کد خبر: ۲۸۲۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۹

دموکرات‌ها امروز رسما لایحه استیضاح ترامپ را ارائه می‌کنند

روزنامه واشنگتن پست گزارش داد، دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا قرار است امروز به صورت رسمی اجرای دو بند مربوط به لایحه استیضاح دونالد ترامپ را اعلام کنند.
روزنامه واشنگتن پست به نقل از سه مقام آگاه در گزارش خود نوشت، قانونگذاران دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا روی دو موضوع سواستفاده از قدرت و مانع‌تراشی بر سر راه اقدامات کنگره از سوی ترامپ متمرکز خواهند شد. همچنین انتظار می‌رود هفته آینده لایحه مربوطه در کلیت مجلس نمایندگان آمریکا به رای گذاشته شود.

همچنین طبق این گزارش انتظار می‌رود، جرولد ندلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان و آدام شف، رئیس کمیته اطلاعاتی این مجلس به همراه چند رهبر دیگر کمیته‌ها بند‌های استیضاح ترامپ را اعلام کنند.

کمیته قضایی مجلس نمایندگان تحقیقات اولیه در این مورد را تمام کرده و جرولد ندلر گفته است که اقدامات و رفتار ترامپ خطراتی را متوجه آمریکا کرده و با این اقداماتش همچنین سلامت انتخابات را به مخاطره انداخته است.

جمهوریخواهان، اما گفته‌اند که این دادرسی انگیزه سیاسی و انتخاباتی دارد و فاقد وجاهت قانونی است.

به گزارش پایگاه هیل، پیشتر وکلای دو حزب اصلی آمریکا بیانیه‌هایی را خطاب به کمیته قضایی مجلس نمایندگان، همچنان که این کمیته به بررسی هایش درباره ضرورت کنار گذاشته شدن ترامپ از ریاست جمهوری از بابت رسوایی تلاشش برای اعمال فشار بر رئیس جمهور اوکراین به منظور واداشتن او به تحقیقات علیه جو بایدن و پسرش ادامه می‌دهد، ارائه کردند.

چنانچه کلیت مجلس نمایندگان به لایحه استیضاح دونالد ترامپ رای مثبت بدهد، در ادامه فرآیند محاکمه وی در مجلس سنا در خصوص استیضاح و برکناری به جریان می‌افتد. مجلس سنا در کنترل جمهوریخواهان است و برای قطعی شدن استیضاح ترامپ نیاز است که دست کم دو سوم سناتور‌ها به استیضاح رای مثبت بدهند و به این سبب قطعی شدن استیضاح رئیس جمهور آمریکا تا حدی غیرمحتمل است.

در همین حال به گزارش اسپوتنیک، ریچارد بلک، سناتور ایالت ویرجینیا اظهار کرد، مجلس نمایندگان آمریکا هنوز حتی یک مدرک درباره این که دونالد ترامپ مرتکب جرم شده ارائه نکرده و شانسی برای این که ترامپ در نهایت در اثر استیضاح از ریاست جمهوری کنار گذاشته شود وجود ندارد.

او خاطر نشان کرد: در طی فرآیند استیضاح ما تا کنون شاهد همه این جلسات استماع بوده‌ایم و همچنین همه وعده‌ها را درباره این که اطلاعاتی ویرانگر قرار است ارائه شوند شنیدیم. جلسات استماع به شدت حوصله‌سربر بوده‌اند. تنها سه درصد از مردم آمریکا جلسات استماع مربوط به استیضاح ترامپ را تماشا کردند. آن‌ها با این حال هنوز هم نتوانسته‌اند یک سند و مدرک دال بر این که ترامپ مرتکب جرم شده ارائه دهند.

او تاکید کرد: مجلس نمایندگان شاید به نوبه خود بتواند ترامپ را استیضاح کند، اما حتی یک رای جمهوریخواه هم به نفع این استیضاح نخواهند داشت. مساله تنها با رای دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا رقم خواهد خورد و بنا بر این هیچ شانسی برای این که ترامپ در مجلس سنا استیضاح و از ریاست جمهوری کنار گذاشته شود وجود ندارد و کلیت قضیه یک نمایش مضحک است.

مجلس نمایندگان آمریکا که در کنترل دموکرات‌ها است در تاریخ ۲۴ سپتامبر فرآیند رسمی مربوط به تحقیقات برای استیضاح ترامپ را به جریان انداخت.

فرآیند این استیضاح بعد از آن رقم خورد که دونالد ترامپ از بابت گفتگوی تلفنی‌اش در تاریخ ۲۵ ژوئیه با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین و افشای تلاش او برای اعمال فشار بر زلنسکی به منظور وادار کردنش به انجام تحقیقات علیه جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری پیشتاز حزب دموکرات، گرفتار رسوایی شد.

منبع:ایسنا