کد خبر: ۲۸۶۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۷۱

درخواست برای استعفای مقصرین بروز خطای انسانی در سرنگونی هواپیمای اوکراینی

ایرنا نوشت: استاد حوزه علمیه قم و دانشگاه، پرداخت غرامت کلان و نیز از دست دادن حیثیت ملی را از جمله هزینه‌های بزرگ تاخیر در اطلاع‌رسانی به موقع حین بروز بحران‌ها و پدیده‌های اجتماعی برشمرد.

حجت الاسلام محسن غرویان با اشاره به اصابت موشک به خطوط هوایی اوکراین بر اثر خطای انسانی، گفت: لازمه حکمرانی موفق، داشتن رابطه ای شفاف با مردم است و از شاخصه های این شفافیت، اطلاع رسانی سریع و به موقع و پرهیز از خلاف واقعیت گویی است.

وی با تاکید بر اینکه شفافیت به نوعی آبروی مملکت و مردم را تحت پوشش قرار می دهد، خاطرنشان کرد: آبرو و مصالح ملی مربوط به همه ملت است که گاهی بیان یک دروغ و تاخیر در اطلاع رسانی، آبروی کشور را خدشه دار می کند.

غرویان یادآور شد: در هنگامه ای که حیثیت و آبروی کشور متزلزل می شود، مردم درباره این مهم که چرا مسئولینی که باید اطلاع رسانی کنند وظیفه خود را انجام نداده اند و این امر حیثیت عمومی را دستخوش بی اعتباری کرده است، حق اعتراض دارند.

از دست رفتن حیثیت ملی هزینه بزرگی است

استاد حوزه علیمه قم در بخشی دیگر از سخنان خود، با بیان اینکه خسارت هایی که متوجه بیت المال و ملت می شود هم از عدم اطلاع رسانی دقیق ناشی می شود، متذکر شد: همه این تاخیرها در اطلاع رسانی هزینه دارد؛ علاوه بر هزینه های پرداخت خسارت مالی، غرامت از دست رفتن حیثیت ملی هزینه بزرگی است.

وی ادامه داد: در این میان، مردم هستند که باید متحمل این هزینه شوند به خاطر قصور یا تقصیری که مسئول ذیربط دارد. از این جهت، از نظر شرعی حق ملت است که به تاخیر در اطلاع رسانی اعتراض کنند.

عزل و استعفا بخشی از آلام را التیام می بخشد

غرویان درباره راهکار التیام آلام مردم و بازماندگان سقوط هواپیمای اوکراینی تصریح کرد: برای حکمرانی باید پیوندی میان دولت و مردم وجود داشته باشد و از هر آن چه خللی در این پیوند ایجاد می کند، پرهیز کرد.

وی افزود: حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در کشور و جانباختن جمعی از هموطنان و همنوعان آنقدر سنگین و تاسف آور است که هیچ چیزی جبران کننده نخواهد بود اما برای تسلی دل مردم و بازماندگان ایرانی و خارجی این مسافران کمترین کار این است که عده ای استعفا دهند و عدهای عزل شوند.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه کمترین خواسته مردم همین است و باید اتفاق بیافتد، اظهار داشت: در کشورهای دیگر هم از این دست اتفاق ها می افتد که مسئولینی که خود را مقصر می بینند، خطا را بپذیرند و مطابق توقع مردم استعفا دهند. اکنون نیز اگر این اتفاق بیافتد درصدی از آلام مردم التیام می یابد.

آرین منش: مهم‌ترین پیامد حادثه، ضعیف شدن اعتماد مردم نسبت به حاکمیت

جواد آرین‌منش نیز در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص علت عدم بیان حقیقت در ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی، اظهار کرد: مسئولان نظامی جمهوری اسلامی در خصوص اینکه چرا در این سه روز حقیقت بیان نشد، استدلالی داشتند و توضیحاتی دادند مبنی بر اینکه باید سلسله مراتبی طی می‌شد، به تصمیم‌گیری می‌انجامید و بعد ابلاغ می‌شد که این توجیه غیر قابل قبولی برای مردم است. 

وی افزود: در یک فضای نظامی اگر گلوله‌ای شلیک شود، معمولا بلافاصله در سازوکار نظامی گزارش می‌شود و فرمانده‌های عالی‌رتبه در جریان جزئی‌ترین مسائلی که اتفاق افتاده قرار می‌گیرند، بنابراین این مساله خطا و قصوری بود که انجام شد و مسئولان ذی‌ربط نیز به این خطا و کار جبران‌ناپذیر اعتراف کردند.

آرین‌منش بیان کرد: شاید نتوان آثار و پیامدهایی که از این خطای صورت گرفته به جامانده را تا مدت‌ها جبران کرد، زیرا مهم‌ترین پیامدی که این حادثه داشت، ضعیف شدن اعتماد مردم نسبت به حاکمیت بود، در حالی که اعتماد اجتماعی بزرگ‌ترین سرمایه‌ای است که یک کشور می‌تواند داشته باشد و اعتماد مردم به حاکمیت و رابطه نزدیک بین حاکمیت و مردم که در نظام‌های دموکراتیک ایجاد می‌شود سرمایه بزرگی است که تاحدود زیادی آسیب می‌زند.

