کد خبر: ۲۸۹۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۰۲

رسانه های بین المللی از فضای انتخابات ایران چه نوشتند؟

رسانه های عربی، انگلیسی ، اسپانیایی و فرانسه زبان، در خصوص میزان مشارکت در انتخابات روز جمعه مجلس شورای اسلامی مطالب متعدد و متنوعی نوشتند.
انتخابات روز جمعه ایران، مورد توجه بسیاری از رسانه های خارجی قرار گرفت که هر یک به نوبه خود به آن پرداختند. بسیاری از رسانه ها در روزهای گذشته خبرنگاران خود را به ایران فرستاده یا خبرنگاران ساکن در کشور را برای گرفتن گزارش از استقبال مردم از انتخابات مجلس شورای اسلامی بسیج کرده بودند. اینجا در مورد نگاه رسانه ها به این اتفاق بیشتر بخوانید:

رسانه های عربی: استقبال قابل توجه ایرانی ها از انتخابات

به گزارش ایرنا شبکه الجزیره قطر از تهران، اصفهان و برخی شهرهای دیگر ایران، گزارش های زنده از صندوق های رأی پخش کرد. خبرنگار این شبکه در اصفهان، ضمن پخش تصاویری از حوزه های رأی گیری، استقبال مردم را برای انداختن آرای خود به صندوق ها به نمایش گذاشت. این شبکه در تهران نیز از حوزه های رأی گیری گزارش هایی ارسال کرد و حضور مردم در پای صندوق های رأی را بازتاب داد و در عین حال، به مسائل اقتصادی و معیشتی نیز اشاره داشت. این شبکه در میان تصاویر صفوف رأی دهندگان، با برخی از آنان نیز گفت وگو کرد که تأکید داشتند؛ فارغ از مسائل جناحی و حزبی، با دغدغه ایران و نظام جمهوری اسلامی پای صندوق های رأی آمده اند.

رأی الیوم، دیگر رسانه عرب زبان منطقه در گزارشی از صندوق های اخذ آرا در ایران، نوشت: رأی دهندگان ایرانی در میان بحران های تند اقتصادی و احتمال شکست اصلاح طلبان برای انتخاب پارلمان جدید آرای خود را به صندوق های رأی ریختند.

القدس العربی نیز با عنوان "ایرانیان امروز (جمعه) برای انتخاب پارلمان جدید کشور خود رهسپار صندوق های رأی شدند"، نوشت: آیت الله علی خامنه ای رهبر ارشد ایران پس از انداختن رأی خود به صندوق، با نام بردن از شرکت در انتخابات به عنوان یک «واجب دینی در بردارنده منافع ملی ایران» ایرانیان را به رأی دادن زودهنگام فراخواند.

شبکه تلویزیونی «المیادین» در گزارش های مستقیم و زنده از صندوق های رأی در ایران، به نقل از خبرنگار خود در تهران اعلام کرد که یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران با استقبال گسترده مردم این کشور همراه شده است.

این رسانه، استقبال ایرانی ها از انتخابات پارلمانی در ایران را در شرایطی که آمریکایی ها بر فشارهای اقتصادی و تحریمی افزوده اند، قابل توجه دانسته است.

اما شبکه العربیه و الشرق الاوسط رسانه های سعودی نیز همانطور که پیش بینی می شد، تلاش کردند انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را کم رونق جلوه دهند.

رسانه های انگیسی زبان: اصولگرایان تقویت می شوند

خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» در مطلبی درباره آغاز فرایند رأی‌گیری در انتخابات یازدهمین مجلس شورای اسلامی ایران، نوشت مشارکت در این انتخابات، سنجه مهمی برای حمایت از سران ایران در مواجهه با تحریم‌های اقتصادی است. آسوشیتدپرس با بیان اینکه هفت هزار نامزد برای ۲۹۰ کرسی مجلس ایران رقابت می‌کنند، نوشت: «تنش‌ها با آمریکا می‌تواند [اصولگرایان] را به دلیل بی‌اعتمادی طولانی‌مدتی که به غرب داشتند، تقویت کند». این خبرگزاری آمریکایی با ادعای اینکه انتخابات امروز ایران، در زمان فشارهای فزاینده و مشکلات روبه‌رشد اقتصادی برگزار شده است، افزود: «پارلمانی مملو از [اصولگرایان] می‌تواند به نفع افزایش بودجه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تمام شود... همچنین می‌تواند مباحثات [جلسات] علنی درباره سیاست‌گذاری را به سمت [اصولگرایان] که مخالف تعامل با آمریکا هستند، سوق دهد». آسوشیتدپرس همچنین به تصمیم «علی لاریجانی» رئیس مجلس ایران، برای عدم نامزدی مجدد در انتخابات این دوره اشاره کرده و نوشت: «محمدباقر قالیباف، شهردار پیشین تهران که فرمانده پیشین نیروی هوایی سپاه نیز بود، به عنوان یکی از پیشتازان برای جانشینی لاریجانی دیده می‌شود». این خبرگزاری به رأی دادن «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران نیز پرداخته و به نقل از وی نوشت: «دشمنان ما [بعد از انتخابات] بیش از گذشته مأیوس خواهند شد». آسوشیتدپرس در ادامه اذعان کرد که میزان مشارکت عمومی در تمامی انتخابات پیشین مجلس شورای اسلامی ایران بیش از ۵۰ درصد بوده است.

