کد خبر: ۲۸۴۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۵

آذری جهرمی: تولید گوشی هوشمند داخلی با قیمت ۲.۵ میلیون تومان/ تعرفه‌ واردات قطعات گوشی کاهش می‌یابد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم امضای تفاهم‌نامه در راستای حمایت از تولید و توسعه زیست‌بوم تلفن هوشمند تولید داخل گفت: پس از راه‌اندازی خط تولید چهار برند معروف گوشی ایرانی، پس از گذشت دو سال، می‌توانیم سالانه ۲ میلیون گوشی تولید کرده و در اختیار کاربران قرار دهیم.

محمد جواد آذری جهرمی در مراسم امضای تفاهم‌نامه با پست بانک و وزارت صمت با هدف حمایت از تولید گوشی تلفن همراه در داخل کشور افزود: با رشد قیمت ارز، قیمت تلفن همراه بسیار زیاد شده است و بسیاری از کاربران وقتی گوشی تلفن همراه خود را از دست می‌دهند و یا می‌شکند دیگر نمی‌توانند گوشی نو خریداری کنند، ضمن این که بعضا امنیت گوشی‌ها با خرید گوشی دست دوم ممکن است به مخاطره بیفتد.

وزیر ارتباطات افزود: روند استفاده از گوشی‌های هوشمند با توجه به پایین آمدن قدرت خرید تلفن همراه پایین آمده و به جای آن استفاده از تلفن‌های دکمه‌ای رونق گرفته است. 
وی اشاره کرد: زندگی امروز بدون همراه داشتن گوشی هوشمند دشوار است و مشکل دیگری که در کنار آن داریم بیکاری و ضرورت ایجاد اشتغال برای جوانان کشور است.

وی ادامه داد: همیشه باید به مشکلات به دید یک فرصت نگاه کرد فرصتی که می تواند باعث پیشرفت شود ما باید بتوانیم مجموع چالش هایی که وجود دارد را به فرصت تبدیل کنیم. 
آذری جهرمی گفت: با تولید گوشی که قیمت مناسب داشته باشد قدرت خرید مردم بالا می رود و به واسطه دسترسی آنها به تلفن همراه تحول دیجیتال زودتر حاصل می شود ضمن این که به بخش اشتغال نیز کمک خواهیم کردم. 

وی افزود: مفهوم ساده کاری که قرار است دولت انجام دهد، تحریک تقاضای بازار و کمک به چرخه خرید مردم است برای پیشرفت در این مسیر، صندوقی با سرمایه گذاری  100 میلیارد تومانی پست بانک و 100 میلیارد تومان بانک مرکزی ایجاد می شود، این سرمایه در قالب وام در اختیار اپراتورها قرار می گیرد، گوشی هایی که از این طریق قرار است به فروش برسد مشخصاتی در لایه کیفیت تولید و خدمات پس از فروش خواهند داشت.

آذری جهرمی اشاره کرد: منابع مالی این پروژه را پست بانک تامین می کند و مسوولیت ثبت نام و توان خرید متقاضیان این گوشی ها را اپراتورها از طریق سایت برعهده می گیرند ضمن این که شرایط متقاضیان برای بازگشت پول باید توسط پست بانک ارزیابی شود. بعد از ارائه وام، اپراتورها باید به شکل یک جا گوشی هایی که متقاضیان برای دریافت آن ثبت نام کرده اند را از تولید کننده بخرند و به فروش برسانند.

وزیر ارتباطات به شرح جزییات دومین تفاهم نامه ای که با وزارت صمت به امضا رسید پرداخت و گفت: ما بر اساس این تفاهم نامه بر عکس شیوه های همیشگی و قدیمی عمل کردیم، در گذشته همیشه نرخ گمرکی را بالا می بردند و فشار حاصل از آن بیشتر روی مردم بود اما با امضای این تفاهم نامه، به جای افزایش نرخ گمرک، نرخ واردات قطعات مورد نیاز تلفن همراه را کاهش می دهیم تا هزینه تولید کاهش یابد، ضمن این که تسهیلاتی از طریق مجموعه اقتصادی پیام نیز برای این کار فراهم شده است.

به گفته وی بنا بر ارزیابی های صورت گرفته، نتیجه مورد انتظار ما این است که در مدت دو سال موفق به تولید دو میلیون گوشی در هر سال شویم. 

وی درباره قیمت متوسط این گوشی ها گفت: قیمت گوشی حدود دو میلیون و پانصد هزار تومان است، به این مفهوم که تولید گوشی می تواند برای تولید کننده 5 هزار میلیارد تومان بازار ایجاد کند، در این راستا وظیفه دولت ایجاد سکو است به همین دلیل پس از امضای تفاهم نامه ها فراخوانی داده می شود برای این که اگر مجموعه ای توان تولید داشت بتواند به این پروژه بپیوندد.

جهرمی افزود: اکنون چهار تولید کننده گوشی همراه وطنی در حال فعالیت هستند که هر کدام در یک مرحله خاص از تولید قرار دارند، استانداردهایی که ما در این خصوص در نظر گرفته ایم بسیار سخت گیرانه است چرا که نمی توان گوشی تولید کرد و دست مردم داد اما از آن پشتیبانی نکرد. 

وزیر ارتباطات گفت: البته نباید انتظار داشته باشیم گوشی های تولید داخلی با این قیمت با گوشی آخرین سیستم جهانی رقابت کند، البته که امیدوار به تولید گوشی با ظرفیت جهانی هستیم، امیدواریم نمونه گوشی های تولید شده در دهه فجر امسال رونمایی شود و تا قبل از پایان سال، اولین عرضه این گوشی ها به بازار تلفن همراه را برنامه ریزی خواهیم کرد.