌ایم که نشان می‌دهد دولت در بعضی موارد می‌خواهد نرخ‌هایش را تا ۲.۵ برابر افزایش دهد.
 
تغییرات درآمد دولت از سرباز‌ها؛ افزایش ۱۵ تا ۱۰۰ درصد
دولت در لایحه بودجه سال ۹۹ می‌خواهد درآمد خود از صدور کارت معافیت را افزایش دهد. طوری که در سال ۹۹ افراد تحصیل‌کرده دارای دکترای تخصصی باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای صدور کارت معافیت هزینه کنند. این رقم در بودجه ۹۸ یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود و افزایش ۱۵ درصدی داشته است. هزینه صدور کارت معافیت برای افراد دارای تحصیلات دکترای عمومی و کارشناسی ارشد در سال ۹۸ معادل یک میلیون و ۴۰ هزار تومان بود که در لایحه ۹۹ به یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسیده و ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. آن‌هایی که مدرک کارشناسی و فوق دیپلم دارند و می‌خواهند از سربازی معاف شوند، باید ۳۲۵ هزار تومان برای صدور کارت پرداخت کنند. این رقم در لایحه بودجه ۹۹ حدود ۵۴ درصد افزایش پیدا کرده و به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. دیپلمه‌ها برای معافیت لازم است ۱۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان برای صدور کارت هزینه پرداخت کنند و دولت می‌خواهد در لایحه بودجه ۹۹ این رقم را ۹۲ درصد افزایش دهد و به ۲۵۰ هزار تومان برساند. این هزینه برای افراد زیردیپلم هم قرار است از ۹۷ هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۰۰ هزار تومان برسد و دو برابر شود.

صدور کارت معافیت برای آن‌هایی که معافیت پزشکی می‌گیرند، در بودجه ۹۸ معادل ۱۳۰ هزار تومان بود که در بودجه ۹۹ تقریبا ۵۴ درصد افزایش پیدا کرده و به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور برای صدور کارت معافیت باید ۱۳ میلیون تومان هزینه کنند، اما با شروع سال ۹۷ و اجرایی شدن قانون بودجه ۹۹ این رقم ۵۴ درصد افزایش پیدا کرده و به ۲۰ میلیون تومان خواهد رسید.

باید توجه داشته باشید که هزینه صدور کارت ملی برای مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی بیشترین تغییر را داشته است. در لایحه بودجه ۹۸ این هزینه پنج هزار تومان بود و در لایحه بودجه ۹۹ شش برابر شده و به ۳۰ هزار تومان رسیده است.

علاوه بر صدور کارت معافیت، هزینه‌های معاینه پزشکی هم افزایش پیدا کرده. طوری که هزینه معاینه‌های تخصصی برای بار اول از ۱۳ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسیده است. هزینه‌ها برای معاینه بار دوم هم از ۱۹ هزار و ۵۰۰ به ۳۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

صدور کارت پایان خدمت هم در کنار کارت معافیت دارای هزینه خاص خودش است. پیش از این کسانی که خدمتشان به پایان می‌رسید باید برای صدور کارت پایان خدمت هوشمند ۲۰ هزار تومان بود که در لایحه بودجه ۹۹ با افزایش ۱۵۰ درصدی بیش از دو برابر شده و به ۵۰ هزار تومان رسیده است.
 
تغییرات درآمد دولت از مسافران؛ افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصد
عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه ۹۹ افزایش پیدا کرده. طوری که اگر بخواهید برای اولین بار از کشور خارج شوید، عوارض خروج به جای ۲۲۰ هزار تومان در بودجه سال ۹۸، معادل ۲۶۴ هزار تومان در لایحه بودجه سال ۹۹ محاسبه خواهد شد. همچنین عوارض خروج برای زائران حج تمتع و عمره از ۱۱۰ هزار تومان به ۱۳۲ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. این ارقام صرفا برای سفر اول است. طوری که اگر بخواهید برای بار دوم از کشور خارج شوید، عوارض خروج ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و به ۳۹۶ هزار تومان برای سفر‌های عادی و ۱۹۸ هزار تومان برای سفر حج خواهد رسید. همچنین عوارض خروج برای سفر‌های سوم به بعد باز هم افزایش پیدا می‌کند و به ارقام ۵۲۸ هزار تومان برای سفر عادی و ۲۶۴ هزار تومان برای سفر حج خواهد رسید.

علاوه بر افزایش ۲۰ درصدی عوارض خروج از کشور، هزینه صدور گذرنامه هم در لایحه بودجه ۹۹ بیشتر شده است. طوری که تعرفه صدور، تعویض و تمدید گذرنامه از ۱۰۰ هزار تومان به ۱۲۵ هزار تومان رسیده است.

تغییرات درآمد دولت از اساتید و دانش‌آموزان؛ افزایش تا ۲.۵ برابر
دولت در بودجه سال ۹۸ درآمد حاصل از جذب و گزینش اعضای هیئت علمی دانشگاه را ۳۰ هزار تومان به ازای هر نفر در نظر گرفته بود و این رقم در لایحه بودجه سال ۹۹ با افزایش ۲.۵ برابری به ۷۵ هزار تومان رسیده است.

هزینه صدور تاییدیه تحصیلی برای دانش‌آموزان توسط وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۹۹ تفاوتی نسبت به بودجه سال ۹۸ ندارد و همان دو هزار و ۳۰۰ تومان باقی مانده است. همچنین سازمان آموزش  فنی و حرفه‌ای قرار است همچنان همان هزینه‌های سابق را برای ثبت نام و برگزارش آزمون سنجش مهارت دریافت کند. این هزینه برای رشته‌های خدماتی ۲۸ هزار تومان و برای رشته‌های فنی ۴۲ هزار تومان به ازای هر متقاضی است.
 
تغییرات درآمد دولت از راننده‌ها؛ افزایش تا ۲.۵ برابر
اگر کارت ماشین یا کارت موتور سیکلت شما قدیمی باشد و بخواهید آن را هوشمند کنید، لازم است ۲۰ هزار تومان برای هوشمندسازی کارت هزینه کنید. این هزینه در لایحه بودجه سال ۹۹ افزایش ۲.۵ برابری داشته و به ۵۰ هزار تومان رسیده است.

هزینه تعویض پلاک در بودجه سال ۹۸ معادل ۱۰۰ هزار تومان برای خودرو و ۲۵ هزار تومان برای موتور سیکلت در نظر گرفته شده بود. حالا دولت در لایحه بودجه سال ۹۹ این هزینه را تا دو برابر افزایش داده است. طوری که سال آینده هزینه تعویض پلاک خودرو به ۱۵۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند و خریداران موتورسیکلت باید برای تعویض پلاک دو برابر یعنی ۵۰ هزار تومان هزینه پرداخت کنند.

منبع:فرارو