کد خبر: ۲۸۹۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۹۴

چرا ویروس کرونا مردان را بیشتر از زنان مبتلا می کند؟

ویروس مرگبار کرونا که منشأ آن شهر ووهان ِ چین بوده، مردان را بیشتر از زنان مبتلا کرده. دانشمندان نظرات مختلفی درباره ی علت این مسأله دارند.
ویروس کرونای ووهان که رسماً COVID-19 (کووید-۱۹) نام گرفته تا به امروز بیش از ۲،۳۶۰ کشته و بیشتر از ۷۷ هزار نفر مبتلا در دنیا داشته که بیشتر این موارد در کشور چین رخ داده اند.

به تازگی تحقیقی بر روی ۴۴ هزار مورد تأیید شده ی ابتلا به ویروس کرونا صورت گرفته که تصویر جامعی در مورد نحوه ی عمکرد این ویروس در انسان ها به ما ارائه می دهد. محققان این پژوهش پی بردند احتمال مرگ بر اثر ویروس کرونای جدید در مردان بیشتر از زنان است، به طوری نرخ مرگ و میر در آن ها ۲/۸ درصد بود، در حالی که این میزان در زنان ۱/۷ درصد بود. تقریباً بیشتر جمعیت مبتلایان این بیماری را هم مردان تشکیل می دادند؛ حدود ۵۱ درصد از موارد ابتلا به ویروس کرونای ووهان در مردان رخ داده بود.

تحقیقات دیگری هم که به تازگی در اینباره صورت گرفته اند نتایج مشابهی داشته اند. در ماه فوریه ی ۲۰۲۰ تحقیقی بر روی ۱۴۰ بیمار ویروس کرونا در بیمارستان دانشگاه ووهان انجام شد که نشان داد احتمال ابتلا به این ویروس در مردان مسن دارای مشکلات و بیماری های زمینه ای بالاتر است. بیشتر از ۵۴ درصد از بیماران حاضر در این پژوهش مرد بودند و متوسط سن آن ها ۵۶ سال بود.

یک تحقیق دیگر هم با حضور ۹۹ بیمار مبتلا به ویروس کرونای جدید در بیمارستان جین یین تان ِ ووهان صورت گرفته که نشان داد متوسط سن بیماران ۵۵/۵ سال بود و نزدیک به ۶۸ درصد از کل موارد ابتلا را مردان تشکیل می دادند. در تحقیقی دیگر بر روی ۱،۱۰۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا، متوسط سن بیماران ۴۷ سال بود و ۵۸ درصد از آن ها مرد بودند.

این داده ها سبب شده بعضی محققان احتمال دهند عوامل بیولوژیکی خاصی مردان را در برابر این ویروس آسیب پذیرتر ساخته. اما مردان چینی بیشتر از زنان آن ها سیگار مصرف می کنند، مسأله ای که ریسک ابتلا به مشکلات تنفسی را در آن ها بالا می برد.

این مسأله از این نظر حائز اهمیت است که این ویروس در موارد شدیدتر باعث ذات الریه می شود، عفونتی که موجب التهاب ریه ها و سخت شدن نفس کشیدن می شود. خطر اصلی این ویروس هم همینجا است.

هنوز داده های قابل اتکا و جامعی در مورد ویروس کرونای جدید وجود ندارد، به همین دلیل دانشمندان برای پیدا کردن سرنخ هایی دراینباره، به یکی از بیماری های شیوع یافته ی مشابه روی آورده اند، یعنی بیماری دنیاگیر سارس که از ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ جهان را گرفتار خود کرده بود.

سارس هم گونه ای از ویروس کرونا بود که در بازار خرید و فروش حیوانات زنده و مرده، از حیوانات به انسان ها منتقل شده بود. ۸۰ درصد ژنوم سارس و ویروس کرونای جدید یکسان است و سارس هم مردان را بیشتر از زنان مبتلا کرده بود.

در سال ۲۰۱۷، محققان دانشگاه آیووای آمریکا موش های نر و ماده را به سارس مبتلا کردند تا تفاوت های این بیماری در دو جنس را مورد بررسی قرار دهند. گرچه تحقیقاتی که بر روی موش ها صورت می گیرند لزوماً معنای قطعی ای برای انسان ها ندارند، اما این تحقیق نشان داد موش های نر در مقایسه با همنوعان ماده ی خود، در برابر سارس آسیب پذیرتر بودند.

محققان نتایج به دست آمده را با ژن های موجود در کروموزوم ایکس و هورمون هایی مثل استروژن (هورمون جنسی زنانه) مرتبط دانستند که ممکن است مانع از گسترش یک ویروس در بدن موجودات ماده شوند.

