کد خبر: ۲۸۶۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۹۹

جهانگیری: شوک حادثه سقوط هواپیما همه جامعه را تکان داده است/ در شرایطی هستیم که اعتماد عمومی تنزل یافته/ این حادثه در دادگاه بررسی شود تا اعتماد مردم برگردد/ آیت‌الله هاشمی جفای زیادی دید، اما وفا از او به یادگار ماند

معاون اول رئیس جمهور گفت: نگرانی‌های آبان ماه با انتقام سخت ایران از آمریکا به امید تبدیل شد و سرمایه اجتماعی در کشور به عنوان مهمترین سرمایه کشور و نظام افزایش یافت.

 اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز در آیین گرامیداشت سومین سالگرد درگذشت مرحوم هاشمی رفسنجانی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: این سالگرد با شرایط خاصی در کشور در حال برگزاری است و در شرایط دشوار و غمباری هستیم؛ دی ماه امسال برای همه ما تا به امروز در غم و نگرانی و دلهره و شنیدن خبرهای غیرمنتظره و هراس از آینده گذشته بوده است. خبر شهادت سردار سلیمانی که به حق سردار ملی است بسیار تلخ بود، اما مردم با حضور باشکوه در مراسم تشییع «حاج قاسم» جهانیان را شگفت زده کردند؛  سردار سلیمانی با هیچ جناح خاصی نبود و با همه نیروهای انقلاب کار می‌کرد.

وی افزود: خبر شهادت فرماندهی نام‌آور و شجاع و استراتژیست که به حق سرباز ملی لقب گرفت تا خبر جان باختن ۶۹ نفر از هموطنان در تشییع باشکوه، خبر سقوط هواپیمای اوکراینی و حادثه مرگ مسافران اتوبوس سوادکوه اتفاقات بد دی ماه بودند. در روزهای گذشته جهت عرض تسلیت با خانواده های جان باختگان سقوط هواپیما دیدار کردم که این خبر هم بسیار تلخ بود. ما نباید حق خانواده آنان را نادیده بگیریم و باید ریشه‌های این حادثه مشخص شود.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و فارس بخوانید؛

* در این میان صحنه های باشکوهی در وداع مردم فهیم ایران از فرزند مهربان خویش در شهرهای مختلف دوست و دشمن را شگفت زده کرد بسیار به یادماندنی است و نیز بر آوردن خواست ملت ایران و انتظار رهبر انقلاب در تحقق انتقام سخت از دولت جنایتکار آمریکا که اعلام کرده بود اگر ایران عکس العمل نشان دهد، ۵۲ نقطه دیگر را خواهیم زد با حمله به پایگاه عین الاسد، خاطره شیرین و ماندگاری  به جا گذاشت.

* نگرانی‌های آبان ماه با لحظه های وحدت همبستگی اعتماد به امید تبدیل شد و سرمایه اجتماعی در کشور به عنوان مهمترین سرمایه کشور و نظام افزایش یافت، ولی افسوس که شوک جان باختن جمعی از نخبگان علمی کشور به دلیل اشتباه محاسباتی و غلبه شرایط جنگی بر مدیریت امور و پنهان نگه داشتن حادثه برای چند روز این فرصت عظیم ملی را در معرض تهدید قرار گرفت.

* تضعیف جایگاه رهبری و نیروی نظامی در هیچ شرایطی به مصلحت نیست، آنها باید روحیه دفاع از کشور را داشته باشند.

* کشور درگیر مشکلات مختلفی در زمینه‌های گوناگون است و مردم مشکلات زیادی در زمینه معیشت دارند. کشور در شرایط حساس و خطیری است و در این ۴۰ سال چالش های مهم تا این حد مقابل کشور نبوده است.

