کد خبر: ۲۸۹۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۰۵

قیمت ماسک ۳۹ برابر نرخ مصوب!/ بازار سیاه ژل ضدعفونی و ماسک

از ماسک گذشته ژل‌های ضدعفونی دست هم کمیاب شده‌اند. ژل‌هایی که تا قبل از این با قیمت ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان فروخته می‌شدند، قیمت‌شان در داروخانه‌ها تا ۴۰ هزار تومان رسیده است، اما نرخ ژل در بازار سیاه تا ۹۰ هزار تومان می‌رسد و کاسبانی که موفق شده‌اند ژل‌ها را از داروخانه‌ها خریداری کنند آن را در سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور تا قیمت ۹۰ هزار تومان برای فروش گذاشته‌اند.
برخلاف گفته‌های مسئولان وزارت بهداشت پیدا کردن ماسک و ژل ضدعفونی دست در داروخانه‌های تهران کار ساده‌ای نیست. برخی داروخانه‌های سلسبیل تهران به مشتریان می‌گویند که ماسک و ژل ضدعفونی را تمام کرده‌اند و فقط بطری‌های دو یا چهار لیتری الکل ۷۰ درصد و ساولن دارند. وضعیت تامین مواد ضدعفونی در این منطقه به شرایطی رسیده است که مردم به خریدن بتادین هم رضایت داده‌اند.

داروخانه‌های منطقه آزادی، اما به صورت تک و توک ماسک عرضه می‌کنند و البته قیمت هر ماسک ساده در این منطقه بین ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان است. داروخانه‌داران در پاسخ به اعتراض مردم می‌گویند که ماسک را فقط با ۱۰۰۰ تومان سود می‌فروشند و آن‌ها هم کالا را از توزیع کنندگان گران می‌خرند.

به جز ماسک ژل‌های ضدعفونی دست در داروخانه‌ها کمیاب شده است و داروخانه‌داران به مشتریان می‌گویند که یکی- دو ساعت دیگر مراجعه کنند تا در صورت تامین از انبار، ژل بفروشند.

کالا‌هایی ضدعفونی که در داروخانه‌ها موجود است، منحصر به بطری‌های الکل مایع و بتادین و ساولن می‌شود. هر بطری دو لیتری الکل ۷۰ درصد در داروخانه‌های غرب تهران بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است و قیمت یک بطری بتادین به حدود دو تا سه برابر گذشته یعنی بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان رسیده است.

توقف فروش در فروشگاه‌های آنلاین؟

در این میان فروشگاه‌های آنلاین هم فروش ماسک و ژل ضدعفونی را متوقف کرده‌اند و به عنوان مثال دیجی کالا برای این اقلام عبارت «ناموجود» را درج کرده است. در سایت دیوار هم بازار سیاه فروش ژل ضدعفونی راه افتاده است و ژل‌های دست که در صورت موجودی در داروخانه‌ها حداکثر تا ۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود در سایت دیوار تا ۹۰ هزار تومان فروخته می‌شود. البته بازار سیاه فروش ژل و ماسک به فضای مجازی محدود نمی‌شود و دستفروشان سر چهارراه‌ها و حتی در پمپ‌های بنزین تهران ژل‌های ضدعفونی دست توسط دستفروشان عرضه می‌شود.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که سازمان غذا و دارو به رسانه‌ها اعلام کرده است که روزانه یک‌و‌نیم میلیون عدد ماسک در کشور توزیع می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد که ماسک‌های توزیعی از کانال‌هایی غیرشفاف به بازار سیاه می‌رسد.

منبع:تجارت نیوز