کد خبر: ۲۸۷۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۵۰

ظریف و مخالفان؛ وزیر امور خارجه به سمت مذاکره یا استعفا؟!/ سرانجام مرد اول دیپلماسی حسن روحانی چه می‌شود؟

المانیتور در گزارشی که اخیرا نوشته بر این امر تاکید دارد که در آستانه انتخابات مجلس، ایران بیش از پیش بین دو گروه مخالفان و موافقان مذاکره تقسیم شده است.
 پس لرزه‌های مصاحبه محمد جواد ظریف با اشپیگل و توییت ترامپ در مورد آن هنوز هم ادامه دارد. بعد از تجمع برخی افراد در مقابل وزارت امور خارجه و درخواستشان برای استعفای ظریف و به خصوص انتقاد برخی مخالفان مذاکره با آمریکا من جمله حسین شریعتمداری و به خصوص واکنش تند صدا و سیما به این مصاحبه اختلافها میان تیم سیاست خارجی دولت و مخالفان زیاد شده است.

منتقدان با حملات مستقیم و غیر مستقیم خود اظهارات ظریف مبنی بر امکان مذاکره با آمریکا را پایمال شدن خون شهید سلیمانی  و همراهانش دانستند. در مقابل، توییتهای محمد جواد ظریف که تاییدی بر اظهارات او در مصاحبه با اشپیگل بود، آتش مخالفان عمدتا اصولگرا را تندتر کرد تا جایی که حسین شریعتمداری در واکنش به ظریف گفت: "  آقای ظریف از مذاکره با قاتل سردار سلیمانی شهید چه هدفی را دنبال می‌کنند؟!". شریعتمداری در ادامه گفت: " آمریکا با همه توان در پی آن است که از ایران اسلامی صدایی متفاوت و مغایر با صدای انقلاب بشنود و متاسفانه آقای ظریف بی‌آنکه بدانند، با اظهارات خویش در مصاحبه با اشپیگل این فرصت را در اختیار دشمن قرار ‌داده‌اند!"

اظهارات شریعتمداری و برخی مخالفان، پایان کار این کشمکش نبود. اختلاف نظر ظریف و مخالفان به جایی رسید که برخی نمایندگان مجلس نیز وارد قضیه شده و از وزیر امور خارجه شکایت کردند. محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس از شکایت ۲۳ نماینده مجلس از وزیر امورخارجه به قوه قضائیه در راستای استیضاح محمدجواد ظریف خبر داد. او علت این شکایت را  " اظهارات بر خلاف امنیت ملی" توسط ظریف اعلام کرد.

راه ظریف و مخالفان؛ دورتر از همیشه

حالا به خوبی مشخص شده است که اختلاف بین دولت و مخالفانش بیش از گذشته شده است. پیش از این نیز نشانه‌های این اختلاف مشخص بود و در گزارشهایی به آن اشاره کرده بودیم . با شهادت سردار سلیمانی عملا سیاست دیپلماسی حسن روحانی که از ابتدای سال 92 آن را دنبال کرده و بر ارتباط با آمریکا و اروپا استوار ساخته بود از بین رفت. حالا روحانی و رهبر تیم دیپلماسی‌اش یعنی محمد جواد ظریف، با باید سیاست خود را تغییر می‌دادند و یا عملا در مقابل بخش عظیمی از حاکمیت و طرفدارانشان قرار می‌گرفتند. اظهارات روحانی و ظریف در این چند روز اخیر به خوبی نشان داد که آنها راه دوم را انتخاب کرده اند.

اما آنچه مشخص است این است که ظریف و روحانی عملا توانی در تداوم سیاست چند ساله شان ندارند. به جز ریزش طرفداران جریان اعتدال، بد شدن وضعیت اقتصادی و به خصوص شهادت سردار سلیمانی باعث شد عملا امکان مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا از بین برود. با برداشته شدن گام پنجم کاهش تعهدات هسته ای  و راه اندازی مکانیسم ماشه، راههای ارتباطی ایران و اروپا هم در آستانه تخریب کامل قرار گرفت. در این شرایط، اصرار بر ادامه دیپلماسی دولت ممکن به نظر نمی‌رسد یا حداقل می‌توان گفت به شدت سخت و دشوار است.

واکنش رسانه‌های خارجی

نکته جالب نیز این است که برخی رسانه‌های خارجی نیز به تقابل ظریف و مخالفانش در روزهای اخیر واکنش نشان داده اند. المانیتور در گزارشی که اخیرا نوشته بر این امر تاکید دارد که در آستانه انتخابات مجلس، ایران بیش از پیش بین دو گروه مخالفان و موافقان مذاکره تقسیم شده است. این بحثی است که خود ظریف هم در توییتر به آن اشاره کرده است. المانیتور ضمن اشاره به ماجرای مصاحبه اشپیگل، تجمع برخی مخالفان در مقابل وزارت امور خارجه و به خصوص اظهارات حسین شریعتمداری، تاکید دارد که ظریف در یکی از سخت ترین دوران خود قرار گرفته  است.

برخی صاحب نظران تاکید دارند که اختلاف نظر ظریف با بخشی از مخالفان داخلی به حدی شده است که ممکن است در آینده با مشکلات بیشتری مواجه شود. اکنون باید صبر کرد و دید که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.