* تحریم‌ها علیه کشور بی‌سابقه است، منطقه ما گرفتاری‌های زیادی دارد و متشنج است و اگر درایت نشود، این شعله‌ها به ایران هم می‌کشد. باید بپذیریم که شوک ناشی از سقوط هواپیما همه جامعه را در همه سطوح تکان داده است و این فاجعه باید به درستی تحلیل شود. در دادگاهی که تشکیل می شود، این حادثه رسیدگی شود تا اعتماد برگردد.

* مسئولیت پذیری سردار حاجی زاده را تحسین می‌کنم چرا که وی اعلام کرد گردن من از از مو باریکتر است. رهبری نظام مایه افتخار نظام است و تضعیف آن جایگاه برای ایران می‌تواند خطرناک باشد ضمن اینکه آیت‌الله هاشمی در سخت ترین شرایط هم از جایگاه رهبری حفاظت و صیانت کردند. تضعیف نیروی نظامی در هیچ شرایطی به مصلحت کشور نیست چراکه آنها باید روحیه دفاع از کشور را داشته باشند.

* {با اشاره به انتخابات مجلس یازدهم}: صلاحیت ها نشان می دهد که در بسیاری از حوزه های انتخابیه رقابت جدی وجود ندارد. نباید هیچ جریان سیاسی تصور کنند که کاندیدایی در انتخابات ندارد.  ایران و نظام برای همه ماست و نباید مسائل مقطعی را فدای آینده ایران کنیم.

* (با اشاره به دیدار با خانواده خانباختگان سقوط هواپیما): باید به این خانواده‌ها حق داد که گلایه و نقد کرده و اعتراض کنند؛ انصاف آن است که در مدیریت بحران بپذیریم، اشتباهات و خطاهای بزرگی رخ داده و باید زمینه‌ها و شرایط و پیامدهای آن را به درستی شناخته و با سرعت و قاطعیت به آن رسیدگی کرده و هزینه‌های آن پرداخته شود.

* مدیریت بحران‌ها و تجربه موفق عبور از بحران‌ها در آیت الله هاشمی رفسنجانی و در تعدادی از مدیران جمهوری اسلامی وجود دارد و لازم است به بازخوانی این میراث و نقش بزرگ او پرداخته شود.

* هاشمی مبارزی توسعه‌گرا و آینده‌نگر بود در همه عرصه‌هایی که برای خدمت فرصت پیدا می‌کرد خوش درخشیده و برای عبور از بحران‌ها میراثی درخشان از خود به جای گذاشت.

* آیت الله هاشمی علیرغم جفاها و بی‌مهری‌هایی که دید، اما در قبال مردم احساس مسؤولیت زیادی می‌کرد و برای آن انعطاف داشت ضمن اینکه برای پیشبرد منافع مردم و جمهوری اسلامی تا آخر عمرش نشان داد که یک روحانی خستگی‌ناپذیر بوده و استقلال کشور را برای سازندگی ضروری می‌دانست. 

* هاشمی می‌خواست عقب‌ماندگی تاریخ ایران را با فرهنگ کار، تلاش و تولید ارتقا دهد؛ او سال‌ها در خطبه‌های نماز جمعه به تشریح اقدامات و رویکرد خود می‌پرداخت.

* هاشمی در بخش آموزش، اقتصادی، زیربناها، بنادر و اتوبان‌ها و سدها اقدامات بزرگی کرد به طوری که اگر سدهای چرخه و دز نبودند سیل سال جاری شرایط را به مراتب بدتر می‌کرد چرا که در یک ثانیه فقط ۸ هزار مترمکعب آب از دریچه این سدها خارج می‌شد. 

* هاشمی بسیاری از گره‌های کور و نقاط مشکل را در منطقه که شرایطی خاص داشت حل کرد که می‌توان تدبیر او را در ارتباط با عربستان، عراق، لبنان و سایر کشورها دید. راز موفقیت هاشمی رفسنجانی در همه عرصه‌هایی که ورود کرده تلاش برای شناخت بیشتر در همان حوزه بود و او هیچ گاه بی‌گدار به آب نمی‌زد.

