کد خبر: ۲۸۶۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۰۴

از ردصلاحیت بخاطر وام ۱۸ درصدی تا اعتراض به تصمیم شورای نگهبان/ وقتی مراجع ۴گانه تایید می کنند و هیات نظارت رد/ ابهام بر سر ردصلاحیت کاندیداها بخاطر عدم التزام به اسلام

نزدیک به ۹۰ نماینده فعلی مجلس ردصلاحیت شده‌اند در این میان برخی مشمول بند ۱ ماده ۲۸ یعنی عدم التزام عملی به اسلام شده‌اند و برخی هم با استناد به بند ۲ یعنی عدم التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی گویا قرار است از گردونه انتخابات جدا شوند، دو بندی که برخی کاندیداها از مستندات آن بی خبرند.
«شورای نگهبان حرفش این است که به سلایق سیاسی افراد کاری ندارد، اما مفاسد اقتصادی، اخلاقی و ضدیت با حاکمیت را نمی‌تواند نادیده بگیرد و از آن‌ها کوتاه بیاید.» این جمله ایست که سخنگوی شورای نگهبان چند روز پیش وقتی هنوز خبری از رد صلاحیت ۹۰ نماینده مجلس منتشر نشده بود، بیان کرد.

اما وقتی نتیجه بررسی صلاحیت‌ها اعلام شد بسیاری از کاندیداهای مجلس با تعجب به موارد و استنادات رد صلاحیت‌شان نگاه می‌کردند برخی با استناد به بند ۱ ماده ۲۸ قانون اساسی یعنی عدم التزام به اسلام  و برخی دیگر با استناد به بند دوم یعنی عدم التزام به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران صلاحیت شان احراز نشده بود.

شورای نگهبان اینبار هم بنا به رویه همیشه تاکید دارد استنادات این ردصلاحیت را در اختیار خود کاندیداها قرار خواهد داد و علنی نمی کند، اما آیا در این دور از انتخابات کاندیداهای انتخابات مجلس، خاصه نمایندگان فعلی از علت و مستندات رد صلاحیت خود خبردار شده اند؟ آیا قرار است اعتراض کنند؟ و ...سوالاتی که در گفتگو با چند کاندیدای ردصلاحیت شده به بررسی آن پرداختیم.

نه اختلاس‌گرم نه ضد دین

حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین و از اصلاح‌طلبان مجلس که نامش وارد لیست ردصلاحیت شده ها، گردیده است، درباره رد صلاحیتش آن هم به دلیل عدم التزام به اسلام گفت: «در مرحله ای که صلاحیت ها در هیات اجرایی مورد بررسی قرار می گرفت، جواب استعلام چهار مرجع قانونی درباره من مثبت بود ولی امروز در نامه‌ای که برای من ارسال شده است موضوع عدم التزام به اسلام آمده است. تا امروز هم دلیل این بند از قانون برای رد صلاحیتم را نمی‌ندانم. آنچه از خودم مطمئن هستم این است که من نه اختلاس‌گر بوده‌ام و نه ضد دین، نمی‌دانم چرا من را رد صلاحیت کرده‌اند؟ لذا در تلاش هستم تا ابتدا بدانم دلایل و مستندات شورای نگهبان برای این رد صلاحیتم چیست و بعد درباره اعتراض یا عدم اعتراض تصمیم بگیرم. متاسفانه هنوز برای خودم چیزی مشخص نشده است.»

می گویند چرا برای مردم وام گرفته ای

احمد بیگدلی نماینده خدابنده از دیگر نمایندگان ردصلاحیت شده است او درباره علت رد صلاحیتش  گفت: من به استناد بند ۱ ماده ۲۸ یعنی عدم التزام به اسلام رد صلاحیت شدم.

او در پاسخ به این سوال که مستنداتی در این رابطه به شما ارائه شده است گفت: آنها اعلام کرده‌اند چرا تعداد زیادی وام‌های ۱۸ درصد گرفته‌اید و به مردم داده‌اید. نکته دیگر اینکه چرا کمک‌های زیادی از بهزیستی گرفته‌اید و به مردم داده‌اید.

بیگدلی گفت: یکی دیگر از مواردی که به آن استناد شده است اینکه گفته‌اند چرا پول برای کمک به بنیاد شهید گرفته‌اید و یا اینکه چرا در انتصابات کارخانه سیمان دخالت کرده‌اید.واقعیت آن است که مدیر این کارخانه مشکلاتی داشت و حراست، کارگران و کارمندان آن کارخانه به ما اعلام کرده بودند.

او در پاسخ به این سوال که آیا واقعا این وام‌ها و این دخل و تصرف‌ها برای مردم بوده‌ و اثبات شده است، گفت: بله این‌ها اثبات شده است و من نامه همه آنها را دریافت کرده‌ام. این یک مسئله غیر معمولی نیست به هر حال بسیاری از مردم به ما مراجعه می‌کنند و درخواست وام می‌کنند؛ ما که خودمان چیزی نداریم کمک کنیم لذا مجبور می‌شویم نامه‌ای بدهیم که مراجعه کنند به بانک و چون شعب بانک‌ها در شهرستان‌ها بودجه زیادی ندارند مجبور هستیم به مدیران بانکی بگوییم و رایزنی کنیم تا بودجه‌ای برای آنها بگیریم. همین موارد تبدیل به سوء تفاهم شده است.