محققان بیمارستان جین یین تان ِ ووهان توضیح مشابهی در مورد علت بیشتر بودن تعداد بیماران مرد مبتلا به ویروس کرونا داشته اند. به گفته ی آن ها ممکن است زنان «آسیب پذیری کمتری» در برابر عفونت های ویروسی داشته باشد. اما در عین حال، بسیاری از موارد شدید ابتلا به ویروس کرونای جدید در افرادی رخ داده اند که بیماری های مزمنی مثل بیماری های قلبی عروقی یا دیابت داشته اند. مردان میانسال بیشتر از زنان میانسال به این بیماری ها دچار می شوند.

مردان چینی بیشتر از زنان چینی سیگار می کشند

چندی قبل، مایکل رایان، مدیر اجرایی برنامه ی فوریت های پزشکی سازمان جهانی بهداشت، مصرف سیگار را «فرضیه ای قوی» در مورد علت بیشتر بودن تعداد مبتلایان ویروس کرونای ووهان در مردان اظهار کرد. در سال ۲۰۱۰ پژوهشی در چین درباره ی مصرف سیگار در این کشور صورت گرفت که نشان داد ۶۲ درصد از مردان چینی در مقطعی سیگار مصرف کرده بودند، در حالی که فقط ۳ درصد از زنان چینی تجربه ی مصرف سیگار داشتند.

مایکل رایان در اینباره گفته: «در این بیماری تفاوت چشمگیری میان زنان و مردان از نظر شدت وجود دارد. تفاوت ها در مورد عادت ها در چین هم قطعاً چشمگیر است.»

به گفته ی رایان، مصرف سیگار برای همه ی انواع عفونت مجاری تنفسی تحتانی، یک ریسک فاکتور محسوب می شود و انتظار می رود ویروس کرونای جدید هم از این قاعده مستثنی نباشد.

برخی پزشکان معتقدند هر کسی با سابقه ی مصرف سیگار، بیشتر مستعد ابتلا به ویروس کرونای ووهان است.

به گفته ی آن ها، از آنجایی که کووید-۱۹ یک بیماری تنفسی است و اغلب باعث ابتلا به ذات الریه می شود، داشتن سابقه ی مصرف سیگار می تواند ریسک ابتلا به نوع شدیدتر دیسترس تنفسی (سختی در تنفس) یا ذات الریه را بالا برد.

گرچه به داده های بیشتری برای ثابت شدن این نظریه وجود دارد.

ویروس کرونا ابتدا در میان کارگرانی شیوع پیدا کرد که عمده ی آن ها مرد بودند

برخی پزشکان هم معتقدند لزوماً گروه خاصی از مردم آسیب پذیری بیشتری در برابر این بیماری ندارند.

به گفته ی آن ها، وقتی ویروس جدیدی ظهور می یابد، همه ی مردم در برابر آن آسیب پذیر هستند.

تحقیقی هم در دانشگاه ووهان صورت گرفته که توضیح دیگری در مورد بالاتر بودن آمار بیماران مرد مبتلا به ویروس کرونای جدید ارائه کرد: تصور بر این است که این بیماری ابتدا در یک بازار عمده فروشی در ووهان به نام بازار غذاهای دریایی هوانان شروع پیدا کرد، یعنی جایی که اغلب کارگران آن مرد بودند (این بازار در اوایل ژانویه ی ۲۰۲۰ بسته شد).

این تحقیق همچنین نشان داده نسبت تعداد بیماران زن و مرد مبتلا به ویروس کرونای ووهان در آی سی یو یا همان بخش مراقبت های ویژه تقریباً به همان اندازه ی نسبت تعداد بیماران زن و مرد مبتلا به این ویروس در دیگر بخش های بیمارستان بود. این بدان معنی است که به طور کلی تا به حال آثار بیماری در مردان لزوماً شدیدتر از زنان نبوده (گرچه بسیاری از بیماران هنوز در بیمارستان بستری هستند  و بنابراین شرایط آن ها می تواند تغییر کند).

با این حال، این پزشکان هم معتقدند داده های موجود در مورد ویروس کرونا هنوز محدود است.

به گفته ی آن ها از آنجایی که هنوز تحقیق و آزمایش زیادی در مورد ویروس کرونای جدید صورت نگرفته، نمی توان گزارش دقیقی درباره ی آن ارائه کرد و ما هنوز به قدر کافی نمی دانیم واقعاً چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

منبع:روزیاتو