کد خبر: ۲۸۵۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۵۵

ایران مرکز خون‌های نادر در جهان؛ شناسایی ۱۸ گروه خونی بسیار نادر

صداوسیما نوشت: دبیر ستاد بزرگداشت روز ملی خون‌های نادر گفت: تاکنون ۱۲۰۰ نفر با ۱۸ گروه خونی بسیار نادر در کشور شناسایی شده اند که ۲۳۰ واحد آن بصورت ذخیره در بانک ملی ذخیره خون نادر، نگهداری می‌شود.
افرادی که حداقل در چهار گروه خونی اصلی (B، A، AB و O) قرار نداشته باشند در رده بندی گروه‌های خونی نادر قرار می‌گیرند و از بین ۵ تا ۱۰هزار نفر، یک نفر در ایران دارای گروه خونی نادر است. میزان فراوانی گروه‌های خونی نادر در یک کشور به نوع گروه خونی نادر و جمعیت هر کشور بستگی دارد و «گروه خونی بمبئی» از جمله گروه‌های خونی بسیار نادر شناخته شده در ایران است.

مصطفی مقدم در حاشیه برگزاری همایش «روز ملی خون‌های نادر» افزود: هم اکنون بیش از یک هزار نفر دارای خون نادر شناسایی شده اند و از این تعداد کمتر از ۱۰۰ نفر خون بسیار نادر دارند.
وی گفت: ایران یکی از ۲۳ کشوری است که عضو بانک بین المللی خون‌های نادر است و می‌تواند از ذخیره جهانی خون‌های نادر برای بیماران نیازمند به خون استفاده کند.

مقدم با اشاره به نامگذاری روز ۲۱ دی به نام «روز ملی خون‌های نادر» افزود: در سال ۹۰ دختر بچه تبریزی به نام اَسرا با گروه خون O بمبئی نیاز به خون پیدا کرد که با کمک انتقال خون و استفاده از خون سازگار نجات یافت و هم اکنون با صحت و سلامت زندگی می‌کند از این رو ۲۱ دی ماه هر سال روز ملی خون‌های نادر نامگذاری شده است.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۹ به عضویت انجمن بین المللی خون‌های نادر دنیا درآمد. ایران به عنوان تنها کشور اسلامی عضو این انجمن است که دارای برنامه خون‌های نادر است. همچنین در قاره آسیا، کشورهای ایران، چین و ژاپن اعضای این انجمن و دارای برنامه خون‌های نادر هستند.