کد خبر: ۲۸۷۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۵

درخواست عفوبین الملل از جامعه جهانی:«معامله قرن» ترامپ را رد کنید

سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار رد کامل طرح آمریکایی معامله قرن درباره فلسطین شد.
به نقل از تاس، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای به طرح آمریکایی معامله قرن درباره فلسطین واکنش نشان داد.

در این ارتباط سازمان عفو بین‌الملل اظهار داشته است که طرح پیشنهادی «دونالد ترامپ» درباره حل و فصل تنش‌ها در فلسطین با قوانین بین‌المللی در تناقض آشکار قرار دارد.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین افزوده است که این طرح کمکی به صلح در غرب آسیا نخواهد کرد.

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل گفته شده است که به طور کلی تبادل ارضی که در این توافق آمده شامل الحاق بیشتر قلمرو فلسطینیان (به اسرائیل) می‌شود و این نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه به شمار می‌رود.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه خود با متهم کردن اسرائیل به بیش از نیم قرن اشغال، این رژیم را همچنین به ایجاد نظام تبعیض علیه فلسطینیان و نادیده گرفتن حقوق اساسی آنها متهم کرده است.

بیانیه سازمان عفو بین‌الملل در ادامه اظهار داشته که پیشنهاد آمریکا برای فلسطین، یک سیاست ظالمانه و غیرقانونی است و بر اساس همین شرایط از جامعه بین‌الملل می‌خواهد که طرح معامله قرن آمریکا را رد کنند.

شب گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از طرح مورد نظرشان درباره فلسطین موسوم به طرح «معامله قرن» رونمایی کردند.

با این حال این طرح شباهتی به طرح‌های قبلی سازش که از سوی سازمان ملل و برخی کشورها پیشنهاد شده بود ندارد. در واقع این طرح، طرح دو دولتی سازمان ملل را زیر سوال می‌برد و مرزهای ۱۹۶۷ را عملاً نادیده می‌گیرد. از سوی دیگر این طرح، طرح سازش عربی موسوم به طرح ملک عبدالله را نیز به کنار نهاده و توافقاتی چون اسلو را نیز زیر پا می‌گذارد.