کد خبر: ۲۸۷۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۸۴

ایران چه گزینه هایی در مقابل مکانیسم ماشه دارد؟

کارشناس ارشد مسائل هسته ای در گفت وگویی سناریوهای مطلوب ایران در مقابل کارشکنی های کشورهای اروپایی را مورد بررسی قرار داد.
حسن بهشتی پور در پاسخ به این پرسش که ایران چه گزینه هایی را در برابر کارشکنی های اروپا دارد گفت: در حال حاضر ما می توانیم تعهداتمان را درباره نظارت‌ها و کنترل های آژانس کاهش دهیم و این روند را ادامه دهیم و اگر تغییری حاصل نشد رسما اعلام کنیم که اقدامات اولیه در اجرای پروتکل داوطلبانه را اجرا نمی کنیم و اگر باز هم نتیجه نگرفتیم راه های دیگری و جود دارد. اما موضوع اصلی که در این گفتمان مطرح می‌شود این است که خروج از mptبه معنای خروج از برجام است و به این معنا است که ما قصد داریم یک دوره جدید در تاریخ هسته ای ایران را آغاز کنیم. این دوره جدید می‌تواند دقیق تعریف شود و چهار چوب‌های معینی داشته باشد و نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید آن به درستی بررسی شود و بعد در نهایت تصمیم گرفته شود.

وی افزود: توصیه من این است که در زمینه سیاست با همین راهکارهای ارائه شده جلو برویم اما در حوزه اقتصاد ان کاری را که می توانیم انجام دهیم ما در حوزه اقتصاد کارهایی را می توانیم انجام دهیم که طرف تحریم کننده این تحریم‌ها را بی اثر ببیند اگر آمریکایی‌ها این تحریمات را کم اثر یا بی اثر ببینند تاثیرگذاری بیشتری دارد. به طور مثال نظام بانکداری ما نیاز به اصلاح دارد و اکنون بهترین زمان برای آغاز انجام این اصلاح است. نظام مالیاتی کشور یک بار برای همیشه باید اصلاح اساسی شود نه اصلاح تدریجی یعنی نهادها یا افرادی که مالیات نمی‌دهند؛ چه سلبریتی، چه پزشک مجاب به پرداخت مالیات شوند. اگر واقعا قصد انقلابی عمل کردن وجود دارد در این زمینه‌ها باید انقلابی عمل شود.انقلابیگری یعنی عملی کردن به اندیشه‌ای که سخت و دشوار است اما در کمترین زمان ممکن محقق می‌شود. نظام مالیاتی، نظام بانکداری کشور، نظام بیمه، نظام تولید و بسیاری دیگر از این موارد احتیاج به اصلاح دارند.مخصوصا نظام تولید که ما در آن به شدت ناکارآمد هستیم یعنی مقدار هزینه‌ای که می‌کنیم خیلی بیشتر از مقدار سودی که می‌بریم حالا شما این موضوع را با دیگر کشورها مقایسه کنید.

بهشتی پور در پاسخ به این سوال که وظیفه اصلاح این موارد برعهده کیست گفت: این اصلاحات اقتصادی تنها مربوط به دولت نیست؛ نظام جمهوری اسلامی ایران در کنار همه مردم باید آن را  اصلاح کنند و یک اراده ملی می‌خواهد.اگر بخواهیم این مسئولیت را به تنهایی گردن دولت بیندازیم دولت از پس ان بر نمی‌آید. نه تنها دولت آقای روحانی بلکه هر دولت دیگری هم که باشد به تنهایی از پس موضوع برنمی آید چون بخش عمده‌ای از اقتصاد ایران دولتی نیست. اگر این کارها را انجام دهیم و این اتحاد وجود داشته باشد مردم ایران شاهد افزایش رفاه کشور خواهند بود و می بینند که اثرات تحریم روز به روز کاهش می‌یابد و قدرت پول ملی افزایش می‌یابد و آن زمان است که ما یک ملت ۸۰ و خورده‌ای میلیون نفری را پشت سر خود داریم و اگریک دولت و نظام به ملتش تکیه داشته باشد هیچ قدرتی نمی‌تواند او را از پا بیندازد اما اگر قدرتی از مردم خود فاصله بگیرد قطعا دچار مشکل خواهد شد بنابراین ما اگر می‌خواهیم موضوع را واقعا اصلاح کنیم باید فشار اقتصادی را کم کنیم و از طرفی قدرت اقتصادی را افزایش دهیم تا تحریم کننده با واقعیت ماجرا مواجه شود.

وی در پایان گفت: اما برخی معتقدند تا تحریمات لغو نشود انجام این اصلاحات منطقی نیست و من معتقدم کسی که سخن را به میان می‌آورد برای انکه از انجامش سر باز زند اینگونه در مقابل این موضوع رفتار می‌کند و گرنه تنها بخش از تحریمات به اقتصاد مرتبط است اما آیا این مشکلاتی که نظام بانکداری ما دارد به خاطر تحریمات بین المللی است؟ خیر! مشکلش ساختاری است و از روابط درونی سرچشمه می‌گیرد.

منبع:خبرآنلاین