کد خبر: ۲۸۶۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۲۶

پیشنهاد روسیه به کشورهای جنوب خلیج فارس: مکانیسم دفاعی مشترک ایجاد کنید

وزیر خارجه روسیه: به کشورهای حوزه خلیج فارس پیشنهاد تشکیل مکانیسم ائتلافی-امنیتی داده‌ایم.
"سرگی لاوروف" وزیر خارجه روسیه از کشورهای جنوب خلیج فارس خواست تا مکانیسم امنیتی مشترک در منطقه تشکیل دهند. وی افزود: زمان آن رسیده تا به اقدامات یک طرفه جهانی مانند تحریم‌ها پایان دهند.

لاوروف در کنفرانس امنیتی در دهلی گفت که ما به کشورهای جنوب خلیج فارس پیشنهاد تشکیل مکانیسم ائتلافی-امنیتی داده‌ایم. ما این پیشنهاد را با اقدامات دفاعی شروع کردیم و دیگر کشورها را به تمرین‌های مشترک نظامی دعوت می‌کنیم.

تنش‌ها در حوزه خلیج فارس به دنبال ترور سردار "قاسم سلیمانی" توسط نیروهای آمریکا و انتقام موشکی ایران به پایگاه‌های نیروهای آمریکا در عراق افزایش یافته است.

لاوروف در این باره گفت: ما در باره اتفاقات احتمالی در حوزه خلیج فارس نگرانیم.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز در همایش دهلی شرکت دارد. این در حالیست که کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان ایران را به نقص توافق‌نامه هسته‌ای برجام (به دست آمده در سال 2015 ) متهم کرده‌اند. عبور از این توافق‌نامه می‌تواند منجر به اعمال دوباره تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران شود.

خبرگزاری فارس در روزهای قبل به نقل از ظریف نوشت: استفاده از مکانیسم حل اختلاف در این موضوع از منظر قانونی یک اشتباه قانونی است.

لاوروف نیز در این باره گفت: تحریم‌های یک جانبه یکی از بزرگترین مشکلات دنیای امروز است.

وی افزود: در قرن 21 و در زمانی هستیم که باید از شر شیوه‌های استعماری و نئو استعماری در روابط بین‌الملل خلاص شویم.

آمریکا پس از خروج از توافق‌نامه هسته‌ای با ایران، تحریم‌های مجدد ایران را آغاز کرد و اندکی بعد آن را به "فشار حداکثری" رساند. در این روند آمریکا درآمدهای نفتی، معدنی و صنعتی ایران را هدف قرار داد.

"بوریس جانسون" نخست‌وزیر بریتانیا روز سه شنبه از دونالد ترامپ خواست تا توافق هسته‌ای ایران را با پیمان جدید و پیشنهادی خود جایگزین کند و اطمینان یابد که ایران هیچ سلاح هسته‌ای را نمی‌سازد.

ترامپ نیز در توییتی نوشت: با جانسون در مورد این "توافق ترامپی" موافق است.