کد خبر: ۲۸۶۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۹۳۸

ابهام‌هایی درباره نشست خبری سردار حاجی زاده/ فرمانده همه واقعیت را گفت؟

نشست خبری سردار حاجی زاده برگزار شد و درباره شلیک به هواپیمای اوکراینی توضیح داد و گفت دلیل این اتفاق خطای انسانی بوده است. توضیحات سردار حاجی زاده، سوالات و ابهام‌های جدیدی ایجاد کرده است.
نشست خبری سردار حاجی زاده ظهر امروز پس از بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد. در بیانیه ستاد کل گفته شد که پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین هنگام چرخش، کاملاً در حالت نزدیک شونده به یک مرکز حساس نظامی سپاه و در ارتفاع و شکل پروازی یک هدف متخاصم قرار می‌گیرد که در این شرایط بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای مذکور مورد اصابت قرار گرفته است.

پس از این بیانیه سردار حاجی زاده در نشست خبری حاضر شد تا توضیحات خود را مطرح کند. هر چند قرار بود این سخنان، ابهام‌های ماجرا را حل کند، اما حقیقت آن است که بر ابهام‌ها افزود و سوال‌های بسیاری به ذهن آمد.

۱) نکته مهم اینکه، سردار حاجی زاده در سخنان خود توضیح می‌دهد که ستاد کل نیرو‌های مسلح فضا را قرنطینه می‌کند. اینکه مصاحبه در چه شرایطی انجام شده معلوم نیست، اما تصاویر مخابره شده از آن فضا کاملا با آنچه در نشست خبری پس از حمله موشکی به عین الاسد بود، متفاوت است.

۲) سردار حاجی زاده در توضیحات خود می‌گوید از اپراتوری که شلیک کرده مصاحبه شده که قرار است منتشر شود. تا این لحظه هیچ مصاحبه‌ای از اپراتور (فردی که عملیات شلیک را انجام داده) منتشر نشده است.
 
۳) سردار حاجی زاده در توضیحات خود به این نکته اشاره می‌کند که به خاطر تهدید‌های ترامپ، تمام یگان‌های آفندی و پدافندی به خاطر در آماده‌باش کامل و در بالاترین سطح هشدار بوده‌اند که این موضوع به تمام شبکه پدافند کشور ابلاغ شده است.

در چنین شرایطی که سردار حاجی زاده از آن با عنوان شرایط جنگی [شرایط سه سه] نام می‌برد، معمولا پرواز‌ها باید لغو شوند و به گفته سردار حاجی زاده فضا باید «کلیر» شود، اما عجیب اینکه اطلاعات سازمان هواپیمایی کشوری نشان می‌دهد که هیچ پروازی لغو نشده است. اینکه کدام ارگان در چنین شرایطی باید لغو پرواز‌ها را به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کند و مسئولیت این موضوع با کیست، از جمله مواردی است که تا کنون مشخص نشده است.

سردار حاجی زاده البته در پایان سخنان خود تاکید می‌کند که تصمیم گرفتند پرواز‌ها لغو نشود. اینکه چه کسانی از چنین تصمیمی سر باز زدند یا اساسا به فکر آن نبودند، هم از نکات عجیب ماجراست.

۴) در بخشی از صحبت‌های سردار حاجی زاده اینگونه می‌شنویم: تعدادی شبکه پدافندی به رینگ اصلی اضافه شدند. سامانه موشکی که عملیات شلیک را انجام داده، امروز به رینگ اضافه شده و در غرب کشور (در بیدگنه) مستقر می‌شود.

بیان این نکته یعنی این سامانه از قبل وجود نداشته و در حقیقت شلیک را همان سامانه‌ای انجام داده که تازه یک روز مستقر شده بوده است. در بخش دیگر البته سردار حاجی زاده ساعت استقرار سامانه را نیز ذکر می‌کند و می‌گوید در ساعت ۱۲ شب سامانه مستقر شده است. این یعنی شلیک تنها چند ساعت پس از استقرار سامانه انجام می‌شود. فرمانده هوافضای سپاه در توضیح اقدام توسط اپراتور می‌گوید: «بنده خدا، هواپیما را کروز تشخیص می‌دهد.»