مردم به خودشان حق می‌دهند اظهارات مسئولان را نپذیرند

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: اگر در کنار این عدم اطلاع‌رسانی‌ها مسائل و موضوعات دیگری نظیر عدم بیان تعداد کشته‌شدگان آبان ماه، عدم صداقت در اعلام نرخ بنزین که قبل از آن اعلام شد قیمت‌ها افزایش پیدا نمی‌کند، اما مردم با افزایش ۳۰۰ درصدی مواجه شدند و عدم اطلاع‌رسانی در مورد سقوط هواپیما و موضوعات دیگری از این دست را کنار هم بگذارید، مردم به خودشان حق می‌دهند اظهاراتی که توسط مسئولان از طریق رسانه‌های رسمی صداوسیما مطرح می‌شود را نپذیرند.

این نماینده پیشین مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این آسیب بسیار بزرگی برای حاکمیت است که به جایی برسد که وقتی مسئولان مطلبی را بیان می‌کنند، مردم خلاف آن را برداشت کنند، عنوان کرد: اگر مسئولی در تلویزیون ظاهر شده و بیان می‌کند که ما هیچ افزایش قیمتی در مورد بنزین نداریم، اما مردم با افزایش ۳ برابری مواجه می‌شوند یا مورد دیگری که مسئولی در تلویزیون اعلام می‌کند ذخایر ارزی ما فراوان است و قیمت ارز از ۴۲۰۰ تومان افزایش نخواهد یافت، اما مردم با ارز ۱۲ هزار تومانی و بالاتر مواجه می‌شوند، مواردی از این دست باعث شده ما سرمایه اجتماعی را از دست دهیم و عدم اعتماد به مسئولان ضربه جبران‌ناپذیری است که باید تلاش کرد تا این اشتباهات جبران شود، راه‌های جبران آن نیز صحبت صادقانه با مردم و استعفای افرادی است که در این زمینه مقصر بودند، همچنین رسیدگی به داغ‌دیدگان و بازماندگان قربانیان حوادث اخیر که جریحه‌دار شده، بنابراین باید تلاش کنیم تا جبران شود.

نباید به بزرگنمایی یک مساله و مخدوش شدن چهره سپاه اقدام کرد

آرین‌منش گفت: هرگز با افراط و تفریط نباید با مسائل مواجه شد، باید این نکته را در نظر داشت که وقتی ما در شرایط جنگی قرار می‌گیریم، همه چیز غیر عادی می‌شود و متفاوت است. آماده‌باش‌ها شرایط کشور را دچار تحول می‌کند و تغییراتی ایجاد می‌شود که تمرکز را از مسئولان می‌گیرد. نباید خدمات مسئولان سپاه پاسداران را در عرصه‌های مختلف نادیده گرفت و صرفا به بزرگنمایی یک مساله و مخدوش شدن چهره سپاه اقدام کرد، بلکه باید همه جهات را مورد نظر قرار داد و بعد قضاوت کرد.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به استعفای افراد خاطی در سقوط هواپیمای اوکراینی، تصریح کرد: متاسفانه فرهنگ استعفای مسئولان قاصر یا مقصر در کشور ما رایج نشده و تا افراد را برکنار نکنند، خودشان با طیب خاطر حاضر نیستند قبول مسئولیت کنند و از مسئولیت خود کنار روند. چنین امری در بسیاری از کشورهای دنیا رایج است و اگر مسائل کوچک و جزئی اتفاق می‌افتد اولین کاری که انجام می‌دهند این است که از مسئولیت خود استعفا می‌دهند، اگر در کشور چنین چیزی باب شود که استعفا دهند ولو اینکه ممکن است مافوق استعفای او را نپذیرد، التیامی برای مردم خواهد بود.

نماینده شهرکرد: ابعاد مختلف سقوط هواپیمای ۷۳۷ باید موشکافی شود

ایسنا همچنین گزارش داده که اردشیر نوریان نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز مجلس ضمن تسلیت به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) و شهادت سردار سرافراز قاسم سلیمانی از سپاه به دلیل پاسخ موشکی مقتدرانه به مواضع آمریکایی تشکر کرد و گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند وحدتی که زیر تابوت سردار شهید قاسم سلیمانی ایجاد شد نباید فراموش شود. مصادره حضور میلیونی مردم توسط برخی وعاظ و تربیون داران کار نادرستی است.

وی افزود: سردار سلیمانی متعلق به هیچ جناحی نبود نباید این موضوع را فراموش کنیم چرا که رمز این حضور میلیونی نیز همین بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ابعاد مختلف سقوط هواپیمای ۷۳۷ باید موشکافی شود و اگر هر نقصی در این باره وجود دارد رفع شود. از مسئولیت پذیری سپاه به ویژه سردار حاجی زاده تقدیر می‌کنیم؛ ایشان در اقدامی شجاعانه پشت تربیون ایستادند و مسئولیت این موضوع را پذیرفتند. اگر چه در جنگ احتمال این گونه موارد وجود دارد ولی از موشکافی و بررسی آن موضوع هواپیما نباید غافل شویم و در کنار این موضوع نباید زمینه ایجاد انتقام گیری از این نیروی خدوم نیز فراهم شود. نباید بگذاریم به سپاه خدشه‌ای وارد شود.

