کد خبر: ۲۸۹۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۱۱

چگونه عادت به کتاب خواندن را در خود پرورش دهیم؟

کتاب خواندن قطعا یکی از لذت بخش ترین فعالیت های یک انسان در طول عمرش است. چه بسیار انسان هایی که از نعمت سواد محروم بودند و این لذت را درک نکردند.
کتاب و کتاب خوانی، فرصت آفرین است. شما را با واقعیت ها، تخیلات، تصورات، نگرش ها و ایدئولوژی های مختلف آشنا می کند و از فیزیک تا فلسفه و تاریخ، ذهن را پرورش می دهد. ذهن های خلاق، مدام مطالعه می کنند.

برای خلاق بودن، باید زیاد مطالعه کرد و خوب مطالعه کرد. جامعه ای که کتاب نمی خواند، باید کل تاریخ را تجربه کند. کتابخوانی، یک سرمایه گذاری بلند مدت است. امروز کتابخوانی از طریق فایل های پی دی اف آسان شده است.

فرهنگ کتابخوانی در هر جامعه ای که قوی باشد، اقتصاد و صنعت و فرهنگ قدرتمند دارد. این‌ واقعیت‌ها را از جامعه سوئد، آلمان، کانادا و ژاپن می توان به خوبی دریافت. فرهنگ کتابخوانی در ایران ضعیف است. به روزهای پایانی سال و آغاز سال نو هجری شمسی نزدیک می شویم.

چه خوب است فرهنگ عیدی کتاب، باب شود. کتابی که امضا شود، سالها یادگاری می ماند. مطالب نغزی به دریافت کننده و خانواده او منتقل می شود و چه بسیار کتاب ها که راه ها را تغییر داده و توان افزا شد. برای این که با کتاب خوانی آشتی کنیم، باید عادت های بد را کنار بگذاریم و به اصولی پایبند باشیم. مواردی در این مقال، به اختصار ارائه شده است. امیدواریم لیگ کتابخوانی در کشور توسعه یابد.

تعیین وقت برای کتاب خوانی

یکی از راهکارهای پرورش فرهنگ کتاب خوانی برای خود و اعضای خانواده، تعیین یک وقت مشخص برای کتاب خوانی است. اگر مشخص کنید که در طول روز، ۵ تا ۳۰ دقیقه در فلان ساعت، مشغول به کتاب خوانی می شوید، مجبور می شوید که به قول و برنامه خود عمل کنید. زمان های کوتاه در نظر بگیرید تا محرکی نتواند مانع انگیزه های شما شود.

هر روز کتاب خواندن

یک فرهنگ پسندیده است که باید در میان خانواده های ایرانی، فراگیر شود. همراه داشتن کتاب یکی از روش های پرورش فرهنگ کتابخوانی، همراه با کتاب بودن است. مثل گوشی موبایل و فندک و کیف پول که هیچ وقت فراموش نمی کنید!، کتابی کوچک نیز همواره همراه خود داشته باشید.

یا فایل صوتی فلان کتاب. در مترو و اتوبوس و قدم زدن در پارک، گوش کردن به یک فایل صوتی که بخشی از یک کتاب را روایت می کند، ارزشی کم تر از گوش کردن به جدید ترین ترانه فلان سلبریتی ایرانی وغربی ندارد. ما وقت زیادی را در مترو و اتوبوس و طی کردن خانه به محل کار سپری می کنیم. گاها ده ها ساعت در طول ماه و سال. شما می توانید فاصله خانه تا محل کار را در طول سال، با چندین کتاب صوتی، همراه کنید.

تهیه فهرستی از کتاب های خوب

همیشه برای مطالعه، از نظر مشاوران استفاده کنید. فهرستی از کتاب های خوب که باید در طول سال بخوانید آماده کنید. مهم ترین ها را انتخاب و شروع به مطالعه کنید. از قطع های جیبی و پالتویی کتاب ها استفاده کنید که همیشه کتاب وب، همراه خوب شما باشد.