بخاطر اصرار دوستان به ردصلاحیتم اعتراض می کنم

علی مطهری یکی از نمایندگانی که نامش در زمره رد صلاحیت شده ها به چشم می‌خورد، درباره این رد صلاحیت گفت: «من به استناد بند ۲ ماده ۲۸ قانون اساسی رد صلاحیت شدم. که طبق آن گفته می‌شود شما التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ندارید.

او ادامه داد وقتی شما می‌گویید التزام عملی به نظام ندارید یعنی ما یک اقدامی علیه نظام جمهوری اسلامی انجام داده‌ایم یعنی یا یک اقدام مسلحانه انجام داده‌ایم و یا تخریب و آتش زدن‌ اموال عمومی انجام داده‌ایم؛ وقتی چنین چیزهایی که وجود نداشته است بنابراین این استنادها بسیار ضعیف است و من هدف آنها را از این ردصلاحیت‌ها را درک نکردم.

مطهری گفت: وقتی رد صلاحیت بر اساس یک فساد اخلاقی و یا یک فساد مالی باشد این موضوع قابل درک است اما وقتی این ردصلاحیت‌ها به اظهار نطرهای افراد باز می‌گردد که اگر برخلاف نظر رسمی کشور باشد را رد می‌کنند کاری غلط است؛ این کار موجب می‌شود مجلس از افراد آزاده خالی شود و ضعیف شدن مجلس آینده خواهد شد.

نماینده تهران درباره اینکه آیا نسبت به این رد صلاحیت شکایت می‌کند یا خیر گفت: ابتدا نمی‌خواستم اعتراض کنم اما به دلیل اصرار دوستان این کار را انجام می‌دهم اما التماس و پیگیری نمی‌کنم.

سکوت اعتراضی به شورای نگهبان

محمود صادقی از دیگر اعضای فراکسیون امید و نماینده تهران درباره رد صلاحیتش گفت: فقط یک  کاغذی فرمانداری به من داده است که در آن ذکر شده است که من به علت بند ۲ ماده ۲۸ رد صلاحیت شده ام.

او درپاسخ به این سوال که آیا قرار است به این رد صلاحیت اعتراض کند یا خیر گفت: فعلا ترجیح می‌دهم سکوت کنم.

می گویند التزام عملی به اسلام ندارم

سید حسین نقوی حسینی، نماینده اصولگرای مجلس نیز درباره ردصلاحیتش گفت: به دلیل عدم التزام عملی به اسلام رد صلاحیت شده‌ام اما هنوز مستنداتی به من ارائه نشده‌ است.

او می گوید قطعا به این رای اعتراض می‌کنم.

رد صلاحیت برای پروژه ساختمانی مجلس

محسن کوهکن دیگر نماینده اصولگرایی است که براساس بند ۱ ماده ۲۸ یعنی عدم التزام به اسلام ردصلاحیت شده است. او در توضیح مستندات شورای نگهبان به ایسنا می گوید: « هنوز مستنداتی ارائه نشده است اما حدس می‌زنم که این رد صلاحیت به دو دلیل است.»

او ادامه داد: لیستی از بانک ملی از چند سال پیش مطرح شده و ما به عنوان یکی از بدهکاران بانکی معرفی شده‌ایم و کپی پروانه ساختی وجود دارد که طبق آن بنده مالک ۱۷ هزار متر زمین در منطقه سعادت‌آباد پشت هتل اسپیناس هستم و ۴۰۰ تا ۵۰۰ واحد دارم که این همان بحث مسکن کوثر است.

این نماینده مجلس افزود: طبیعتا وقتی پروانه ساختمانی و سند رسمی از شهرداری تهران به نام بنده به عنوان مالک به هیات نظارت ارجاع می‌شود و از آن طرف در سایت بانک ملی من را به عنوان یکی از بدهکاران عمده مالی معرفی می‌کنند آنها مرا رد صلاحیت کرده چون این دو مورد از مصادیق عدم احراز صلاحیت است. ولی بهتر بود که قبل از رد صلاحیت توضیحاتی می‌خواستند. بنده عضو هیات امنای این پروژه هستم درست است که پروانه و سند این ملک به نام ما است ولی متعلق به ما نیست. مالکان این ساختمان‌ها از ۵ سال گذشته ساکن شده‌اند. درباره‌ی بدهکاری بانکی هم من ریالی از بانک ملی وام نگرفتم بلکه دو پروژه مسکونی مربوط به مجالس هفتم و هشتم برای کارکنان و نمایندگان ادوار ساختیم که نام من در هر دو پروژه وجود دارد ما تعهد کردیم که اعضا وام‌هایشان را پرداخت کنند که خوشبختانه افراد وام گرفته و اقساط را می‌دهند. لذا شخص بنده بدهکاری بانکی ندارم.

روش شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها همچنان محل اختلاف 

گرچه سخنگوی شورای نگهبان تاکید دارد اکثر نمایندگان مجلس فعلی که ردصلاحیت شده اند بخاطر مسائل مالی بوده است، اما بازهم همان بند معروف عدم التزام به اسلام از دلایل اصلی ردصلاحیت هاست. آنهم در شرایطی که استنادات شورای نگهبان برای ردصلاحیت براساس این بند هنوز به دست برخی ردصلاحیت شدگان نرسیده است و به نظر می رسد در این دور از انتخابات هم چالش ردصلاحیت ها چالش اصلی انتخابات پیش رو باشد.