کد خبر: ۲۸۳۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۸۰

پاسخ تیم قالیباف به واعظی: از نامزدی قالیباف عصبانی هستید/ دهان منتقدان را نبندید

سعيد آجورلو تحليل گر مسائل سياسي در گفت و گو با فردا در واكنش به صحبت هاي امروز محمود واعظي گفت كه دولت پير و فرسوده اي كه آقاي واعظي چهره برجسته و پشت پرده و روي پرده آن هستند، نه تنها خود اهل كار و مجاهدت براي مردم نيستند بلكه كساني كه شهره به كارامدي و تلاش هستند را هم تخطئه مي كنند و پاسخ نقد فني و كارشناسي را با ادبيات سياسي مي دهند.
محمود واعظي روز چهارشنبه در حالي كه چند روز از ثبت نام محمد باقر قاليباف در انتخابات مجلس مي گذرد با حمله به عملكرد وي در شهرداري ناراحتي جريان متبوعش را از اين موضوع عيان كرد.

آجورلو كه به تازگي نامزد انتخابات مجلس شوراي اسلامي شده و چهره اي نزديك به كمپين مجلس نو محسوب مي شود صحبت هاي واعظي را ناشي از عصبانيت و نگراني جريان اعتدال و اصلاحات از نامزدي دكتر قاليباف مي داند. او در اين مورد ادامه مي دهد: جريان اعتدال در سطح جامعه اعتبار چنداني ندارد و از نظر سرمايه اجتماعي در شرايط وخيمي قرار دارد. ايده اصلي آقاي روحاني كه مبتني بر معامله با آمريكا يا همان بستن با كدخدا بود شكست خورده و ايشان نتوانسته ايده جايگزيني براي اداره كشور ارائه كند و همچنان اميدوار به گشايش در سياست خارجي است. در چنين شرايطي اين دولت توقع دارد كه دلسوزان كشور سكوت كنند و در مقابل رخوت دولت سكوت كنند. چنين خواسته اي در راستاي بستن دهان منتقدان است. اين شرايط دولت را شكننده كرده و تحمل انتقاد را از آنها گرفته و موجب شده كه در مقابل سخن و خواسته مردم موضع بگيرند. به نظرم واكنش نشان دادن به صحبت هاي آقاي قاليباف هم از اين موضع است.

اين استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به كارآمدي قاليباف در شهرداري گفت: آقاي واعظي مي گويند كه قاليباف كار آن چناني نكرده است. در پاسخ به ايشان بايد دو نكته گفت: اولا حمله به كارامدي ايشان حمله به نقطه قوت اوست و قصد اقاي واعظي نوعي عمليات رواني است. قطعا مردم بهترين قاضي درباره كارامدي افراد هستند. من پيشنهاد مي كنم كه يك نهاد بي طرف علمي درباره كارامدي قاليباف و روحاني نظرسنجي برگزار كند تا اعتبار حرف هاي آقاي واعظي مشخص شود. البته نه از آن نوع نظرسنجي ها كه پشت ماشين انجام مي شود. نكته دوم هم اين است كه با اين حرف هاي واعظي مشخص مي شود كه تعريف دولت از كار غلط است. اين دوستان از كار و تلاش تعريف درستي ندارند به همين دليل كارامدي ديگران را با ناكارامدي خود به اشتباه مقايسه مي كنند.

سربير مجله مثلث در ادامه تصريح كرد: كساني كه در كارنامه شان جز تخريب رقيب و دوقطبي سازي فضا عملكرد خاصي مشاهده نمي شود، ديگران را به تخريب متهم مي كنند. وضعيت دولت آقاي روحاني در جديد ترين نظرسنجي ها مشخص مي كند كه وضعيت كارنامه اين دولت در افكار عمومي چگونه است. در مورد عملكرد ايجابي آقاي قاليباف هم شهروندان بهترين شاهد هستند. البته بايد اين نكته را هم اضافه كنم كه اصلاح طلبان و اعتداليون سابقه فراواني در وعده دادن و تخريب رقيب دارند و در نهايت در اينكه ناكامي خود را به گردن ديگران بيندازند تبحر دارند.

آجورلو در ادامه با اشاره به فضاي انتخابات گفت كه اصلاح طلبان براي عبور از شرايط فعلي به دنبال نوعي مظلوم نمايي هستند تا هم موجب تشتت در ميان اصول گرايان شوند و هم هزينه شكست را در افكار عمومي پايين بياورند اما در واقع آنها موتور تخريب خود را به زودي روشن مي كنند تا مانع از پيروزي جريان انقلابي در انتخابات شوند.

اين تحليل گر سياسي در عين حال بزرگ ترين چالش اصلاح طلبان را اين هماني با دولت در سطح افكار عمومي مي داند؛ به نظرم اصلاح طلبي مساوي با عملكرد دولت روحاني است نه حرف هايي كه اصلاح طلبان مي زنند. اصلاح طلبان بايد پاسخ گوي عملكرد دولت خود باشند نه اينكه همچنان در فضاي روشنفكري و نظري سخن بگويند. مطمئنا اصلاح طلبان در سطح افكار عمومي چيزي جدا از دولت نخواهند بود. آنها مثل اقاي روحاني و واعظي بايد پاسخ گوي كم شدن ارزش پول ملي، تورم و بيكاري و رشد منفي اقتصادي باشند.

آجورلو در پايان به تحليل فضاي نيروهاي انقلاب و دليل حضور قاليباف در انتخابات هم پرداخت. او در اين باره متذكر شد: جريان انقلابي بايد اولا مطالبات مردم را به صورت جدي نمايندگي كند. ثانيا بايد برنامه مشخص براي اداره كشور داشته باشد. ثالثا، بايد رقيب خود را اصلاح طلبان و دولت بداند نه جريان خودي. رابعا، پيام مشخص براي مردم صادر كند و خامسا، بايد تبديل به يك جريان اجتماعي شود.

سياست ورزي درست مي تواند موجب شكل گرفتن دولت و مجلس انقلابي و جهادي شود.
با توجه به مسائل موجود كشور و نحوه بد اداره اجرايي كشور كه خود را در اجراي موضوع بنزين نشان داد، به نظر آقاي قاليباف تشخيص دادند كه براي وادار كردن به كار و اداره صحيح كشور بايد يك مجلس نو تشكيل شود تا با رويكردهاي انقلابي و جهادي كشور در مسير صحيح در ١/٥ سال باقيمانده قرار گيرد. مطمئنا با راهبرد مقاومت فعال مورد نظر رهبري معظم انقلاب و اتكا به ظرفيت هاي مادي و معنوي كشور مي توان به پيشرفت و عدالت رسيد.