کد خبر: ۲۸۳۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۳۶

سنای آمریکا "نسل‌کشی" ارامنه را به رسمیت شناخت

سنای آمریکا طرحی را که کشتار گسترده ارامنه در یک قرن گذشته توسط ترک‌های عثمانی را به عنوان "نسل‌کشی" به رسمیت می‌شناسد، تصویب کرد؛ اقدامی که خشم ترکیه را به دنبال داشته و روابط واشنگتن و آنکارا را که هم‌اکنون در تنش به سر می‌برد، متشنج‌تر خواهد کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا نیز این طرح را با رای قاطع در ماه اکتبر به تصویب رساند اما جمهوری‌خواهان از زمان دیدار دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و همتای ترکیه‌ای‌اش در ماه گذشته میلادی، بارها مانع به رای گذاشتن این طرح در سنا شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در توییتی به زبان انگلیسی نوشت: این اقدام ادای احترامی به ۱.۵ میلیون قربانی نخستین نسل‌کشی قرن بیستم و گامی قابل توجه در پیش‌برد دستورکار جلوگیری از تکرار چنین وقایعی است.

این طرح اظهار می‌کند که یاد کردن از کشتار ۱.۵ میلیون ارمنی از سوی امپراتوری عثمانی از ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳ به عنوان یک نسل‌کشی، سیاست آمریکا است.

ترکیه می‌پذیرد که ارامنه بسیاری که در امپراتوری عثمانی زندگی می‌کردند، در درگیری با نیروهای عثمانی طی جنگ جهانی اول کشته شده‌اند اما آمار اعلام شده از این کشته شدگان را رد و کشتار سیستماتیک و اتهام "نسل‌کشی" را تکذیب می‌کند.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه این تصمیم آمریکا را "نمایشی سیاسی" دانسته و سخنگوی ریاست جمهوری این کشور نیز اظهار کرد، آنکارا این اقدام را شدیدا محکوم می‌کند.

فخرالدین آلتون، رییس دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه در واکنش به تصویب این طرح در توییتر نوشت: تاریخ (تصویب) این طرح‌ها را اقدامی غیرمسئولانه و غیرمنطقی از سوی برخی اعضای کنگره آمریکا علیه ترکیه خواهد دانست.

برخی مقامات وابسته به کنگره آمریکا گفته‌اند، کاخ سفید نمی‌خواهد در شرایطی که در حال مذاکره با آنکارا بر سر مساله حساس سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ است، این طرح پیگیری شود.

چندین دهه است که اقداماتی برای به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه به دلیل نگرانی‌ها از ایجاد تنش در روابط آنکارا و واشنگتن متوقف شده است.

منبع:ایسنا