کد خبر: ۲۸۷۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۸۴

کنایه قالیباف به سازکارهای انتخاباتی اصولگرایان در ادوار گذشته/ حرکت بر اساس قانون باید از مجلس شروع شود/ پشت درهای بسته لیست را نخواهیم بست

محمدباقر قالیباف در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه در نظام مدیریتی ما نسبتی میان اهداف و ساختار مدیریتی وجود ندارد، گفت: معتقدم تا وقتی این مشکل حل نشود اوضاع سامان نمی‌یابد.
قالیباف گفت: اداره یک کشور نیازمند داشتن هنر حکومت داری است. ما وقتی جلو می رویم می بینم میان حکمت عملی و نظری ما یک الزاماتی وجود دارد که برایش پاسخ مناسب نداریم.

وی افزود: ناکارآمدی در بخش‌هایی از سیستم مدیریتی ما اشباع شده است. یعنی اگر افراد آن را ول کنند تا خودش پیش برود وضعیت بهتری خواهیم داشت. البته این حرفها دلیل بر این نیست که نقاط قوت را نبینیم که به جای خود باقی است.

قالیباف با بیان اینکه حرکت بر اساس قانون اساسی باید در مجلس شروع شود، گفت: ممکن است بگویند تو در مجلس نبودی و تجربه آن را نداری. من این را قبول دارم اما وقتی تجربه کسانی که در مجلس بودند را نگاه می کنم و خودم هم دستی بر آتش مدیریت داشته ام، به همین دلیل می گویم کار باید از مجلس آغاز شود.

فرمانده اسبق نیروی انتظامی با یادآوری اینکه وقتی در ناجا کارم را شروع کردم به این فکر میکردم که اگر بعد از چهار ماه به کار مسلط نشوم بعد از چهل ماه هم مسلط نمی شوم، اظهار کرد: من آن زمان گفتم باید در درون به نیروی انتظامی هویت دهم. در بیرون هم می خواهم کاری کنم که وقتی کسی خواست به پاسگاه کلانتری برود قبلش بیایند پیش من و بگویند که کارشان چیست.

وی ادامه داد: هیچکدام از دوستان ما به این دو حرف اعتقاد نداشتند و به ما می گفتند که اینجا سپاه نیست. به ما می گفتند که شما با هویت پاسداری به ناجا آمده‌ای و کارهایی که می گویی در اینجا شدنی نیست اما ۱۴ ماه بعد همان که گفتیم اتفاق افتاد. یعنی ۱۱۰ راه افتاد و هرکسی قبل از رفتن به پاسگاه پیش ما بیاید و این کار را نه من که همان پرسنل انجام دادند.

این فعال سیاسی اصولگرا با یادآوری جلسه‌اش با دولت خاتمی برای رفع آلودگی هوای تهران گفت: در آن جلسه طرحهای ما مورد بحث قرار گرفت و یکی از موضوعاتی که پیش آمد این بود که شما به جای این موضوعات اگر توانستید، مشکل کمربند بستن را در خودروها حل کنید. آنجا پذیرفتم و بعد دیدیم که چقدر تغییر در این زمینه انجام و بهبود ایجاد شد.

قالیباف با تاکید بر اینکه هرچقدر سیستم بوروکراسی و دولت قوی شود مردم تضعیف می‌شوند، گفت: اگر ما می‌خواهیم قوی شویم باید ایران قوی شود و اگر قرار است ایران قوی شود باید مردم قوی شوند و نمایندگان مجلس هم باید بکوشند کشور را قوی کنند، نه اینکه نظام بروکراتیک را قوی کنند. اگر قرار است این اتفاق در مجلس رخ دهد باید نمایندگان هم قوی باشند و در آنجا تحول رخ دهد.

