کد خبر: ۲۸۳۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۳۴

عجیب ترین بیماری‌ها در جهان که چیزی در مورد آنها نمی دانید

بیماری‌های عجیبی در دنیا وجود دارند که گاهی به سختی می‌توان باور کرد در دنیای واقعی افرادی به آنها مبتلا هستند.
در دنیا بیماری‌های عجیب و غریب بسیاری وجود دارند که شاید هرگز از آنها چیزی ندانیم. بیماری‌های نادری که به دلایل بسیار عجیبی در افراد به‌ وجود می‌آید و گاهی به دلیل ناشناخته بودن هیچ راه درمانی برای آنها پیدا نمی‌شود و این می‌تواند بسیار دردناک باشد.

در همین رابطه در ادامه به تعدادی از عجیب‌ترین بیماری‌هایی که تاکنون در جهان دیده شده، می‌پردازیم؛

بیماری که باعث می‌شود باور کنید، مرده‌اید

اکثر ما می دانیم که زامبی‌ها چیزهای علمی تخیلی هستند، اما کسانی که از عارضه توهم کوتارد (سندروم خود مرده پنداری) رنج می برند، متقاعد شده‌اند که مرده و پوسیده‌اند یا حداقل برخی از اندام بدن خود را از دست داده‌اند؛ مثلا آنها اغلب از خوردن غذا یا حمام کردن خودداری می‌کنند چون تصور می‌کنند دستگاه گوارشی برای هضم موادغذایی را ندارند یا اینکه آب قسمت‌های شکننده بدن را از بین می‌برد. تحقیقات نشان می‌دهد كه كوتارد ناشی از آسیب در مناطقی از مغز است كه احساسات را به رسمیت می‌شناسند و ضعف عملکرد این مناطق منجر به احساس جدا شدن می‌شود، خوشبختانه، این بیماری را می‌توان با دارو مهار کرد.

بیماری که باعث می شود شما با لهجه خارجی صحبت کنید

مبتلایان به سندرم لهجه خارجی به طور تصادفی یک روز از خواب بیدار می‌شوند و شروع به صحبت با لهجه خارجی می‌کنند. این وضعیت به قدری نادر است (فقط ۶۰ مورد وجود دارد) که در ابتدا پزشکان تصور می‌کردند بیماران دچار توهم هستند، اما در سال ۲۰۰۲، دانشمندان دانشگاه آکسفورد دریافتند که مبتلایان ناهنجاری‌های مغزی مشابهی دارند که باعث ایجاد تغییر در گفتار و هجا‌های آنها می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که این سندرم می‌تواند در اثر ضعف سر یا سکته مغزی ایجاد شود.

بیماری که سبب حساسیت افراد به آب می‌شود

بیشتر ما دوش می گیریم و بدون توجه در استخر‌ها شنا می‌کنیم اما برای مبتلایان به کهیر آبزی، تماس گاه به گاه با آب باعث می‌شود که بدن آن‌ها به شدت کهیر بزند. به گزارش سی ان ان، تنها ۳۰ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و بیشتر آن‌ها زن بوده‌اند. این بیماری عجیب همچنان ناشناخته است، بنابراین هیچ درمانی برای آن ارائه نشده است. طبق گفته‌های مرکز بهداشت NIH، مبتلایان به این بیماری، اغلب با جوش شیرین استحمام و قبل از آن بدن خود را به کرم‌های مخصوص آغشته می‌کنند.

بیماری که رنگ ادرار را به بنفش تغییر می‌دهد

وینسنت ون گوگ و پادشاه دیوانه «جورج سوم انگلیس» یک چیز غیر معمول مشترک دارند: هر دو به داشتن نوسانات روحی وحشی مردان معروف هستند، بیماری نادری که بر اثر ناتوانی بدن در تولید یک ماده، ایجاد می‌شود، پروتئینی که به سلول ها در حمل اکسیژن کمک می کند. در این حالت موادی بنام پورفیرین یا سمی در کبد ایجاد می‌شود و هنگام رها شدن، رنگ ادرار و مدفوع را  بنفش می‌کند. نظریه پردازان این تئوری ترجیح می‌دهند نوسانات روحی وحشی را به شرایط بهداشت روانی مانند اختلال دو قطبی نسبت دهند.