* هاشمی رفسنجانی جفای زیادی دید اما وفا از او به یادگار مانده است که درس بزرگی برای آنهایی که دل در گروه نظام داشته و دلسوز ایران هستند است ضمن اینکه درس بزرگی است که نباید در برابر ظلم‌ها و جفاها صحنه را ترک کرده و باید ماند.

* نباید افرادی بگویند که به عده‌ای از سرمایه‌های اجتماعی در کشورمان ظلم و جفا شده، لذا ما صحنه را ترک می‌کنیم. اگر هاشمی زنده بود و کشور با مشکلاتی مواجه بود آیا او زبان به نقد می‌گشود؟ در صورتی که او می‌ماند و با تدبیر و مدیریت مشکلات را حل می‌کرد.

* با قاطعیت می‌گویم که در طول ۴۰ سال اخیر چالش‌های فعلی که به صورت همزمان وجود داشته باشد را نداشتیم این در حالی است که دولت و رئیس جمهور آمریکا با قبول مسؤولیت، یکی از بزرگترین سرداران و فرمانده نظام ایران را در یک کشور دیگر که مهمان بوده ترور کرده است ولی قطعاً پیامدهایی خواهد داشت.

* به محض اینکه اولین گزارش از سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی فردای این حادثه به مقام معظم رهبری رسید ایشان دو دستور را صادر کردند؛ دستور اول آن بود که باید صادقانه تمام مسائل را به مردم بگویید و دستور دوم هم آن بود که دستگاه قضایی باید سریعاً به این پرونده رسیدگی کرده و قصور یا قصورات افراد را مشخص کنند.

* نیروهای نظامی حافظ مرزها و امنیت کشور هستند و تضعیف آنها در هیچ شرایطی به مصلحت کشور نیست چرا که آنها باید روحیه دفاع از کشور را داشته باشند.

* باید بپذیریم که کشور مسائل پیچیده‌ای دارد و به اصلاح امور تن دهیم.

* انتخابات آینده موضوعی سرنوشت‌ساز است و می‌تواند بخش زیادی از اعتماد مردم را بازگرداند؛ باید همه با سعه صدر به دنبال راهکار باشیم.

* خبرهایی که درباره رد صلاحیت‌ها وجود دارد و گزارشاتی که در هیأت دولت در این باره ارائه شده است نشان می‌دهد که در خیلی از حوزه‌های انتخابی رقابت جدی وجود ندارد.

* باید با شورای نگهبان و با رهبر معظم انقلاب در این باره گفت‌وگو کرد چرا که نباید جریانات سیاسی احساس کنند که کاندیدای موردنظر آنها در انتخابات حضور ندارد.

اصلاح‌طلبان با صبر و بردباری موضوع ردصلاحیت‌ها را پیگیری کنند

* اصلاح‌طلبان باید با صبر و بردباری موضوع رد صلاحیت‌ها را پیگیری کنند تا جمع زیادی از دوستان به انتخابات بازگردند. 

* همبستگی ملی را باید ارج بنهیم و مثل آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تعادل سیاسی و مثل حاج قاسم سلیمانی صداقت در رفتار با مردم را داشته باشیم و از تهدیدها فرصت بسازیم.

*اگر مشکلات را به مردم بگوییم و خطاها را بپذیریم و بگوییم تا از مردم کمک بخواهیم قطعا آنها هم به ما کمک خواهند کرد.

* ایران سرمایه‌های بزرگ و نمادینی دارد که از احزاب هم تأثیرگذارتر هستند ضمن اینکه باید به خاطر خدا و مردم با هم باشیم.

* سردار سلیمانی فرماندهی نظامی بود و همه او را به شجاعت می‌شناختند ضمن اینکه رهبر معظم انقلاب هم در این باره فرمودند که سردار سلیمانی با هیچ جناحی نبوده و با همه خوب بود ولی حتی برخی اوقات او هم اسامی می‌گفت که برخی‌ها جرأت نام بردن آنها را نداشت. پیگیری مشی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای حل مسائل کشور تأثیرگذار است.