کد خبر: ۲۸۳۲۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۳۲

ماراتن استیضاح وزرا در آستانه انتخابات/ در پشت پرده استیضاح وزرا در آستانه انتخابات مجلس یازدهم چه می گذرد؟

در حالی که تنها چند ماه به انتخابات یازدهمین مجلس شورای اسلامی مانده، وکلای ملت با چشم داشتن به صندوق‌های رأی ماراتن استیضاح در بهارستان به راه انداخته‌اند و می‌خواهند ثابت کنند مجلس هنوز در رأس امور قرار دارد و هر زمان که بخواهد می‌تواند دولت را تنبیه و یا تشویق کند.
این روز‌های صحن بهارستان بدون حاشیه و خبر نیست و باتوجه به این که تا چند ماه دیگر یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود قطعاً فعالیت وکلای ملت بیشتر خواهد شد.

طبق اصل قانون پاسیتگی نمایندگی، هر نماینده از یک دوره مجلس به دوره دیگر مجلس ورود می‌کند و کمتر پیش می‌آید از یک حوزه انتخابیه شخص تازه‌ای در دوره جدید مجلس حضور پیدا کند و بر اساس همین اصل است که نمایندگان فعلی برای اینکه مجدداً روی کرسی‌های سبز رنگ بهارستان به جای بیان کردن عملکرد‌هایشان در ۴ ساله گذشته برای اینکه دست خالی به حوزه‌های انتخابیه شان بازنگردند از سوال گرفته تا استیضاح دنبال جمع‌آوری امضا علیه کابینه هستند.

روز‌های آخر مجلس و مانور‌های میکروفونی

دلخوری وکلای ملت به دلیل نادیده گرفتن نظرشان درباره افزایش قیمت بنزین باعث شده است تا ثابت کنند مجلس در رأس امور است و تنها شخص رئیس تصمیم گیرنده از طرف یک جمع بزرگ نیست، بنابراین قطار استیضاح‌ها که چند وقتی در ایستگاهی ساکن مانده بود را به راه انداختند تا به موکلان خود قدرت نمایندگی‌شان را ثابت کنند و بگویند این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم در هیأت دولت چه کسی کنار دست رئیس‌جمهور می‌نشیند.

اگر این روز‌ها موج رادیو را روی صحن مجلس بچرخانید خواهید شنید نمایندگانی که شاید تا چندین ماه صدایی از آن‌ها شنیده نمی‌شد و حتی در لابی و راه‌رو‌ها باید ذره‌بین در دست دنبالشان می‌گشتی پشت میکروفن فریاد‌هایی می‌زنند که گوش فلک را کر می‌کند و از هر ۱۰ کلمه‌ای که از دهانشان خارج می‌شود ۹ کلمه آن «مردم» است! حال سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا کلید واژه مردم تا پیش از ثبت‌نام‌های ۱۰ آذر و انتخابات ۷ اسفند شنیده نمی‌شد؟ مردم که همان مردم هستند، تحریم‌ها همان هستند پس چه تغییراتی به وجود آمده؟ نماینده‌ای که تا چند روز پیش مانند یک کارمند تنها به انگشت زدنی در گیت‌ها اکتفا می‌کرد امروز می‌گوید درد مردم این و آن است! جز این‌که چشم به صندوق‌های رأی است؟

گرانی بنزین؛ شاه کلید استیضاح زنگنه

۲۴ آبان که اطلاعیه دولت در خصوص اصلاح قیمت حامل‌های انرژی مطرح شد، به جرأت می‌توان گفت بهانه‌ای به دست تعدادی از نمایندگان افتاد تا در روز‌های آخر مجلس دهم به دولت بتازند و از هر فرصتی برای زیر سوال بردن آن استفاده کنند. درحالی که مجلسی‌ها می‌دانند اقدامی که درخصوص قیمت بنزین صورت گرفته شد بر اساس تصمیم سران قوا است؛ اما تنها روحانی و کابینه‌اش را مقصر قلمداد می‌کنند برای همین در کنار گلایه نادیده گرفتن نظرشان در این باره با علم به اینکه می‌دانستند طرح‌های دو و سه فوریتی را برای پائین آوردن قیمت بنزین راه به جایی ندارد آن‌ها را تقدیم هیأت رئیسه کردند تا بگویند که ما به فکر مردم هستیم.

