کد خبر: ۲۸۶۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۲

وزیر دفاع انگلیس: برجام هنوز زنده است

وزیر دفاع انگلیس معتقد است که به رغم خروج آمریکا از برجام و گام‌های اخیر ایران برای کاهش تعهداتش، این توافق همچنان زنده است.

«بن والاس» در 'گفت وگو با هفته‌نامه ساندی تایمز تصریح کرد که انگلیس نبایستی به آمریکا که از قراردادهای بین‌المللی در حال خروج است متکی باشد.

ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی شصت روزه آغاز کرد.

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه جاری با صدور بیانیه‌ای، گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

بر اساس این بیانیه، در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

وزیر دفاع انگلیس همچنین به رغم اعلام حمایت از اقدام واشنگتن در به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی، از اینکه در جریان این عملیات قرار نگرفته بود ابراز ناخرسندی کرد.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه هشت نفر دیگر، بامداد روز جمعه (۱۳ دیماه جاری) در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شده و به شهادت رسیدند.

دولت انگلیس به رغم حمایت از اقدام آمریکا، قانونی بود این عملیات را تائید نکرده است. مردم انگلیس هم تاکنون چندین تظاهرات در اعتراض به ترور این فرمانده ایرانی در لندن برگزار کرده اند.

وزیر دفاع انگلیس همچنین توضیح داد که سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه آمریکا و کاهش نقش این کشور در رهبری تحولات بین‌المللی «خواب شب‌ها را از او گرفته است». او با یادآوری این نکته که در یک سال گذشته آمریکا نیروهای خود را از سوریه خارج کرده و از ناتو خواسته نقش بیشتری در خاورمیانه ایفا کند، تاکید کرد که انگلیس بایستی خود را برای جنگیدن بدون اتکا به آمریکا مهیا کند.

والاس افزود: فرضیه سال ۲۰۱۰ که ما همواره بخشی از ائتلاف آمریکا خواهیم بود، مسیری نیست که اکنون در جهت آن قرار داریم. ما به لحاظ اطلاعاتی و جاسوسی به آمریکا بسیار وابسته هستیم؛ اما بایستی در این زمینه خود را تقویت کنیم.

وزیر دفاع انگلیس همچنین به تداوم تهدید گروه‌های تروریستی در این کشور اشاره و بر لزوم گسترش همکاری‌های نظامی با هم‌پیمانان اروپایی تاکید کرد.

والاس در ادامه این گفت وگو از رویکرد تند آمریکا نسبت به همکاری انگلیس با شرکت چینی هوآوی نیز انتقاد کرد.

هواوی قرار بود بخش‌هایی از طرح اینترنت پرسرعت نسل پنجم را در انگلیس و شماری از کشورهای غربی اجرا کند که با افزایش فشار آمریکا، کار متوقف شد.

وزیر دفاع انگلیس گفت؛ مقام های آمریکایی کشور او را تهدید کرده‌اند که در صورت اجرای طرح شرکت هوآوی، همکاری‌های اطلاعاتی میان دو کشور متوقف خواهد شد. وی افزود: وزیر دفاع [آمریکا] این موضوع را در اجلاس ناتو به من اعلام کرد. این مساله محرمانه نیست و آنها به طور پیوسته بر این امر اصرار دارند.

این مجموعه مسائلی است که به گفته والاس در تصمیم گیری دولت انگلیس برای ترسیم چشم‌انداز همکاری‌های نظامی با آمریکا تاثیر گذار است.


منبع:ایرنا