کد خبر: ۲۸۸۵۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۴۶

ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس باتان با ۲۵۰۰ تفنگدار وارد خلیج فارس شد

ناو هواپیمابر «یو اس اس باتان» بخشی از ناوگروه «امفیبیوس ردی گروپ» ARG به همراه بیست و ششمین واحد اعزامی دریایی آمریکا به منطقه MEU روز چهارشنبه دوازدهم فوریه پس از عبور از تنگه هرمز وارد آب‌های خلیج فارس شد.
به گزارش یورونیوز، لانس لیشر، فرمانده این ناوگروه جنگی پس ورود یگان‌های دریایی تحت هدایتش به دریای عمان در بیانیه‌ای تاکید کرد: «عبور از این آب‌راه دریایی بسیار مهم و تداوم حضور در منطقه با هدف ایفای نقش در تضمین تردد آزاد کشتیرانی و تامین ثبات و امنیت در اینجا صورت گرفته است.»

در این بیانیه آمده است که این ناو گروه متشکل از ۲۵۰۰ تفنگدار دریایی و واحد‌های عمل کننده در دریا و خشکی است که دو ناو هواپیمابر و عملیاتی «یو اس اس نیویورک» و «یو اس اس واک هیل» نیز را شامل می‌شود.

پیش از ناو باتان، ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» ماه نوامبر گذشته نیز در اوج تنش‌ها میان ایران و آمریکا از تنگه هرمز عبور کرده و وارد آب‌های خلیج فارس شده بود. آبراهام لینکلن ماه ژانویه خلیج فارس را به سمت آمریکا ترک کرد.

ناو گروه باتان و یگان بیست و شش دریایی آمریکا قرار است به حوزه عملیاتی ناوگان پنجم آمریکا ملحق شوند که منطقه‌ای به وسعت ۲.۵ میلیون مایل مربع شامل بخش‌هایی از خلیج فارس، دریای سرخ، خلیج عمان، خلیج عدن، دریای عمان و برخی از مناطق مشرف به اقیانوس هند را تحت پوشش ماموریت خود دارند.

از سوی دیگر گرگ لیلاند،‌ یکی دیگر از فرماندهان ناو گروه باتان اعلام کرده است که عبور این یگان دریایی از تنگه هرمز مایه دلگرمی و برای متحدان و تضمین کننده ثبات و امنیت برای تجارت دریایی در منطقه است.

حضور نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس در حالی با عبور ناوگروه یو اس اس باتان از تنگه هرمز تقویت می‌شود که تنش‌ میان ایران و ایالات متحده طی ماه‌های اخیر پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس ایران و نیز حملات موشکی تهران به پایگاه نیروهای دریایی آمریکا در عراق به بالاترین حد خود رسید و دو کشور را در آستانه یک جنگ تمام عیار قرار داد.