کد خبر: ۲۸۶۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۲۹

چطور ترور سردار سلیمانی ثابت کرد رییس‌جمهور آمریکا فاقد اخلاقیات است؟

ستون نویس مشهور آمریکایی اگرچه ادعا کرده اقدام دولت ترامپ در ترور سردار قاسم سلیمانی کار درستی بوده، اما اذعان کرده ترامپ از هیچ بنیان اخلاقی‌ای تبعیت نمی‌کند و این اقدامش هم نشان داده چارچوب اخلاقی و منطقی درستی پشت سیاست خارجی آمریکا نیست.
توماس فریدمن ستون نویس آمریکایی در ستون این هفته خود در نیویورک تایمز ضمن تکرار این ادعا که سردار قاسم سلیمانی خطر مهمی برای منطقه خاورمیانه بوده و ترور او کار درستی از جانب آمریکا بوده اذعان کرده ترامپ هیچ  اصول اخلاقی ای برای خودش قائل نیست و ترور سلیمانی نیز در زمره همین «بی شرفی های » رییس جمهور آمریکاست.
 
او در این یادداشت مدعی شده : الگوی تجاری قاسم سلیمانی این بود که از میان اعراب سوریه، لبنان، یمن و عراق شیعیانی را استخدام میکرد تا در مبارزه با اعراب سنی و آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها به کار بگیرد و مجموعه‌ای حامیان ایران را در میان همسایگان عربی اش ایجاد کرده بود که بتوانند دولت هیا خود را از درون تضعیف کنند. من این آدم را از نزدیک دنبال کردم. هیچ کس نباید برای مرگ (شهادت) او شیون کند.

فریدمن با بیان اینکه چرا هنوز باید خرد پشت پرده ترور او را زیر سوال برد؟ نوشت: چرا که این کار بدون هیچ چارچوب استراتژیک یا اخلاقی انجام شد؛ و بزرگتریم درسی که ما از پوشش مداخلات آمریکا در لبنان و عراق و افغانتسان گرفتیم این است که: زمانی که دولت زمانی که دولت‌ها تحت فشار برای پاسخگویی درباره تفکر اخلاقی و استراتژیک شان نیستند، این دولت مردان فاسد میشوند و اطلاعات آن‌ها دستکاری شده و مشکلات بعدی به وجود خواهد آمد.

فریدمن با طرح این سوال که چارچوب استراتژیک ترامپ چیست؟  نوشت: هرگز گمان نکنید کسانی که بر مصدر قدرتند میدانند چه میکنند فقط به این دلیل که بر قدرتند.

«یک روز بدون هیچ مشورتی با متحدان و فرماندهانش دستور میدهد نیرو‌های آمریکایی از سوریه خارج شوند (جایی که نیرو‌های ما برای تضعیف توانایی ایران برای ایجاد پلی تا لبنان بسیار حیاتی بودند). در این روند مهمتریم متحدان ما در مبارزه با داعش یعنی کرد‌های سوریه که جزیره‌ای از نجابت را در منطقه ایجاد کرده اند و مهمترین امید ما بودند به حال خودشان واگذار کرد؛ و بعد چند هفته بعد دستور قتل (ترور) سلیمانی را به صادر کرد. اقدامی که او را ملزم کرد سربازان بیشتری راهی منطقه کند و به عراقی‌ها بگوید ما از سرزمین آن‌ها بیرون نمیریم با اینکه پارلمان آن‌ها رای به اخراج ما داده بود. همین مساله سبب شد ایران برنامه ساخت سلاح موشکی خود را از سر بگیرد. کاری که اقدام نظامی امریکا را به یک ضرورت تبدیل میکند.»

او در یادداشت خود با تاکید بر اینکه ترامپ هیچ اصول اخلافی‌ای را هم دنبال نمیکند نوشت:  حدس بزنید ترامپ چه کسی را به ویلای زمستانی خود در مارلاگو دعوت کرده بود چه کسانی را دعوت نکرده بود؟ او از ادوارد گالاگر دریاسالار آمریکایی و همسرش استقبال کرد. سال گذشته گالاگر در یک دادگاه نظامی برای جرائم جنگی حاضر شده بود. یکی از اعضای جوخه به بازپرسان گفته بود گالاگر با کشتن هر کسی که حرکت میکند اوکی است.

این ستون نویس آمریکایی اذعان کرده: برای ترامپ این ایده که در جنگ یا دیپلماسی یک ملزومات اخلاقی‌ای وجود دارد که باید خودتان را مجبور به اجرای آن کنید بی معنی است. او فکر میکند چیزی که سربانان آمریکایی را از همه بهتر میکند این است که آن‌ها قاتل‌های خوبی هستند. برای همین با خودش میگوید بگذار قاتلان به قتل مشغول باشند؛ بنابراین به عقیده او اگر یک دختر عراقی فقط به این دلیل که حجاب بر سر داشته مورد هدف گلوله قرار میگیرد موضوع حائز اهمیتی نیست، چون آن‌ها همه شان زباله اند.

این همان رییس جمهوری است که بزدلانه از رودی جیولانی خواسته تا به سفیر آمریکا در اوکراین بگوید برای او جاسوسی کند.
 
براساس تصاویر ویدیویی که نیویورک تایمز به دست آورده، ادوارد گالاگر، عضو یگان ویژه نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا، که به جرم جنایات جنگی دادگاهی شده بود، توسط دیگر همرزمانش فردی "شیطان"، "سمی و مضر" و "کسی که به راحتی می‌توانست هرکسی را بکشد" توصیف شده است.

پرونده گالاگر در زمان بررسی به صورت گسترده مورد توجه عمومی قرار گرفت و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از وی تقدیر کرد. پس از دادگاه، درجه نظامی آقای گالاگر از سوی ارتش آمریکا تنزل داده شد، اما این تصمیم با دخالت دونالد ترامپ لغو شد و او به درجه قبل بازگردانده شد.

پس از آن، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از برکناری بلندپایه‌ترین مقام غیرنظامی نیروی دریایی ارتش این کشور خبر داد.

ترامپ اخیرا نیز میزبان گالاگر و همسرش در اقامتگاه تفریحی خود در مارلاگو بود و این سرباز ارتش را "یکی از بزرگترین جنگجویان" آمریکا خواند.

برخی از سربازان گروهان آلفا از یگان ویژه هفتم در هنگام شهادت دادن به طور واضح بسیار عصبی بوده و برخی از آن‌ها نیز با گریه اقدام به تعریف اتفاقاتی که شاهدش بودند می‌کنند.
 
کریگ میلر یکی از سربازان این گروهان می‌گوید "این فرد یک شیطان واقعی است".
 
در یک شهادت دیگر، جاشوا ورینز، درجه‌دار ارشد این گروهان و تک‌تیرانداز، آقای گالاگر را یک فرد "سمی و مضر" می‌خواند.
 
گالاگر متهم به ارتکاب چندین فقره جرایم جنگی در عراق بود. وی متهم بود که یک عضو نوجوان داعش را در اسارت با ضربات چاقو کشته است و همچنین به صورت تصادفی اقدام به کشتن شهروندان عراقی می‌کرده که یکی از کشته‌شدگان یک دختر جوان بوده است.

منبع:رویداد24