اگر با خود قرار بگذارید که هر ماه ۱ کتاب را تمام کنید، در طول سال حداقل ۱۲ کتاب را تمام کرده اید. مطالعه ۱۲ کتاب در طول ۱۲ ماه، اصلا سخت نیست. حتی اگر شما رئیس دانشگاه یا بیمارستان یا حتی معاون وزیر باشید! هیچ بهانه ای برای فرار کردن از مطالعه، پذیرفتنی نیست. گشتن در فضای مجازی، هیچ گاه جایگاه مطالعه ندارد. خبر خواندن و گزارش خواندن، جای کتاب خواندن را نمی گیرد. فهرست خوب از کتاب های خوب، باید متنوع باشد. این که شما صرفا به نجوم یا روانشناسی یا رمان علاقمند باشید و بیخیال ژانر های دیگر، فرصت آفرین نیست.

مکانی دنج و آرام پیدا کنید. خیلی مهم است که زمان و مکان درستی برای کتاب خوانی انتخاب کنید. ایام عید و تابستان که طول روز بلند است، فرصت خوبی برای مطالعه است. ایام عید می توان در فاصله نهار تا ۵ یا ۶ عصر که زمان میزبانی از مهمان های نوروزی است، صفحاتی از یک کتاب خوب را مطالعه کرده و یافته های خود را برای مهمانان، تعریف کنید تا فضای مهمانی های نوروزی، به جای جدل های سیاسی و فوتبالی، به فضای تبادل نظر درباره کتاب و کتابخوانی، هدایت شود که آموزنده و فرصت آفرین باشد.

پس یک مکان دنج را برای کتاب خوانی انتخاب کنید. صبح های زود در پارک ها و شب ها، زمان خوبی است. دراز کشیدن برای مطالعه، خوشایند خیلی ها نیست. پشت نوت بوک و روبروی تلویزیون هم گزینه خوبی برای مطالعه دقیق و عمیق نیست.

چالش کتاب خوانی و شبکه های اجتماعی

خیلی سخت است در دنیای شبکه های اجتماعی، بخواهید چند ساعتی را بیخیال این فضا بشوید. به خصوص در ایام تعطیلات نوروز و تعطیلات تابستانی. هر چقدر از شبکه های اجتماعی و تلویزیون، کم تر استفاده کنید، فرصت مطالعه بیش تری پیدا کرده و کتاب های بیشتری می خوانید.

شیرین ترین ساعت های عمر شما، حتما زمان هایی است که صرف مطالعه و گفت و شنود با دوستان و اعضای خانواده می شود. قدر این لحظات را بدانید. گاها یک کتاب، یک فرد و یک نسل را نجات داده است.

کتاب قرض بگیرید!

خجالت نکشید. پول کافی برای خرید کتاب ندارید؟ اشکالی ندارد! از دوستان و آشنایان بخواهید چند کتاب خوب از قفسه کتابخانه خود به شما قرض دهند تا بخوانید و به آن ها برگردانید.

کتاب های چاپ جدید که به قیمت نسبتا بالایی چاپ شده است، توسط دوستان و آشنایان شما احتمالا خریداری شده و آن ها حاضرند آن ها را مدت ها به شما قرض بدهند. شما با این روش می توانید میلیون ها تومان کتاب را به صورت رایگان دریافت و مطالعه کنید.

این رویه را نیز شما در دستور کار داشته و کتاب های خوانده شده خود را به آن ها قرض دهید. فرهنگ هدیه و قرض کتاب، بایستی در جامعه ایران عصر ۱۴۰۰، اپیدمی شود. کتاب های دست دوم را می توان به قیمت ارزانی در اینترنت پیدا کرد. از این فرصت هم غافل نشوید. کتاب های جذاب بخوانید هر چقدر کتاب، متنی روان و جذاب داشته باشد، شما برای مطالعه و اتمام آن، انگیزه بیش تری پیدا می کنید. این نکته مهم را در نظر داشته باشید.

منبع:روزیاتو