۵) سردار حاجی زاده اعلام کرده در گزارش‌های واصله تاکید شده که یک موشک کروز شلیک شده است. در بیانیه ستاد کل نیرو‌های مسلح نیز به چنین گزارشی استناد شده و آمده است: «برخی اخبار نیز از مشاهده‌ی اهداف هوایی به سمت مراکز راهبردی در کشور به واحد‌های دفاعی واصل و اهداف متعددی در برخی صفحات رادار مشاهده شد که موجب حساسیت بیشتر در مجموعه‌های پدافند هوایی گردیده است» با این حال تا کنون مشخص نشده کدام نهاد به سیستم پدافندی کشور اعلام کرده که موشک کروز شلیک شده است. برخی گفته بودند این سامانه توسط آمریکا مختل شده بود، با این حال در بیانیه ستاد کل نیرو‌های مسلح و همچنین در توضیحات فرمانده نیروی هوافضای سپاه به چنین موردی اشاره نشده است.

۶) در بخش مهم دیگری گفته می‌شود که اپراتور نتوانسته تماس بگیرد و تاییدیه بگیرد. سردار حاجی زاده دلیل این موضوع را اختلال یا شلوغی شبکه عنوان می‌کند. اگر چنین فرضی را بپذیریم، این سوال پیش می‌آید چگونه در مهمترین شرایط جنگی (یا به قول سردار، شرایط سه‌سه) شبکه نظامی کشور، شلوغ یا مختل بوده و ارتباط برقرار نشده است؟ به بیان دیگر چرا در آن ساعات که تمام نیروهای نظامی کشور در هشدار بوده، شبکه انتقال پیام نیروی نظامی کشور مختل می‌شود؟

۷) سردار حاجی زاده صبح چهارشنبه که در غرب کشور به سر می‌برده، از این سانحه مطلع می‌شود و آنگونه می‌گوید صبح اتفاق، به مسئولان اطلاع می‌دهد که احتمالا به هواپیمای خودی شلیک شده است. اینکه سردار حاجی زاده چگونه از غرب کشور از این ماجرا مطلع شده، مشخص نیست، مگر آنکه بپذیریم همان شب همه مقامات ارشد کشور (دست‌کم مقامات رده بالای نظامی) در جریان ماجرا بوده‌اند. ضمن آنکه موضوع شلیک به یک هواپیما نکته‌ای نبود که ۷۲ ساعت برای بررسی نتایج آن زمان نیاز باشد.

۸ سردار حاجی زاده نیز در توضیحات خود می‌افزاید که ستاد کل نیرو‌های مسلح در جریان ماجرا بوده است، بنابراین باید پرسید علت تاخیر در اطلاع‌رسانی چه بوده است؟ آنهم تاخیری که باعث شد تمام مردم ایران ماجرا را از زبان رییس جمهور کشوری دیگر بشنوند، نه مقامات رسمی داخلی.

۹) آنگونه که سردار حاجی زاده توضیح می‌دهد صبح روز چهارشنبه مسئولان رده بالا اطلاع داشتند که هواپیمای خودی توسط پدافند سپاه سقوط کرده است. نکته عجیب اینکه حسن روحانی رییس جمهور در بیانیه خود می‌گوید ساعاتی پیش از نتیجه تیم تحقیق ستاد کل نیرو‌های مسلح از جریان با خبر می‌شود! آیا کسی می‌پذیرد که رییس شورای عالی امنیت ملی بعد از همه از ماجرا با خبر بوده است یا باید گفت اینهم شبیه ماجرای افزایش قیمت بنزین بود که روحانی می‌گفت بعدا فهمیده قیمت بنزین افزایش یافته است!

۱۰) فرمانده نیروی هوافضای کشور تاکید دارد که سازمان هواپیمایی کشوری از ماجرا اطلاع نداشته است. اگر چنین فرضی را بپذیریم، باید این سوال را پرسید آیا کسی در مجموعه نیرو‌های مسلح کشور نبوده که نه به خاطر پروتکل‌های امنیتی بلکه حداقل برای حفظ آبرو هم که شده به مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری توصیه کند فعلا از مصاحبه خودداری کنند و اینگونه مطمئن تیم بررسی سایر کشور‌ها را به ایران دعوت نکنند؟ یا نمی‌شد این توصیه را کرد که مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری تنها به گفتن این موضوع بسنده کنند که در حال بررسی جعبه سیاه هستیم و هنوز هیچ چیز مشخص نیست؟