کد خبر: ۲۸۸۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۰۷

"حمید رسایی" پدیده اصولگرایان در انتخابات می‌شود؟!

همایش بزرگ انتخاباتی رسایی روز دوشنبه ۲۸ بهمن ماه در سالن همایش کنفرانس عرفان در میدان هفت تیر برگزار می‌شود. سخنران این همایش کسی نیست جز "حسن عباسی". سخنرانی و چهره شناخته شده و بحث برانگیز اصولگرایان.

"رسایی تنها نیست" این شعاری است که برای یکی از میتینگ‌های انتخاباتی حمید رسایی نامزد سرشناس اصولگرا در نظر گرفته شده است. شعاری معنادار است. نوعی خط و نشان کشیدن برای دیگر نامزد‌های اصولگرا به ویژه لیست‌های انتخاباتی است. لیست‌هایی که حمید رسایی در آن‌ها قرار نگرفته است.

یکی از شگفتی‌های لیست‌های انتخاباتی اصولگرایان به ویژه دو لیست شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب و لیست جبهه پایداری این است که نام حمید رسایی در آن‌ها دیده نمی‌شود، حداقل انتظار می‌رفت رسایی در لیست جبهه پایداری قرار گیرد، اما ظاهرا اختلافات شخصی مانع شده است.

حمید رسایی روحانی ۵۱ ساله و سیاست‌مدار اصولگرا، در ادوار هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی بعنوان نماینده شهر تهران در مجلس حضور داشت. او در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، از سوی هیئت اجرایی استان تهران (تحت نظر دولت حسن روحانی) و نه شورای نگهبان، رد صلاحیت شد. رسایی مدیرمسئول هفته نامه نه دی است.
 
او از حامیان محمود احمدی‌نژاد در دوران ریاست‌جمهوری بود. رسایی از منتقدان جدی حسن روحانی و دولت در مجلس نهم و پس از آن به عنوان یک فعال سیاسی است. او از مخالفان برجام است و تصویب برجام در مجلس را "کودتای پارلمانی" می‌داند. تفکرات سیاسی رسایی نزدیک به جبهه پایداری است، اما نه این جبهه و نه اصولگرایانی که زمانی او را در لیست خود قرار داده بودند به او میدان داده‌اند. او حتی در لیست ۶۰ نفره پایداری هم قرار نگرفته بود.

شایعاتی وجود دارد که صادق محصولی مخالف قرار گرفتن رسایی در لیست جبهه بوده است. محصولی یکی از ستون‌های اصلی جبهه پایداری و در واقع اسپانسر آن است.

شاید این توئیت او نیز کنایه به جبهه پایداری و صادق محصولی است: "رسایی صدای رسای مردم در مجلس، به کسی رای دهید که زیر بار مطالبات احزاب پرادعا و سرمایه‌داران حامی احزاب نرفت تا دهانش برای بیان مطالبات واقعی مردم باز باشد."

رسایی پس از اعلام لیست پایداری به دیدار آیت الله مصباح یزدی رفت. او درباره این دیدار در کانال تلگرام خود نوشت: «آیت‌الله مصباح به ما آموخته‌اند که نظر احزاب برای کسانی که توانمندی برای خدمت دارند، تکلیف تعیین نمی‌کند. بنابر این همچون قبل با توکل بر خدا و با تکیه بر شناخت و بصیرت مردم و کمک جریان انقلابی تا آخر در انتخابات باقی می‌مانم.»

رسایی علیه لیست‌های اصولگرایان

حمید رسایی در روز‌های اخیر تلاش کرده به نقد هر دو گروه هم ائتلاف اصولگرایان و هم جبهه پایداری بپردازد، با این حال میان دوگانه حداد عادل و آقا تهرانی بیشتر طرف آقاتهرانی را گرفته است.

