کد خبر: ۲۸۷۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۷

وزیر نیرو: ۳ هزار موتور سیکلت را برقی می‌کنیم

وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو، کار اصلاح و جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده را آغاز کرده و طبق برنامه قرار است تا سال آینده ۳ هزار دستگاه توسط شرکت توزیع تهران بزرگ جایگزین شود.
به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، رضا اردکانیان وزیر نیرو  روز یکشنبه در حاشیه آیین رونمایی از موتورسیکلت‌های برقی گروه‌های عملیاتی برق توزیع تهران بزرگ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وزارت ارتباطات و دیگر دستگاه‌ها که برای انجام وظایف خود از موتورسیکلت‌ها بویژه در کلانشهرها استفاده خواهند کرد در اولویت هستند.

وی با اشاره به گزارش سازمان‌های مسئول در هیئت وزیران راجع به موضوع آلاینده‌ها و نقش مهم موتورسیکلت‌های فرسوده در این زمینه افزود: موتورسیکلت‌هایی که شبانه روز حدود ۲۰۰ کیلومتر کار می‌کنند، یکی از منابع مهم تولید و انتشار آلاینده‌ها هستند به نحوی که طبق برخی گزارش‌ها حداقل تا ۱۲ برابر اتومبیل‌ها در تولید آلایندگی سهم دارند.
وجود ۱۰ میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده در کشور
وی تعداد این موتورسیکلت‌ها در کشور را حدود ۱۰ میلیون دستگاه اعلام و اظهار کرد: باید برنامه‌ریزی داشته باشیم تا با توجیه اقتصادی موجود نسبت به اصلاح آن‌ها اقدام کنیم.

وزیر نیرو گفت: هماهنگی‌هایی هم با سازندگان موتورسیکلت‌ها صورت گرفته و کار تبدیل موتورسیکلت‌های موجود به برقی و نیز ساخت موتورسیکلت‌های برقی در کشور از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار است. امید می‌رود این کار سهم خود را در کاهش آلودگی شهرهای بزرگ نشان دهد.

اردکانیان افزود: همکاران ما در شرکت توزیع برق تهران بزرگ با همکاری دیگر شرکت‌های توزیع در مجاورت تهران کار را شروع کرده‌اند و ۳ هزار دستگاه در برنامه هست که برای سال آینده هم این کار توسعه یابد.

وی ادامه داد: امیدواری ما این است که با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیستم بانکی کشور و شهرداری‌ها بویژه برای در اختیار قرار دادن زمین حداقل مورد نیاز برای استقرار جایگاه‌های شارژ و همکاری دیگر دستگاه‌ها، قدم بلندی در جهت افزایش تاب‌آوری شهرهای بزرگ برداریم.

اردکانیان گفت: سازندگان می‌توانند با رعایت قانون حمایت از تولید و ساخت داخل و توجیه‌هایی که به لحاظ اقتصادی برای آن‌ها خواهد داشت از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنند.
تامین نیاز ارزی کار با صادرات بنزین صرفه‌جویی شده
وی افزود: طبیعتا" کارهای این چنینی در ابتدا ممکن است مقدار محدودی نیاز ارزی داشته باشد که با توجه به صرفه‌جویی‌هایی که در کاهش مصرف بنزین برای این موتورسیکلت‌ها وجود دارد و امکان خوبی که برای صادرات بنزین صرفه جویی شده فراهم است، این موضوع، موضوع کاملا موجهی است.
صرفه‌جویی ۵ میلیون تومانی
وی درخصوص استقرار جایگاه‌های شارژ گفت: پژوهشگاه نیرو، شرکت‌های توانیر و توزیع برق از همه امکانات خود استفاده خواهند کرد که دامنه این کار هر چه زودتر وسیع شود و نه تنها سازمان‌های دولتی و خدماتی بلکه مردم هم از منافع آن بهره‌مند شوند. وقتی در سال هر دارنده موتورسیکلت ۵ میلیون تومان می‌تواند صرفه جویی در هزینه سوخت خود داشته باشد طبیعتا رو به این کار می‌آورد تا در سلامت خود، خانواده و هموطنانش نقش موثری ایفا کند.
آغاز مذاکرات برای بهره‌مندی از تسهیلات دولتی ویژه خریداری موتورهای برقی
اردکانیان در مورد استفاده از تسهیلات دولتی برای بهره‌مندی از موتورسیکلت‌های برقی گفت: هنوز اعداد و ارقام آن نهایی نشده، اما با سیستم بانکی مذاکراتی را شروع می‌کنیم که بتوانیم از تسهیلات خوب بانکی استفاده کنیم و مردم احساس کنند کار کاملا به صرفه و موجه است. با وزارت صنعت هم مذاکره کرده‌ایم.

وی افزود: طرح را تفصیلا" خدمت رییس جمهوری تقدیم کردیم و ایشان به وزارت صنعت دستورات لازم را داده‌اند و همکارانم با هماهنگی کامل موضوع را دنبال می‌کنند.

وزیر نیرو گفت:، چون می‌خواستیم مقداری کار را شروع کرده باشیم در محدوده وزارت نیرو کار را به این مرحله رساندیم و امید است دیگر دستگاه‌ها تأسی کنند و بتوانیم شرایط مناسب‌تری داشته باشیم.
وی افزود: تعطیل کردن مدارس، شهرها، ادارات و تولید به خاطر آلودگی‌ها کار موجهی نیست و آنچه به ما مربوط می‌شود باید انجام داده و دیگران هم مشارکت کنند.

اردکانیان در پایان نسبت به فراهم شدن امکان خریداری موتورسیکلت‌های برقی با بهره‌مندی از تسهیلات دولتی از سال آینده ابراز امیدواری کرد.