اما اتفاق جالب‌تر در کنار مطرح کردن، طرح‌هایی که سرنوشت‌شان از قبل مشخص بود کلید زدن استیضاح‌های با ربط و بی‌ربط وزرای دولت در رابطه با افزایش قیمت بنزین است. عده‌ای که از ابتدای مجلس دهم به دنبال این بودند تا در هر مسئله‌ای پای زنگنه را برای استیضاح به مجلس بکشانند بالاخره موفق شدند روز سوم آذر این درخواست را با ۵۰ امضا به هیأت رئیسه مجلس تقدیم کنند تا شاید داستان دنباله‌دار استیضاح وزیر نفت و اصولگرا‌ها به نقطه پایانی برسد.

حال باید دید وزیر الوزرای روحانی در صحن مجلس جواب منتقدان را چگونه خواهد داد.

وزرای اقتصادی همگی باید پاسخگو باشند

زلزله بنزینی که در کشور به راه افتاد فضا را برای هر نقد و انتقادی به سود جریان مخالف رقم زد. تعدادی از نمایندگان مخالف دولت تا دقیقه‌ای فرصت باز شدن میکروفن برای‌شان محیا می‌شد همه را از دم تیغ انتقادات خود می‌گذارند و اعلام می‌کردند پای وزرای اقتصادی را نیز برای استیضاح به مجلس می‌کشانند و از آنان خواهند پرسید که چرا بنزین گران شده! گویی که وکلای ملت نمی‌دانند تصمیم برای افزایش قیمت در شورای عالی اقتصادی گرفته شده است، چیزی که بیشتر در این اظهارنظر به چشم می‌خورد به قول برخی از نمایندگان رنگ انتخابات است و بس.

استیضاح جدی وزیر کشور

سوم آذر ماه علی مطهری استیضاح وزیر کشور را با ۱۸ امضا تقدیم هیأت رئیسه کرد. شاید بتوان گفت استیضاح یار گرمابه و گلستان لاریجانی و لیست امید بی‌شباهت به استیضاح وزیر نفت و اصولگرایان نیست، زیرا تاکنون چندین بار اصلاح‌طلبان با جمع‌آوری امضا خواستار استیضاح رحمانی فضلی درباره مسائل مختلف شده‌اند، ولی هربار با لابی‌های مشاوران آقای وزیر، استیضاح به صحن نیامده از دستور کار خارج شده است. اما این بار به گفته حمیدرضا حاجی بابایی نماینده اصولگرای مجلس «این استیضاح جدی است، زیرا مطهری پشت آن است».

امضاءکنندگان این استیضاح معتقد هستند اصلی‌ترین محور استیضاح وزیر کشور به حوادث اخیر کشور برمی‌گردد. منتقدان می‌گویند «وزیر کشور مسئول اصلی اجرای تصمیم شورای هماهنگی سران قوا بوده، ولی مقدمات و تمهیدات لازم برای آن را فراهم نکرد و در نتیجه آسیب جدی به نظام جمهوری اسلامی و همچنین خسارات جانی و مالی به مردم وارد شده و علاوه بر اینکه ایشان قبل از اجرای طرح تمهیدات لازم را فراهم نکرد، برای آغاز اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین هم برنامه درستی نداشت. ایشان هم مردم را غافلگیر کرد و هم بسیاری از مسئولان را و به نوعی همگان را مقابل عمل انجام شده قرار داد.»

حال باید منتظر ماند و دید که مثنوی رحمانی فضلی و اصلاح‌طلبان به کجا می‌رسد.

استیضاحی با رنگ و بوی انتخاباتی

درحالی که تنها دو روز از مطرح شدن استیضاح شدن وزرای بزرگترین وزارت خانه‌های کشور نگذشته بود، نمایندگان استیضاح وزیر آموزش و پروش را با ۶۰ امضا با محور‌هایی همچون عدم اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان کلید زده‌اند آن هم در حالی حاجی میرزایی روز سوم آذر خبر از تصویب طرح رتبه‌بندی معلمان از سوی هیأت دولت داد و گفت از هفته آینده آغاز امتیاز‌های جدید از ابتدای مهر برای همه معلمان محاسبه خواهد شد.

البته پیش از این استیضاح وزیر آموزش و پروش بار‌ها و بار‌ها در طول تنها مدت ۴ ماه وزارتش به برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان به بهارستان آمد. سوالاتی که به قول بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز صوری است و در این اوضاع و احوال کشور دردی را دوا نمی‌کند و بیشتر وقت مجلس را که این روز‌ها باید فکر معیشت مردم باشد، می‌گیرد.

حال به نظر می‌رسد امضاء کنندگان از استیضاح یا در جریان تصویب لایحه دولت نیستند و یا این که هستند و می‌خواهند از نمد به وجود آمده برای خود کلاهی ببافند تا در انتخابات ۷ اسفند بر سرشان بگذارند.