کد خبر: ۲۸۷۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۴

جان بولتون علیه ترامپ دست به افشاگری زد!

جان بولتون در کتاب تازه خود که هنوز منتشر نشده است می‌گوید که ترامپ کمکهای نظامی به اوکراین را عمدا مسدود کرده بود تا دولت کی‌یف در تحقیقات از رقیبش در انتخابات به وی کمک کند.
روزنامه نیویورک تایمز براساس متنی از کتاب جدید جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا که هنوز چاپ نشده و به دست این روزنامه رسیده است گزارش داد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ماه اوت ۲۰۱۹ به مشاورانش در کاخ سفید گفته بود که قصد دارد به مسدود کردن کمک ۳۹۱ میلیون دلاری نظامی آمریکا به اوکراین ادامه دهد تا مقامات دولت کی‌یف به تحقیقات از جوبایدن نامزد دموکراتها و رقیب انتخاباتی او کمک کنند.

این گزارش افزود: اظهارات جنجالی بولتون در بحبوحه دادگاه استیضاح ترامپ در سنای آمریکا همچنین شامل پیش نویس دست نوشته‌هایی است که او طی هفته‌های اخیر منتشر کرده است. این نسخه همچنین برای کاخ سفید و برخی از مقامات کنونی و پیشین آمریکا که در نوشتن این کتاب موثر هستند نیز ارسال شده است.

نیویورک تایمز افزود: کتاب شامل نکاتی است که جان بولتون اگر به عنوان شاهد در دادگاه سنا فراخوانده شود به آنها اشاره خواهد کرد.

براساس این گزارش، چندین صفحه از این کتاب به توضیحات بولتون درباره اینکه چگونه مساله اوکراین فاش شد اختصاص یافته است تا اینکه در ماه سپتامبر وی از کاخ سفید اخراج شد. وی نه تنها بر بی اعتباری رئیس جمهور در مساله اوکراین اشاره کرده بلکه جزئیاتی درباره مقامات کاخ سفید که تلاش کرده‌اند خود را از این مخمصه کنار بکشند نیز ارائه کرده است.

به عنوان مثال، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا به طور خصوصی گفته بود که اظهارات رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ که گفته سفیر سابق آمریکا در اوکراین فاسد است هیچ مبنایی ندارد.

ترامپ ۲۰ می ۲۰۱۹ (مصادف با ۲۳ اردیبهشت‌ماه) سفیر سابق آمریکا در اوکراین را از این سمت برکنار کرد. در آن زمان گزارش شده بود «ماری یووانوویچ» منصوب دولت قبلی آمریکا بوده و از دموکرات‌ها حمایت می‌کرده است. با این حال بسیاری برکناری وی را به دلیل عدم همکاری در موضوع اوکراین گیت با ترامپ میدانند.

جان بولتون همچنین در کتابش گفته است که بعد از مکالمه تلفنی ترامپ با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، وی با ویلیام بار دادستان عمومی آمریکا تماس گرفته و نگرانی خود را از سیاستهای در سایه رودی جولیانی در اوکراین که با تشویق ترامپ اجرا می‌شد را اعلام کرده است.

با این حال نیویورک تایمز گفته یک سخنگوی ویلیام بار این موضوع که وی با تلفن بولتون از مکالمه ماه جولای مطلع شده است را رد کرده است.

منبع:فارس