کد خبر: ۲۸۵۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۳۰

ادامه واکنش‌ها به بروز خطای انسانی در سقوط هواپیمای اوکراینی/ دفاع رسانه ای شفاف نداریم/ جلسه فوق العاده کمیسیون عمران با حضور مسئولان ارتش و سپاه

حزب کارگزاران سازندگی در پی بروز خطای انسانی در سقوط هواپیمای بویینگ۷۳۷ اوکراینی بیانیه‌ای را صادر و در آن تاکید کرد: با مردم صادق باشید و کمیته تحقیق ملی تشکیل شود.

حزب کارگزاران در بیانیه خود آورده است:

فاجعه هدف قرار دادن هواپیمای بویینگ۷۳۷ را به همه هم‌میهنان تسلیت می‌گوییم. این فاجعه به جز آن‌که جان بسیاری از هم‌وطنان را گرفت اعتماد افکار عمومی را هم نشانه رفت و در این کارزار سخت، شنیدن واقعیت فاجعه از زبان بیگانه بر شکاف جامعه و قدرت افزود. اعتمادی که پس از حوادث تلخ آبان‌ماه، در جریان وداع با سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی تا حدودی ترمیم شده بود اکنون بار دیگر در معرض خطر قرار گرفته است.

اما آنچه پیش و بیش از نظام رسانه‌ای کشور باید مورد نقد قرار گیرد فقدان رفتار حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری در ارکان مختلف کشور است. پنهان‌کاری مدیران اجرایی از هر رده‌ای از مسئول بالا و پایین کشور یک زنگ خطر و بحران جدی است که باید سریعا درمان شود چرا که همین بحران به ارکان دیگر کشور تسری می‌یابد و در سلسله مراتب معیوب اداری به تداوم فاجعه منتهی شده است.

حزب کارگزاران در بیانیه خود آورده است: اکنون که قرار است به قول رییس جمهور از مجازات مقصرین این خطای سخت انسانی و فنی نگذریم و بی‌تردید باید مسئولین مربوطه در رده‌های مختلف در بخش‌های پدافندی و نیز اطلاع‌رسانی معزول یا مستعفی شوند، چرا به فکر آنچه پنهان‌کاری در این سه روز بر سر افکار عمومی آورد نیستیم؟ چرا فکر نمی‌کنیم چگونه فرصت اطلاع‌رسانی و همدلی و جبران خطا به ضد خود بدل شد و ظرفیت به وجود آمده در مقاومت ملی با تهدید مواجه شد؟ چگونه این فاجعه سبب تخریب کشور از سوی خودی و بیگانه شد و چرا ما به بیگانگان اجازه دادیم نقش دایه مهربان‌تر از مادر بازی کنند و رسانه‌های داخلی را خنثی و بی‌اثر و بی‌اعتبار ساختیم؟!

در این بیانیه می‌خوانیم: از این پس هر گونه گناه روی آوردن به رسانه‌های خارجی بر عهده ماست که دفاع رسانه‌ای شفاف نداریم و نمی‌توانیم با مردم خود صادقانه، دقیق و قانع‌کننده حرف بزنیم. بحرانی که از حوادث آبان‌ماه تا فاجعه دی‌ماه قابل رصد است: بحران افکار عمومی. 

در این بیانیه تصریح شده است: ما با تاکید بر این نکته که نباید از آسیب‌های احتمالی این فاجعه بر وحدت ملی ایران غفلت کرد و با درک عمیق از عمق این فاجعه انسانی خواهان تغییر استراتژی اداری و رسانه‌ای کشور، حذف انحصار رسانه‌ای و اعتماد به رسانه‌های شفاف و مستقل درون کشور هستیم و با استقبال از پذیرش مسئولیت این اشتباه، معتقدیم باید در پیشگاه ملت سر اعتذار و تعظیم فرود آورد و باور کرد که اگر دشمن نتواند در جنگ ما را از پای درآورد، دروغ می‌تواند ملت ما را نابود کند. 

حزب کارگزاران سازندگی در پایان بیانیه خود آورده که این فاجعه را می‌توان با صداقت و سیاست مبتنی بر شفافیت به موقعیتی برای پیشگیری از فاجعه بدل کرد یا با لجاجت سازمانی و نهادی و انداختن مسئولیت آن بر گردن یکدیگر به فرصتی برای از هم پاشیدن شیرازه بورکراسی کشور بدل ساخت. اکنون زمان اتهام‌زنی نیست. همه ما مسئول این فاجعه و غفلت هستیم و باید در برابر ملت عذر تقصیر یا قصور به جا آوریم و از خطای انسانی و فنی، توبه‌ای ملی کنیم و ملت را حول این مصیبت متحد سازیم. امروز همه ما صاحب این عزای ملی هستیم.

ستادکل نیروهای مسلح در یک فرصت محدود گزارش خود را ارائه کرد

اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سانحه پیش آمده برای هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراین گفت: این حادثه، موجب تاسف و تاثر فراوان ما شد و من به خانواده‌های داغدار این سانحه تسلیت عرض می‌کنم و برای آنها آرزوی صبر دارم.

وی افزود: نیروهای مسلح ما در فرصت محدودی که در اختیار داشتند موضوع را مورد بررسی قرار داده و گزارش اولیه خود را به مقامات ذیربط ارائه کردند البته باید به ابعاد مختلف این موضوع با دقت لازم مورد بررسی قرار گیرد و حقایق روشن شود و به طور شفاف به اطلاع مردم برسد.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: اگرچه این حادثه، حادثه تلخی بود اما نباید اجازه دهیم این سانحه و این اتفاق اقتدار سیستم دفاعی ما را در هدف قرار دادن پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق را زیر سؤال ببرد؛ کاری که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون ارتش هیچ کشوری قادر به انجام آن نبود ما در بامداد چهارشنبه هفته قبل آن را انجام دادیم و پایگاه عین الاسد را موشک‌های کوتاه برد خود مورد هدف قرار دادیم.

رنجبرزاده خاطرنشان کرد: از سوی دیگر نباید انسجامی که خون بهای شهید سلیمانی است به خاطر این اتفاق تحت الشعاع قرار گیرد و آن اتحادی که پس از مدت‌ها در مراسم تشییع شهید سلیمانی تجدید شد با این حادثه کمرنگ شود.

جلسه فوق العاده کمیسیون عمران برای بررسی خطای انسانی در سقوط هواپیمای اوکراینی

همچنین بنابر گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس، از تشکیل جلسه فوق العاده کمیسیون متبوع خود به منظور بررسی حادثه خطای انسانی در سقوط هواپیمای اوکراینی و کشته شدن سرنشینان آن خبر داد.  این جلسه فردا با حضور مسئولان عالی رتبه سازمان هواپیمایی کشوری، سپاه و ارتش برگزار می‌شود.