حمید رسایی معتقداست که مردم به لیست‌ها رای نمی‌دهند، او در توئیتی نوشته است: «چرا این احزاب (پایداری و احزاب دور حدادعادل) فکر می‌کنند مردم معطل آنهایند، درحالیکه همه نظرسنجی‌ها حکایت از رأی آوری یک لیست خاص نمی‌کند بلکه این بار مردم براساس عملکرد‌ها گزینش میکنند. احزاب بجای حق دانستن خودشان، پاسخ دهند منطق لیستی که داده‌اند چیست؟ چرا این در لیست هست وآن نیست؟»

رسایی تلاش می‌کند هر دو طیف اصولگرایان را به چالش بکشد، او نوشته است: "با افتخار شاگرد آیت‌الله مصباحم و الحمدلله نه در لیست حزب پایداری‌ام و نه در لیست احزابی که دور حدادعادل حلقه زده‌اند، چون هر دو حزب، توقع دارند وقتی در مجلسم، نماینده حرف گوش کن و مطیع آن‌ها باشم و این سیره سیاست ورزی علامه مصباح یزدی نبوده و نیست."

این نامزد اصولگرا در انتخابات مجلس در جای دیگری کنایه‌های تندی به لیست‌های انتخاباتی زده و تاکید کرده در فرآیند انتخابات می‌ماند. رسایی نوشته است: «می‌پرسند وقتی لیست‌های انتخاباتی بسته شده، میمانی یا انصراف می‌دهی؟ اولا هیچ یک از این لیست‌ها اعتماد بدنه رأی‌ساز ما راجلب نکرده پس منتظر لیست نهایی مورد حمایت افسران جبهه انقلاب باشید. ثانیا من با کیف‌کشی چهره‌ها و باجناق و داماد فلانی بودن درسیاست رشد نکرده‌ام که با اخم‌شان بروم.»

حامیان رسایی چه کسانی اند؟

حمید رسایی چهره شناخته شده‌ای در میان اصولگرایان است و حداقل در این طیف با سابقه دو دوره حضور در مجلس ناشناخته نیست، با این وجود او برای پیروزی در انتخابات به تنهایی نمی‌تواند به موفقیت برسد. او باید از حمایت برخوردار باشد تا بتواند از سد لیست‌های انتخاباتی عبور کند.

به نظر می‌رسد او حمایت‌هایی را هم جلب کرده است. پوستر تبلیغاتی یک همایش ستاد انتخاباتی حمید رسایی این را به خوبی نشان می‌دهد. رسایی از حامیان جنجالی و پرسروصدایی برخوردار است.

همایش بزرگ انتخاباتی رسایی روز دوشنبه ۲۸ بهمن ماه در سالن همایش کنفرانس عرفان در میدان هفت تیر برگزار می‌شود. سخنران این همایش کسی نیست جز "حسن عباسی". سخنرانی و چهره شناخته شده و بحث برانگیز اصولگرایان.
 
در تبلیغات این همایش آمده است، چهره‌های فعال انقلابی از جمله "دکتر حسین کچویان، وحید جلیلی، سعید قاسمی، مسعود ده‌نمکی، شهریار زرشناس وپدر شهید احمدی روشن" در آن حضور خواهند داشت. این اسامی وزن مناسبی به حمید رسایی در میان اصولگرایان می‌دهد و او را می‌توان یک رقیب جدی برای لیست‌ها دانست.

اما نکته جالب توجه دیگر درباره همایش تبلیغاتی فردای حمید رسایی این است که او قرار است "جمعی از کاندیدا‌های جوان انقلابی" را هم معرفی کند. مفهوم این اقدام این است که رسایی هم می‌خواهد لیست خود را ارائه کند. او تیمی تشکیل داده و با معرفی این تیم به مقابله علنی با دیگر لیست‌ها می‌رود.

رسایی همچنین در پست‌هایی خود در فضای مجازی خواستار رای مردم قم به علیرضا زاکانی شده است. البته او توصیه‌ای برای رای مردم به ذوالنور و امیرآبادی دو نماینده دیگر قم نداشته است.

به این ترتیب حمید رسایی به عنوان نامزدی اصولگرا، اما "تک رو" به استقبال انتخابات رفته است. در پوستر‌های تبلیغاتی ستاد انتخاباتی او سه شعار عمده مطرح شده است "رسایی صدای رسای مبارزه با فساد"، "جیب بسته، دهان باز"، "روحانی باید برود".

البته این شعار‌ها گفتمان اغلب اصولگرایان در انتخابات مجلس است و از این جهت میان رسایی و دیگر نامزد‌های اصولگرا و لیست‌های انتخاباتی تفاوت جدی چندانی وجود ندارد.با این حال باید دید در روز‌های آتی رسایی چه روندی را طی خواهد کرد و آیا او پدیده اصولگرایان در انتخابات مجلس می‌شود؟

منبع:فرارو