خطای انسانی نباید بهانه‌ای برای انتقام گیری از سپاه باشد

نوریان تاکید کرد: خطای انسانی نباید بهانه‌ای برای انتقام گیری از سپاه باشد؛ نباید اجازه دهیم به اقتدار کشور خدشه‌ای وارد شود. بعد از سردار سلیمانی رشیدترین و باصلابت ترین سردار در عرصه مقاومت سردار حاجی زاده است که اگر سردار سلیمانی عزیز جان شیرین را برای بالندگی مقاومت در دست گرفت امروز نیز سردار حاجی زاده با پذیرفتن مسئولیت آبروی خود را در دست گرفت که توجه داشته باشید خداوند ضامن آبروی شما خواهد بود و با صلابت پای کار خود بایستید. اگر چه در این خصوص احتمال نفوذ، خرابکاری و هک سیستم نباید نادیده گرفته شود.

وی در پایان اضافه کرد: لازم است شورای نگهبان و وزارت کشور در موضوع انتخابات با سعه صدر بیشتری برخورد کند. لازم است در زمینه رد صلاحیت‌ها که آمار بالایی هم دارد سعه صدر مورد توجه قرار گیرد تا خدمتگذاران فرصت خدمت بیشتری داشته باشند.

بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از سپاه

نمایندگان مجلس طی بیانیه‌ای اعلام کردند: فراموش نمی‌کنیم در یک رویارویی شرافتمندانه و قدرتمندانه با رژیم آمریکای جنایتکار هستیم و اجازه نمی‌دهیم اشتباه یک عضو خانواده باعث سوءاستفاده دشمنان شود.

به گزارش فارس، احمد امیرآبادی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیانیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را قرائت کرد که متن آن به شرح زیر است:

«وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُم»

شکستن اقتدار و هیبت استکباری دولت جنایتکار آمریکا در پاسخ به مطالبات میلیون‌ها ایرانی غیرتمند توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که اولین میوه و و ثمره خون یکی از پاک‌ترین فرماندهان سپاه که جوهر وجودی او و دیگر همرزمانش فدا شدن در پای ملتی است که ده‌ها سال است برای حفظ استقلال خود هزینه می‌دهند، جهان را در بهت و حیرت فرو برد و برای اولین بار و برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم که در سابقه جنایتکارانه رژیم آمریکا ۵۳ مورد حمله و لشکرکشی به گوشه و کنار دنیا بود، دنیا شاهد اقدام شجاعانه، مقتدرانه، مدبرانه و دقیق سپاه قهرمان بود.

شیرینی این پیروزی بزرگ در کام ده‌ها میلیون ایرانی قهرمان بود که خبر ناگوار و اندوهبار سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی که در آن عزیزان از ایران اسلامی و دیگر کشورها بود، تلخی و اندوهی را به جانمان نشاند که کوچک‌ترین اثر آن چشمانی اشک‌بار با قلوبی شکسته بود، عمیقا با خانواده‌های آن شهدای گرانقدر، همدردی کرده و در غم و اندوه آنها شریک هستیم و از مردم شریف ایران اسلامی انتظار داریم، با شکوه تمام در مراسم ترحیم آن عزیزان شرکت نمایند.

ما نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از اینکه هم‌سنگران شهید سرافراز سپهبد قاسم سلیمانی با صداقت تمام اعلام نمودند این اقدام بر اثر اشتباه انسانی بوده و خود را مسئول می‌دانند تشکر می‌نماییم، خضوع و تکریم سردار سرافراز سپاه اسلامی سردار سرلشکر سلامی در جلسه امروز مجلس و سخنان ایشان که از عمق صداقت ایشان نشأت می‌گرفت و لاجرم بر دل می‌نشست، بیانگر این واقعیت است که سپاهیان سبزپوش و عزیز ما خود را فدایی مردم می‌دانند و این را انتخاب خود می‌دانند و در مقابل در کنار مردم و خانواده‌های داغدار و عزیز این شهدای عزیز به آمریکا و ازناب او که از هر فرصتی را بر ضربه زدن به ملت قهرمان ایران اسلامی سوءاستفاده می‌کنند، اعلام می‌داریم. فراموش نمی‌کنیم در یک رویارویی شرافتمندانه و قدرتمندانه با رژیم آمریکای جنایتکار هستیم و اجازه نمی‌دهیم اشتباه یک عضو خانواده باعث سوءاستفاده دشمنان گردد.

ما نمایندگان مجلس بدین وسیله حمایت قاطع خود را از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک نهاد انقلابی و برنامه‌ها و اقدامات این سازمان در پشتیبانی و حمایت از مردم و نظام اعلام می‌داریم.