بیماری که  افراد را به خوردن رنگ و خاک وا می دارد

مبتلایان به سندرم پیکا تقریباً هر چیزی را می‌خورند، دلشان می‌خواهد همه چیز را از جمله رنگ، خاک رس، گچ، صابون، مخلوط گچ و خاک و کالاهای خام خوراکی مانند برنج یا آرد  را بخورند. برای تشخیص پیکا، میل به خوردن همه چیز باید بیش از یک ماه ادامه داشته باشد. این علائم بیشتر در زنان باردار یا کودکان مشاهده می‌شود. برخی گمان می‌کنند این سندرم ناشی از کمبود مواد معدنی باشد، اما متخصصان چنین نظری ندارند.

بیماری که به فرد حس کوچک شدن می‌دهد

احتمالا اولین چیزی که با شنیدن نام این بیماری ممکن است به ذهن خطور کند، ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب است. کسانی به سندرم آلیس در سرزمین عجایب مبتلا هستند، احساس می کنند که به سرعت در حال کوچک شدن یا بزرگ شدن هستند و اغلب معتقدند که اشیاء کوچکتر از آنچه در واقعیت هستند، ظاهر می‌شود. محققان این بیماری را  به سردردهای میگرنی ربط  داده‌اند.

بیماری که باعث افزایش سن، هفت برابر بیشتر از حالت معمول می‌شود

علائم این بیماری از یک یا دو سالگی خود را نشان می‌دهند که شامل همان علائم پیری یعنی رشد کند و ریزش موست. مبتلایان به این بیماری، بیشتر چربی بدن خود را از دست می‌دهند که همین امر باعث ایجاد چین و چروک می‌شود و  مبتلایان ده‌ها سال پیرتر از سن واقعی‌شان به نظر می رسند. علت اصلی این عارضه، یک بیماری ژنتیکی نادر به نام Progeria به معنای پیری زودرس است. هنوز هیچ درمانی برای این بیماری یافت نشده است و طبق گفته بنیاد تحقیقات، بیماران معمولاً تا سن 14 سالگی از دنیا می‌روند.

بیماری که باعث ایجاد صدایی شبیه انفجار یا صدای بلند در سر می‌شود

افرادی که سندرم سر منفجر شده را تجربه می‌کنند، ادعا می کنند صداهای بسیار بلند مانند تیراندازی را می‌شنوند. این حالت بیشتر در خواب بر آنها اتفاق می‌افتد که سبب می‌شود هراسان از خواب بیدار شوند. در مورد اینکه چرا چنین چیزی رخ می‌دهد، اتفاق نظر وجود ندارد، اما اعتقاد بر این است که این بیماری اختلال خواب ناشی از استرس یا افرسودگی است. اگرچه بیشتر مبتلایان فقط در زندگی خود یک یا دو بار صدا را می شنوند، اما گاهی اوقات برای افرادی که این حالت در آنها عود می‌کنند ، دارو لازم است.

بیماری که باعث سفید شدن یک شبه موها می‌شود

اگر موهای شما به دلیل استرس یا خبرهای بد ناگهان سفید می‌شود، ممکن است شما مبتلا به سندرم ماری آنتوانت باشید. نام این سندرم از داستان «مرگ ملکه فرانسوی» گرفته شده است. طبق گزارش‌ها، موهای او شب قبل از گیوتین شدن، سفید شد اما گفته می شود که چهره‌های مشهوری همچون باراک اوباما و ولادیمیر پوتین هم تحت تأثیر این سندرم قرار گرفته‌اند. عوامل مختلفی در پیدایش این بیماری تاثیر دارند؛ از جمله اختلال خود ایمنی که ملانین را هدف قرار می‌دهد و بر تولید رنگدانه تأثیر می‌گذارد.

بیماری که از احساس درد جلوگیری می‌کند

شاید باورکردنی نباشد اما در دنیا افرادی وجود دارند که بر اثر یک جهش ژنتیکی ارثی هیچ دردی را احساس نمی‌کنند؛ به این حالت ضد درد مادر زادی گفته می‌شود. باور کنید یا نه، اگرچه ممکن است این یک صفت ارزشمند سوپرمنی به نظر برسد، اما همیشه خوب نیست. مثلا مبتلایان به این بیماری ممکن است هرگز متوجه سوختن قسمتی از بدن خود مثل دست یا پا نشوند و در نهایت با دیدن تاول‌های سوختگی متوجه شوند، این حالت می‌تواند در برخی موارد بسیار خطرناک شود، مثلا فرد به دلیل آنکه احساس درد ندارد، ممکن است متوجه شکستگی عضو بدنش یا عفونت‌های احتمالی نشود و این می‌تواند بسیار خطرناک باشد و فرآیند درمان را به تاخیر بیاندازد.

منبع:باشگاه خبرنگارن