وی با بیان اینکه معتقدم در گام دوم انقلاب تحول باید از مجلس آغاز شود، تاکید کرد: این اتفاق باید از سوی جوانان، نیروهای انقلابی و کارآمد رخ دهد. البته جوان هم مفهومی نسبی است یعنی اگر متوسط سن مجلس ۵۰ سال باشد، آن مجلس جوان است.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه در دوم اسفند واقعا دلسوزان نظام و دلدادگان انقلاب که شیفته خدمت هستند باید تحول را از مجلس شروع کنند، تاکید کرد: برای اینکه تحولی ایجاد کنیم که مردم حس کنند و امیدوار شوند که آینده خوبی در انتظارشان است و جبران مافات می‌شود، نیازمند یک برنامه پنج‌ساله‌ایم.

قالیباف ادامه داد: البته این معنایش چنین نیست که در پایان آن پنج سال همه مشکلات حل شده باشد بلکه منظور این است که در طول این پنج سال مردم تغییر را حس کنند و گرنه قرار نیست همه تغییرات در سال آخر رخ دهد. برای این کار باید تغییر در آن ۲۹۰ نفر مجلس رخ دهد.

وی تصریح کرد: من از مشکلات آیین‌نامه مجلس و از نقاط ضعف سیستم مدیریتی آگاهم و می‌دانم که برخی از اصول قانون اساسی را سال‌هاست کنار گذاشته‌ایم و هیچ توجهی به آن نمی‌کنیم اما این معنایش چنین نیست که قرار است هیچ کاری نکنیم تا وضعیت به همین شکل ادامه یابد. دولت باید ناظر امور باشد حتی اگر کارهای کوچکی باشند. در دوران ناجا هم تلاش زیادی کردم تا با وزارت اطلاعات و دولت صحبت کنم و بپذیرند که پاسپورت دادن یک کار خدماتی است و دلیلی ندارد دست ما باشد. الان می‌بینیم که کار را پلیس + ۱۰ انجام می‌دهد.

قالیباف افزود: هرچه قدر کار دقیق، علمی و منظم باشد و با قدرت انجام شود در آن فساد نخواهد بود و به چنین کاری انقلابی می‌گوییم. اگر این گام را بلند و محکم برداریم آن وقت سایر گام‌ها را می‌توان راحت‌تر برداشت وگرنه اگر مجلس قوی نشود کارها درست انجام نخواهد شد.

وی در پایان این نشست در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت شورای ائتلاف اصولگرایان گفت: تا الان مجموعا در شورای نیروهای انقلاب همه احزاب اصولگرا حضور دارند و فقط دوستان جبهه پایداری مانده‌اند که با آنان هم در حال گفت‌وگو هستیم. این ۱۵۹ نفر فعلی هم که هستند به ۹۰ نفر می‌رسند و در ادامه به ۳۰ نفر لیست می‌رسد و این کار پشت درهای بسته انجام نمی‌شود بلکه انصافا شفاف انجام خواهد شد و دیگر خبری از گروهای مختلف ۵+۲ و ۸+۷ و این مسائل وجود ندارد.

قالیباف در پاسخ به این پرسش که سازوکار برگزیدن کسانی که در سایت معرفی‌شده از سوی وی برای حضور جوانان در انتخابات ثبت نام کردند چگونه پیش رفت، اظهار کرد: در آن سایت حدود ۶۳۰۰ نفر ثبت نام کردند که از میان آنان کسانی که شرایط و شاخص‌های لازم زمان ثبت‌نام داشتند را جدا کردیم و به ۱۳۰۰ نفر رسیدیم. بعد از آن به حدود ۷۰۰ نفر رسیدیم و ۲۸۰ نفر که قابلیت این کار را داشتند مورد مصاحبه قرار دادیم. در نهایت اگر درست به خاطر داشته باشم ۹۰ نفر بودند که در تهران و شهرستان‌ها برگزیده شدند و به آنان گفتیم بروید و ثبت‌نام کنید و آنان را به شورای ائتلاف نیز معرفی کردیم. البته من نمی‌گویم که این سازوکار ایرادی نداشت ولی واقعا سعی ما بر این بود که عدالت را رعایت کنیم و به نظرم این روش بهتر از انتخاب افراد پشت درهای بسته برای حضور در لیست یا ثبت‌نام در انتخابات بود.