کد خبر: ۲۸۹۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۴۰

طبع سرد "کرونا"/ توصیه‌های طب ایرانی برای تقویت ریه‌ها

معاون تعالی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، گفت: با مشاهدات صورت گرفته ذهن ما به این سمت هدایت می‌شود که طبع بیماری کروناویروس جدید سرد است و بیشتر در نقاط سرد و خشک کره زمین مشاهده شده است.
دکتر علیرضا عباسیان در خصوص ادعاهای مطرح شده مبنی بر طبع سرد کروناویروس و تاثیر خوردن خوراکی‌های گرم مزاج در بهبود بیماری،‌ گفت:  در طب ایرانی یک عامل بیماری‌زا و یک بیمار وجود دارد. عامل بیماری‌زا یک فاکتور در ایجاد بیماری است؛ به عنوان مثال در یک جمعی که همگی در معرض ابتلا به ویروس سرماخوردگی هستند، وقتی تنها یک نفر به ویروس آلوده می‌شود می‌توان متوجه شد بدن آن فرد مستعد دریافت ویروس بوده است.

وی افزود: در خصوص ابتلا به کرونا ویروس هم در چین و هم در ایران عده خاصی به بیماری مبتلا شدند که از آن تعداد، بدن عده مشخصی به درمان پاسخ داده و عده‌ای دیگر پاسخ مناسبی از درمان دریافت نمی‌کنند و این بیانگر تفاوت بروز بیماری در افراد مختلف است.

وی با بیان اینکه در طب ایرانی به این تفاوت در بدن‌های افراد، مزاج می‌گوییم، خاطرنشان کرد: این موضوع که چه مزاج‌هایی درگیر بیماری می‌شوند بسته به نوع بدن فرد با سایرین متفاوت است.

این متخصص طب سنتی همچنین به نقش آب و هوا و اقلیم‌های متفاوت در بروز بیماری‌ها اشاره کرد و افزود: در کشورهایی که دارای آب و هوای گرم‌تری هستند، بروز بیماری کروناویروس کمتر بوده است و طبق مشاهدات اینگونه بیماری‌هایی که شبه آنفلوآنزا هستند، در کشورهای دارای آب و هوای سرد و خشک بیشتر مشاهده می‌شود. به عنوان مثال شیوع ویروس سارس در سال ۲۰۰۳ در چین از پاییز و زمستان آغاز شده و در تابستان به طور کلی محو شد. از طرفی شیوع چنین بیماری‌هایی در کشورهای گرمسیر مانند هندوستان یا بخش‌هایی از آفریقا دیده نشده است.

وی در ادامه، تصریح کرد: با مشاهده چنین علائمی، ذهن ما به این سمت هدایت می‌شود که طبع بیماری سرد است البته اگر شخصی با طبع گرم بی‌پروایی کرده و به نکات بهداشتی توجه نکند به هیچ عنوان ابتلای او به بیماری بعید نیست. از طرفی میزانی از ویروس که از محیط به افراد منتقل می‌شود در ابتلای افراد به کروناویروس موثر است اما، نمی‌توان منکر قدرت بدن بویژه ریه‌ها در مقابله با کروناویروس شد.

شناسایی مرجع اظهار نظر در خصوص کروناویروس
معاون تعالی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر صحت یا عدم صحت متن منتسب به برخی از چهره‌های سرشناس پزشکی در خصوص معرفی خوراکی‌های گرم مزاج برای مقابله با کروناویروس که در فضای مجازی دست به دست می‌شود، تنها متخصصین طب سنتی را شایسته اظهار نظر پیرامون این حوزه دانست و خاطرنشان کرد: البته این شخص خاص اعلام کرده است کانالی در تلگرام ندارد. اینگونه پیام‌ها از سوی افرادی منتشر می‌شود که تمایل به دیده شدن کانال خود دارند و هدف‌شان جذب مخاطب است. 

وی با تاکید بر اظهار نظر متخصصین مربوطه در هر حوزه،‌ ادامه داد: در این زمینه نیز انجمن علمی طب سنتی می‌تواند نکات مربوطه را به مردم یادآور شود.

سیر کروناویروس را درمان می‌کند؟
این متخصص طب ایرانی پیام‌های منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر درمان کروناویروس با سیر را نوعی گمانه‌زنی دانست و اظهار کرد: سیر و سایر گیاهان مانند موسیر و پیاز دارای ترکیبات ضد ویروسی هستند، اما اینکه آیا می‌توانند کرونا ویروس را هم از بین ببرند یا خیر، به هیچ عنوان مشخص شده نیست. از طرفی مردم چین میزان زیادی سیر که دارای ترکیبات ضد ویروسی است مصرف می‌کنند، ولی علی‌رغم مصرف بالای سیر شاهد گسترش روز افزون کرونا ویروس در این کشور هستیم.

وی در خصوص توصیه‌های طب سنتی برای مقابله با عفونت‌های تنفسی و تقویت سیستم ایمنی بدن،‌ گفت: پاکسازی فضای دهان که محل عبور هوا به ریه‌ها است و هچنین پاکسازی میان دندان‌ها که محل رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها است، بسیار مهم است. قرقره سرکه و گلاب و قرقره سرکه و نمک به پاکسازی فضای دهان کمک می‌کند.

توصیه‌های طب سنتی برای تقویت ریه‌ها
معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت ادامه داد: گیاهانی مانند نعنا، عرق بارهنگ،‌ عرق بید و... که خواص ضد التهابی دارند موجب تقویت ریه‌ها می‌شوند. مصرف بادام، سیب، گلابی،‌ به، پرتقال،‌ نارنگی، لیمو شیرین و مصرف به اندازه ادویه‌جات گرم مزاج که حجم بالایی از آنتی اکسیدان دارند مانند زردچوبه، دارچین، زعفران، زنجبیل و فلفل سیاه نیز موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. از طرفی مصرف فلفل قرمز، خیار،‌ گوجه، بادنجان، خربزه،‌ طالبی و... که پتانسیل آلرژی زایی دارند، توصیه نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه علائم کرونا ویروس مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا است،‌ افزود: طبق آخرین تحقیقات صورت گرفته دمنوش و دارو گیاه "سر خار گل" توانسته اثرات مثبتی برای تقویت سیستم ایمنی و کاهش علائم سرماخوردگی داشته باشد که مصرف این گیاه نیز می‌تواند برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل چنین بیماری‌هایی مفید باشد.

منبع:ایسنا