کد خبر: ۲۸۷۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۲۴

سه سانحه پروازی در دو روز/ سخنگوی سازمان هواپیمایی: اتفاقات پروازی طبیعی است!

در دو روز گذشته سه هواپیما به دلایل مختلف دچار مشکل فنی شدند که خوشبختانه مسافران هر سه پرواز در سلامت هستند و سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری می گوید در انتظار نظر کارشناسان هستیم و نباید زود قضاوت کرد.
صبح امروز خبری مبنی بر بروز سانحه برای هواپیمایی کاسپین در فرودگاه ماهشهر منتشر شد این هواپیما به شماره ۶۹۳۶ هواپیمایی کاسپین ساعت ۶ و ۴۴ دقیقه صبح امروز تهران را به مقصد ماهشهر ترک کرده بود.

این هواپیما از نوع بوئینگ MD و تعداد مسافران آن ۱۳۵ نفر بوده که خوشبختانه همه آنها در سلامت کامل هستند.

پس از این اتفاق گفته شد هواپیما هنگام نشستن از باند خارج شده و در اتوبان فرود آمده است و صدای مهیبی شنیده شده و به نظر می‌رسد که خلبان نتوانسته هواپیما را کنترل کند و چرخ‌های هواپیما شکسته است اما در این اتفاق برای مسافران مشکلی پیش نیامده است.

فرود اضطراری هواپیمای گرگان - تهران

اما روز گذشته یکشنبه پنجم بهمن ماه نیز ساعت ۱۲ و ۴۰ دقیقه پرواز شماره ۱۲۹۵ مسیر گرگان-تهران با فرود اضطراری به فرودگاه گرگان بازگشت که گفته شد برای حفظ سلامتی مسافران و ایمنی پرواز این فرود اضطراری صورت گرفته است.

 در پرواز گرگان خلبان قبل از تیک آف هواپیما متوجه لرزش در موتور شماره چهار شده و جهت حفظ ایمنی بیشتر و چک توسط مهندسان فنی، پرواز ابطال و اقدامات لازم برای جابجایی مسافران  انجام شد و شرکت هواپیمایی مورد نظر هر گونه آتش سوزی در موتور هواپیما را تکذیب کرد.

گفتنی اینکه این هواپیما ۸۵ مسافر داشته و مسافران این پرواز ساعتی پس از فرود با هواپیمای جایگزین به مقصد رسیدند و هواپیما هم در فرودگاه گرگان در حال بررسی و رفع مشکل فنی است.

نقص فنی هواپیمای تهران- استانبول

همچنین پرواز ٩٧١٦ ایران ایرتور از تهران به مقصد استانبول نیز دیروز یکشنبه دقایقی بعد از پرواز دچار نقص فنی شد و در میانه راه در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست، این هواپیما ساعت ۱۹:۵۰ فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) را به مقصد استانبول ترک کرده بود که در ساعت ۲۱:۵۶ در فرودگاه مهرآباد به سلامت به زمین نشست.

ظاهرا چرخ‌های هواپیما در این پرواز باز نشده و نزدیک ۴ ساعت در آسمان چرخیده تا احتمالا یا چرخ‌‌ها باز شوند یا باک هواپیما برای فرود بدون چرخ خالی شود!.

خلبانها باید در زمان کم تصمیم درست را بگیرند

رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری دراین باره می‌گوید: هر اتفاق هوایی که رخ می‌دهد باید در انتظار نظر کارشناسی آن بود و نباید زود قضاوت کرد.

او می‌گوید: در مورد این سه اتفاق نیز سازمان هواپیمایی کشور در حال بررسی موضوع است و امیدواریم هر چه زودتر نظرات کارشناسی اعلام شود.

جعفرزاده ادامه می‌دهد: خلبان هواپیما این اختیار را دارد تا اشکال آنی هواپیما در مسیر پرواز را شناسایی کرده و بتواند در آن لحظه تصمیم درستی بگیرد و طبق مقررات بتواند هواپیما را در نزدیکترین فرودگاه به زمین بنشاند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا این اتفاقات باعث نگرانی مردم از مسافرت‌های هوایی نخواهد شد؟ می‌گوید: مردم خود انتخاب می‌کنند چگونه سفر کنند، اما بخش هوایی ما در زمان غیرپیک روزانه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ پرواز و در زمان‌های پیک پروازی ۱۰۰۰ پرواز دارد ضمن آنکه در همه دنیا اتفاقات پروازی رخ می‌دهد و این موضوع مختص به ایران نیست.