کد خبر: ۲۸۶۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۹۴

سیاست‌های ضد و نقیض در کاخ سفید/ چطور ترور سردار سلیمانی ثابت کرد ترامپ چیزی به نام سیاست خارجی ندارد؟

از زمان صدور دستور ترور سردار سلیمانی، ترامپ مجموعه‌ای از تصمیم‌های متناقض گرفته است. از یکسو گفته نیروهای نظامی‌اش را از منطقه خارج می‌کند اما از سوی دیگر چند هزار نیرو به عربستان می‌فرستد.
 فرید زکریا در سرمقاله این هفته خود در واشنگتن پست ترور سردار قاسم سلیمانی را یکی از نشانه‌های مشکلات سیاست خارجی دولت ترامپ خوانده و نوشته ترامپ چیزی به نام سیاست خارجی ندارد.
 
او نوشته سه ماه پیش ترامپ به طور ناگهانی اعلام کرد نیرو‌های آمریکایی را از شمال سوریه خارج می‌کند. وی اظهار داشت: «رفتن به خاورمیانه یکی از بدترین تصمیماتی است که تاکنون در تاریخ کشور ما گرفته شده است.»
 
زکریا در مطلب خود نوشته «خب، ترامپ هفته گذشته با صدور دستور حمله به مهمترین رهبر نظامی ایران و استقرار هزاران نظامی دیگر، حضور نظامی آمریکا در منطقه را به شدت افزایش داد. چگونه می‌توان این سیاست خاورمیانه‌ای وی را درک کرد؟»

وضع، گیج کننده‌تر می‌شود. تقریباً در همان زمان که ترامپ اعلام کرد فوراً نیرو‌های آمریکایی را سوریه خارج می‌کند، سه هزار نیروی اضافی را به عربستان سعودی اعزام کرد. هنگامی که از دونالد ترامپ در این‌باره سوال شد، وی پاسخ داد سعودی‌ها، پول این استقرار نیرو را پرداخت خواهند کرد. تنها چند هفته پس از اعلام خبر خروج از سوریه، ترامپ تصمیم خود را تغییر داد و برخی از نظامیان را برای «نفت» در شمال سوریه باقی گذاشت.
 
ترامپ پس از ترور سردار قاسم سلیمانی در هفته گذشته هشدار داد اگر ایران به هر فرد یا منافع آمریکایی حمله کند، وی «بسیار سریع و سخت» تلافی می‌کند. ترامپ پس از حمله ایران به دو پایگاه که در تسلط نیرو‌های آمریکایی در عراق بودند [پایگاه عین الاسد و پایگاه اربیل]، هیچ کاری نکرد.
 
زکریا نوشته خوشحالم که ترامپ تصمیم به تنش‌زدایی گرفت، اما این واقعیت این موضوع را تغییر نمی‌دهد که او دوباره، تصمیم خود را تغییر داد. نتیجه اینکه، سیاستی که اعلام شد موجب کاهش چشمگیر قدرت ایران می‌شود. ممکن است موجب خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق شود که سال‌ها هدف اصلی ایران در منطقه بوده است.
 
ترامپ، سیاست خارجی ندارد. وی مجموعه‌ای از غرایز ناگهانی دارد که بعضی از این‌ها هم ضد و نقیض هستند و بر همین اساس هم تصمیم می‌گیرد.
 
برخی اوقات ممکن است یکی از این هوس‌ها شدت بیشتری بگیرد که این وضع معمولا به سبب این احساس ترامپ است که وی احتمال دارد ضعیف یا احمق به نظر برسد. اقدامات ترامپ، اغلب بدون مشورت انجام می‌شوند و بعد افراد بله‌قربان‌گوی وی برای دفاع از او صف می‌کشند و از او حمایت می‌کنند.