کد خبر: ۲۸۸۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۵

بررسی طرح محدود کردن اختیارات نظامی ترامپ علیه ایران، در سنا

سنای آمریکا قصد دارد در نشستی قطعنامه پیشنهادی جمعی از سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه برای کاهش اختیارات نظامی دونالد ترامپ علیه ایران را به رای گذارد.
سنای آمریکا قصد دارد قطعنامه‌‌ای را تصویب کند که طی آن اختیارات نظامی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای حمله نظامی به ایران محدود می‌شود.

به نوشته وبگاه «پولیتیکو» قعطنامه موسوم به «قدرت‌های جنگی» از سوی سناتور دموکرات «تیم کین» روز چهارشنبه در صحن علنی ارائه می‌شود و قرار است فردا پنجشنبه رای گیری نهایی در این زمینه صورت گیرد.

این قطعنامه از سوی سناتورهای جمهوریخواه و دموکرات آمریکا برای محدود ساختن اختیارات رئیس جمهوری این کشور در انجام هرگونه حمله نظامی به ایران بعد از کشته شدن ژنرال قاسم سلیمانی در عراق انجام می‌شود. انتظار می‌رود این قطعنامه برای محدود ساختن قدرت اجرایی رئیس جمهوری آمریکا تصویب شود.

علاوه بر تمامی 47 سناتور دموکرات سنا، این قطعنامه با حمایت سناتورهای جمهوریخواهی چون «سوزان کولینز»، «تاد یانگ» ، «مایک لی» ، «راند پاول» و برخی دیگر مواجه شده است.

در صورت تصویب این قطعنامه، این دومین بار خواهد بود که سنای آمریکا اختیارات ترامپ را محدود می‌کند. بار نخست سال در گذشته میلادی حین حمله ائتلاف سعودی به یمن صورت گرفت که طی آن سنا و کنگره با قطع حمایت نظامی آمریکا از ائتلاف عربستان حمایت کردند.

قطعنامه پیشنهادی سناتور تیم کین، دونالد ترامپ را ملزم می‌کند نیرو‌های آمریکا را ظرف ۳۰ روز از هرگونه اقدام نظامی علیه ایران خارج کند، مگر آنکه مجوز کنگره را برای این اقدام داشته باشد.

مجلس نمایندگان آمریکا پنجشنبه گذشته دو طرح را که خواستار کاهش اختیارات دونالد ترامپ، برای انجام اقدامات نظامی ضد ایران است را به تصویب رساند.

منبع: فارس