خبرگزاری بی‌بی‌سی در گزارشی درباره آغاز انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران، نوشت این اولین انتخاباتی است که بعد از احیای تحریم‌های واشنگتن علیه تهران، برگزار می‌شود. بی‌بی‌سی نوشت که ایرانی‌ها از صبح امروز (جمعه) در حال رأی دادن در انتخاباتی هستند که انتظار می‌رود نتیجه آن، مجلسی اصولگراتر و وفادار به رهبر انقلاب اسلامی ایران باشد. این شبکه انگلیسی نوشت هم‌زمان با اینکه مسئولان دولتی انتظار دارند مشارکت بالایی در این انتخابات رخ دهد که نشان‌دهنده حمایت از نظام و دولت باشد، مخالفان جمهوری اسلامی اما از مردم خواستند رأی دادن را تحریم کنند.بی‌بی‌سی با اشاره به احتمال بالای پیروز شدن اصولگرایان در انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران، نوشت نتیجه این انتخابات احتمالاً «حسن روحانی» رئیس‌جمهور این کشور را از نظر سیاسی تضعیف خواهد کرد.

خبرگزاری یورونیوز با عنوان «آغاز یازدهمین دوره انتخابات مجلس ایران در سایۀ تنش‌های داخلی و بین‌المللی» به انتخابات امروز پرداخته است. این خبرگزاری در گزارش خود هنوز اشاره‌ای به حضور مردم پای صندوق‌های رأی نکرده است. خبرگزاری انگلیسی رویترز به انتخابات ایران از دریچه روابط میان تهران و واشنگتن و همچنین تنش‌های اخیر میان این دو کشور پرداخته است. رویترز نوشت: انتخابات پارلمانی ایران جمعه در حال برگزاری است، انتخاباتی که انتظار نمی‌رود نتیجه آن بر روابط پرتنش ایران با آمریکا تأثیر بگذارد. اشاره این خبرگزاری به پیروزی احتمالی چهره‌هایی است که مخالف هرگونه مذاکره یا برقراری هرگونه رابطه با ایالات‌متحده آمریکا هستند.

مراکز اسپانیایی و فرانسوی زبان: حدس و گمان بر سر نرخ مشارکت مردمی

خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره انتخابات روز جمعه در ایران نوشت: انتخابات پارلمانی ایران هم‌اکنون در جریان است و احتمال می‌رود که محافظه‌کاران (اصولگرایان) برنده این انتخابات باشند.  خبرگزاری فرانسه رئیس جمهور ایران را «میانه‌رو» توصیف کرد و در توجیه علت احتمالی پیروزی اصولگرایان نوشت، مردم ایران از اقدامات و سیاست‌های «حسن روحانی» رئیس جمهور میانه رو، و مشکلات اقتصادی در دوران ریاست جمهوری وی عصبانی هستند. 

 شبکه خبری فرانس ۲۴ که بطور گسترده یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران را پوشش داد، در گزارش‌های خود گفت بسیاری از رای دهندگان مشارکت در انتخابات را وظیفه شرعی، ملی و مدنی خود می‌دانند. رومئو لانگلوا، خبرنگار این شبکه خبری فرانسه در تهران که در حوزه های رای گیری در تهران حضور یافته بود، از دریچه دوربین این شبکه، حضور ایرانیان پای صندوق های رای را به رغم فشارهای خارجی و مشکلات داخلی،  به تصویر کشید. این شبکه فرانسوی که از چند هفته قبل، لانگلوا از خبرنگاران باتجربه خود را برای پوشش خبری انتخابات روز گذشته به ایران فرستاده بود، با برگزاری میزگردهای مختلف با حضور کارشناسان فرانسوی، ارائه آمار و ارقام مربوط به مجلس شورای اسلامی و پخش ویدئوهای پی در پی در شبکه های اجتماعی، به انعکاس خبری و تحلیل این انتخابات پرداخت. خبرنگار فرانس ۲۴ با حضور در چند شعبه اخذ رای در تهران، جزئیات مکانیسم رای گیری در ایران را تشریح کرد. این رسانه با پخش صحنه هایی از رای دهندگان ایرانی که ضمن شرکت در انتخابات، به تمجید از شهید سردار  قاسم سلیمانی می پرداختند و مردمی که با نشان دادن شناسنامه های ممهور شده به مهر انتخابات، حضور در پای صندوق های را برای خود افتخار می دانستند، اذعان کرد که بسیاری از ایرانی ها مشارکت در انتخابات را یک وظیفه شرعی، ملی و مدنی قلمداد می کنند. فرانس ۲۴ همچنین به این مطلب اشاره کرد که بسیاری از ایرانی ها شرکت در انتخابات را بر اساس توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی، وظیفه ای شرعی برای خود می دانند.

