کد خبر: ۲۸۶۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۷۶

تایید اصالت نقاشی مشهور ون‌گوگ پس از نیم قرن!

ایرنا نوشت: اصالت تابلوی ونسان ون‌گوگ نقاش هلندی پس از چند دهه شک و تردید، مورد تائید قرار گرفت.

به گفته کارشناسان، این تنها اثر از ون‌گوگ در دورانی است که از روان پریشی رنج می برده است.

در این تابلو با عنوان «نقاشی از چهره خود (۱۸۸۹) » چهره این هنرمند در پس زمینه ای آبی و زرد رنگ نمایان می شود و موزه ون‌گوگ در آمستردام اصل بودن آن را به رسمیت شناخته است.

براساس اعلام خبرگزاری فرانسه، از سال ۱۹۷۰ شک و شبهاتی در مورد اصل بودن این تابلو مطرح بود تا اینکه نگارخانه ملی اسلو در نروژ سرانجام تصمیم گرفت در سال ۲۰۱۴ با فرستادن تابلو برای کارشناسان هلندی جهت بررسی آن، به این تردیدها پایان دهد.

کارشناسان برای تحلیل تابلو از اشعه ایکس استفاده و ثابت کردند که این اثر تابستان ۱۸۸۹ زمانی که ون‌گوگ در آسایشگاهی در فرانسه بود، خلق شده است.

نگارخانه ملی اسلو تابلو را در سال ۱۹۱۰ از مجموعه داری در پاریس به قیمت ۱۰ هزار فرانک فرانسه خرید و بدین سان، برای اولین بار اثری منتسب به ون‌گوگ وارد یک مجموعه عمومی شد، اما تردیدها در مورد اصل بودن آن حدود ۵۰ سال به قوت خود باقی ماند.

در این تابلو در مقایسه با آثار دیگر ترسیم شده در دوره مشابه، از رنگ هایی با درخشندگی کمتر همچون آبی و زرد کم رنگ استفاده شده و به نظر می رسد بخشی از رنگ آمیزی ناتمام مانده است.


ون‌گوگ یک سال قبل از خلق این اثر، گوش خود را پس از مشاجره با دوست نقاشش «پل گوگن»، برید.

نقاشی منتسب به ون‌گوگ در حال حاضر در موزه ون‌گوگ در آمستردام به نمایش نگهداری می شود و قرار است همزمان با گشایش موزه جدید اسلو در سال ۲۰۲۱، به نروژ بازگردانده شود.

ون‌گوگ متولد ۳۰ مارس ۱۸۵۳ بود که ۲۹ ژوئیه ۱۸۹۰ به زندگی خود پایان داد. وی نقاش پُست امپرسیونیسم و از جمله متنفذترین و سرشناس ترین چهره های تاریخ هنر غربی بود.

وی تنها در مدت بیش از یک دهه، حدود دو هزار و یک‌صد اثر هنری شامل ۸۶۰ نقاشی رنگ روغن خلق کرد که قدمت اکثرشان به دو سال آخرعمرش بازمی گردد.

فنلاند سال ۲۰۲۰ برای نخستین بار آثار هنری ون‌گوگ نقاش معروف هلندی را به‌نمایش می‌گذارد. این نمایشگاه پس از سال ها انتظار برای انعقاد قراردادی بین فنلاند و هلند به منظور قرض گرفتن آثار این هنرمند، در موزه «دیدریچسن» (Didrichsen) در هلسینکی پایتخت فنلاند برگزار می شود. تنها یک اثر از ون گوگ در فنلاند موجود است که در موزه «آتنیوم» (Ateneum) هلسینکی نگهداری می شود.

در گذشته، شاهکارهایی از این هنرمند در فنلاند به نمایش درآمده، اما برای اولین بار است  که مجموعه ای کامل از آثار وی در این کشور نمایش داده می شود.