کد خبر: ۲۸۳۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۵۳

ادعای «العرب»، نزدیک به سعودی: ایران از قبل می‌دانست که طرح «صلح هرمز» مورد استقبال دولت‌های منطقه قرار نمی‌گیرد/ هدف تهران، ایجاد شکافی در صف کشور‌های منطقه است

العرب نزدیک به عربستان سعودی نوشت: طرح صلح هرمز که از سوی ایران خطاب به دولت های منطقه مطرح شده، در صدر مباحث مورد گفتگو بین وزیر خارجه عمان با مسئولان ایرانی قرار داشته است و به گزارش منابع کشورهای خلیج فارس همراه وزیر خارجه عمان، تهران ولع زیادی برای دانستن پاسخ رسمی عمان به این پیشنهاد و همچنین، شنیدن مواضع دیگر دولتهای خلیج فارس در این باره دارد.

در ادامه این مطلب آمده است: به گفته منابع آگاه، ایرانی ها بویژه پس از آنکه تردید عمان و کویت در پاسخ به طرح صلح هرمز را مشاهده کردند، اصرار زیادی برای سفر بن علوی به تهران داشتند.

ایران این طرح را ارائه داد و هدف از آن، کاهش شدت درگیریها در منطقه است که در شرایط اقتصادی فعلی این کشور، به نفع آن نیست؛ ضمن آنکه ایران امیدوار است به کمک این طرح بتواند نقش آمریکا در منطقه خلیج فارس را محدود کرده و خود را بعنوان فرمانده عملیات تامین امنیت منطقه مطرح کند.

به عقیده تحلیلگران مسائل ایران، به احتمال زیاد، ایران از قبل می دانست که طرح پیشنهادی اش مورد استقبال دولتهای خلیج فارس واقع نمی شود؛ با این حال، ان را به صورت رسمی اعلام کرد، تا شاید به این وسیله بتواند شکافی در صف کشورهای حاشیه خلیج فارس ایجاد کند و در این مسیر، تلاش کرد عمان، قطر و کویت را به خود همراه کند.

منابع تصریح می کنند که مسقط در شرایط سختی قرار گرفته است؛ چرا که نمی خواهد یکی از طرفهای اقدامی باشد که بوضوح، علیه هم پیمانش، ایالات متحده است؛ علاوه بر اینکه همزمان، نمی خواهد باعث ناراحتی تهرانی بشود که سالهاست رابطه مستحکمی با آن دارد.

این منابع می افزایند: پادشاهی عمان با وجود این روابط، نمی خواهد ایران را حامی امنیت خود بداند؛ به این دلیل که امنیت عمان اساسا با همکاری آن با دولتهای قدرتمند دیگری چون ایالات متحده و مملکت سعودی، نیز تامین می شود.

در مارس گذشته، پادشاهی عمان توافقی را با ایالات متحده امضا کرد که در چارچوب دو وزارت دفاع عمان و آمریکا قرار داشت و هدف از آن، تقویت روابط نظامی میان این دو کشور بود و براساس آن، مسقط به نیروهای آمریکایی اجازه استفاده از تسهیلاتی در برخی بنادر و فرودگاههای خود را می دهد.

بن علوی از پذیرش یک طرفه طرح ایران سر باز زده و توپ را در زمین دولتهای منطقه انداخت؛ در ادامه از تهران خواست یک کنفرانس با حضور دولتهای منطقه برگزار کرده و در این باره گفتگو کنند. این پیشنهاد بن علوی در دیدار وی با محمد جواد ظریف مطرح شد.

موضع کویت نیز تفاوتی با موضع عمان ندارد و این کشور نیز به صراحت با طرح ایران مخالفت نکرد. در همین رابطه، شیخ صباح الخالد، نخست وزیر فعلی کویت، تاکید کرد که موفقیت طرح ایران، منوط به رابطه تهران با دولتهای جهان و طبیعی شدن این روابط است.

ایران اعلام کرده است که هدف از طرح صلح هرمز، ارتقای صلح و پیشرفت و آرامش برای تمام ملتهای منطقه است که از تنگه هرمز استفاده می کنند. اما به نظر نمی رسد عملی کردن این افکار نظری از سوی ایران، بویژه در تعامل با دولتهای منطقه که در واقعیت، شاهد تبعات سیاستهای تنش برانگیز ایران بوده اند، آسان باشد.