فرستاده های ویژه دو روزنامۀ صبح پاریس به تهران، "فیگارو" و "لیبراسیون"، در مطالبی که به انتخابات دیروز مجلس در ایران اختصاص داده اند مدعی شدند  که نتیجۀ این انتخابات پیش از حتا برگزار شدن آن روشن است. گزارشگر لیبراسیون به سخنان عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اشاره کرده که گفته است : به دلیل نارضایتی های اقتصادی نرخ مشارکت در انتخابات دست کم به ۵٠ درصد خواهد رسید که البته از نظر کدخدایی "پاسخی است به تهدیدهای آمریکا".

خبرنگار لیبراسیون در ادامه ادعاهایش نوشته است : به دلیل ردصلاحیت های بی سابقه نامزدهای انتخاباتی، نتیجۀ انتخابات مجلس از قبل روشن است به طوری که تنها برندگان این انتخابات یا اصولگرایان هستند یا اصولگرایان تُندرو، هر چند مقامات جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا بیشترین شمار ۵۸ میلیون واجد شرایط رأی را به شرکت در انتخابات ترغیب کنند.

فرستادۀ ویژه روزنامۀ فیگارو به تهران هم همانند خبرنگار لیبراسیون مدعی شده  که ایران به تنها چیزی که در انتخابات جاری به آن نیاز دارد دست کم ۵٠ درصد نرخ مشارکت است.

به گزارش ایرنا  شبکه تله سور ونزوئلا با انتشار تصاویر انتخابات ایران، تیتر زد: مشارکت گسترده مردم در انتخابات پارلمانی ایران".تله سور در ادامه نوشت انتخابات مجلس ایران علیرغم تحریم ها و تهدیدات ایالات متحده آمریکا، با حضور حداکثری مردم و تمدید زمان رای گیریت تا ساعت ۱۱ شب (به وقت محلی) برگزار شد. این رسانه با اشاره به سخنان مقامات ایرانی در جلب حمایت مردم، نوشته است که عدم حضور مردم پای صندوق های رای به منزله ضعف و ناتوانی کشور در مقابل دولت دونالد ترامپ و تحریم های اقتصادی فزاینده آمریکا علیه ایران خواهد بود.

به گزارش نشریه اسپانیایی ال موندو، ۵۸ میلیون ایرانی به حضور پای صندوق های رای فراخوانده شدند و تعداد قابل توجهی از آنان با حضوردر ۲۰۸ حوزه انتخاباتی به ۲۹۰ نماینده مجلس رای دادند. جمهوری اسلامی ایران در حالی یازدهمین دوره انتخابات پارلمانی را برگزار کرد که اتفاقات ماه های اخیر در این کشور، اهمیت آن را برجسته تر کرد.

این نشریه با اشاره به نارضایتی های اخیر مردم ایران از اوضاع اقتصادی در این کشور، کاهش مشارکت را پیش بینی کرده بود.

ال پائیس  دیگر روزنامه اسپانیایی مشکلات اقتصادی در ایران را دلیلی بر حضور کمرنگ به خصوص قشر جوانان در این انتخابات اعلام کرد. این رسانه همچنین انتخابات ایران را رقابت دو طیف سیاسی اصلاح طلبان و اصولگرایان برای تصاحب اکثریت کرسی‌های مجلس دانست.

اسپوتنیک در گزارش خود آورده است: رهبر انقلاب اسلامی ایران، انتخابات مجلس شورای اسلامی را متضمن منافع ملی این کشور دانستند.این رسانه روسی همچنین تأکید کرد: رهبر انقلاب اسلامی ایران بر لزوم مشارکت گسترده مردم در انتخابات تأکید کردند.

منبع:خبرآنلاین