کد خبر: ۲۸۶۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۲۷۱

عربستان برای مذاکره با ایران اعلام آمادگی کرد

وزیر خارجه عربستان گفت که کشورش بسیار خوشحال است که منطقه از هرگونه تنش با ایران دور شده است. فیصل بن فرحان اعلام کرد که کشورش آماده مذاکره با ایران است.
وزیر خارجه عربستان در سخنانی تاکید کرد: ما از مذاکرات استقبال می کنیم.  وی در عین حال این را هم به تمایل کشورش به مذاکره با ایران اضافه کرد که ما استقبال می کنیم  به شرط اینکه ایران از برنامه‌ها و گروهایی که در منطقه دارد حمایت نکند.

فیصل بن فرحان در ادامه افزود: کشورهای زیادی برای گفت‌وگوی بین ما با ایران پیشنهاد میانجی‌گری دادند. ما خوشحالیم که منطقه از تنش و درگیری با ایران خودداری کرده است.

وزیر خارجه عربستان: بسیار خوشحالیم که منطقه از هرگونه تنش با ایران دور شد

ایران و عربستان پس از چندسال شدت تنش در روابط، طی چند ماه گذشته سینگنال‌هایی را برای آغاز گفت وگو و کنار گذاشتن اختلافات ارسال کرده اند.

مقامات ایران پیش از این چندین بار پیشنهاد گفت‌وگو با کشورهای منطقه به منظور ایجاد صلح و امنیت در منطقه را مطرح کرده‌اند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان اخیرا در سخنرانی خود در فروم دوحه با اشاره به تلاش برخی کشورهای منطقه برای "خرید امنیت" تاکید کرد که اجرایی شدن ابتکار صلح هرمز که توسط حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران پیشنهاد شده است، می‌تواند به برقراری ثبات و همزیستی مسالمت آمیز در منطقه بینجامد.

محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری ایران امروز در حاشیه جلسه هفتگی هیات دولت گفت که ایران امیدوار است روابط با عربستان سعودی را بهبود ببخشد.

وی افزود: «عربستان یک کشور اسلامی است. در گذشته روابط خوبی با ریاض داشتیم، اکنون نیز معتقدیم که به نفع منطقه است که دولت و ملت دو کشور مشکلات خود را با یکدیگر حل کنند."

واعظی در زمینه قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور نیز گفت: «هیچ وقت بحث این نبوده که میان ایران و عربستان پیامی تبادل نشود و ارتباطی نداشته باشیم.»