کد خبر: ۲۸۳۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۰۴

بازار خودرو ریزشی شد، قیمت‌ها عقب نشستند

هر چند بازار خودرو این روزها با رکودی سخت و سنگین دست و پنجه نرم می کند اما بررسی وضعیت بازار نشان می دهد نشانه‌های ریزش قیمت در این بازار آشکار شده است.
 از پس نوسان شدید نرخ ارز در هفته‌های اخیر، قیمت‌ها در بازار خودرو روندی افزایشی را طی کرد. از سوی دیگر سهمیه بندی بنزین همراه با افزایش نرخ بنزین آزاد به سه هزار تومان در بیست و چهارمین روز از آبان ماه سبب شد قیمت‌ها در بازار خودرو با افزایش روبرو شود. این رشد قیمت خودروهای گازسوز و ارزان‌تر بازار را بیشتر تحت تاثیر قرار داد به طوری که برخی خودروهای گازسوز افزایشی تا ۱۰ میلیون تومان را نیز تجربه کردند. در عین حال رشد قیمت وانت نیز به دلیل سهمیه بالاتر این نوع خودروها بسیار مشهود بود. با این حال جستجویی در میان فایل های اعلامی فروش خودرو در بازار از نیمه دیروز نشان می دهد روند ریزشی بر بازار خودرو حاکم شده است و قیمت ها در حال کاهش در این بازار است.

 فعالان بازار می گویند ریزش قیمت ها بی تردید باید تا زمانی ادامه یابد که مشتریان با بازار خودرو آشتی کنند چرا که خودرو در حال حاضر در محدوده ای از قیمت ایستاده است که مشتری عادی دست به خرید و فروش نمی زند.  بررسی‌ها نشان می دهد وانت آریسان که تا مرز ۷۴ میلیون تومان پیشروی کرده بود، حالا به قیمت ۷۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فایل شده است اما نمایشگاه داران ریزش بیشتر این قیمت را نیز محتمل می دانند.  در مورد سایر خودروها نیز ریزش قیمت به طور متوسط بین یک تا دو میلیون تومان گزارش شده است. قیمت ساینا با کاهشی نزدیک به یک میلیون وسیصد هزار تومان به ۶۴ میلیون تومان رسیده است.

 قیمت سمند، پژو ۴۰۵ و انواع ۲۰۶ نیز بین یک تا دو میلیون کاهش را در این روز شاهد است.

 برخی از فعالان بازار می گویند این روند در هفته آتی، در صورت عدم نوسان نرخ ارز تشدید خواهد شد و قیمت‌ها با ریزشی بیشتر همراه خواهند بود. بازار خودرو از ابتدای سال با رکودی سخت و سنگین دست و پنجه نرم می کند. افزایش فاصله قیمت خودرو در کارخانه با قیمت بازار سبب شده است بسیاری از سرمایه‌های سرگردان راهی این بخش شود. به این ترتیب در حالی که بازار خرید و فروش خودرو کساد است، خودروهای صفر کیلومتر عرضه شده از سوی کارخانه به سرعت مشتریان خود را می یابند.

منبع:خبرآنلاین