کد خبر: ۲۸۹۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۹۴

تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان آسیا شد

تیم کشتی آزاد ایران با کسب ۲ مدال طلا، ۲ مدال نقره و ۴ مدال برنز بعنوان قهرمانی رقابت های کشتی بزرگسالان قهرمانی آسیا در هند دست یافت.
سی و سومین دوره رقابت های کشتی آزاد بزرگسالان قهرمانی آسیا روزهای ۳ و ۴ اسفندماه در شهر دهلی نو کشور هند برگزار شد که در پایان تیم ایران با ۲ مدال طلای محمدجواد ابراهیمی و مجتبی گلیج در وزن ۹۲ و ۹۷ کیلوگرم، ۲ مدال نقره امیرحسین حسینی و احمد بذری در اوزان ۷۰ و ۸۶ کیلوگرم و ۴ مدال برنز امیرحسین مقصودی، مصطفی حسین خانی، علی سوادکوهی و پرویز هادی در اوزان ۶۵، ۷۴، ۷۹ و ۱۲۵ کیلوگرم و کسب ۱۶۸ امتیاز بعنوان قهرمانی دست یافت. پس از تیم ایران تیم های هند و قزاقستان به ترتیب با ۱۵۹ و ۱۴۶ امتیاز دوم و سوم شدند.

نتایج کشتی گیران کشورمان در این مسابقات به شرح زیر است:

در وزن ۵۷ کیلوگرم علیرضا سرلک در دور اول با نتیجه ۱۰ بر صفر چیا وی چویو از چین تایپه را مغلوب کرد وی در دور بعد با نتیجه ۴ بر ۲ مغلوب نوراسلام سانایف دارنده مدال نقره و برنز جهان از قزاقستان شد. با توجه به شکست این کشتی گیر مقابل حریف هندی در مرحله نیمه نهایی،  سرلک از دور رقابت ها کنار رفت.

در وزن ۶۱ کیلوگرم مجید داستان در دور نخست با نتیجه ۱۱ بر صفر گامبایار نامسرای از مغولستان را مغلوب کرد. وی در دور بعد با نتیجه ۴ بر ۲ مغلوب اولوبک ژولدوشبیکوف دارنده مدال طلای زیر ۲۳ سال جهان از قرقیزستان شد و با توجه به حضور حریفش در دیدار فینال راهی گروه بازنده ها شد. داستان در این گروه مقابل نوربولات عبداله یف از قزاقستان با نتیجه ۱۲ بر ۲ به برتری دست یافت و راهی دیدار رده بندی شد. وی در این دیدار مقابل راحول آواره از هند با نتیجه ۵ بر ۲ مغلوب و پنجم شد.

در وزن ۶۵ کیلوگرم امیرحسین مقصودی در دور اول مقابل نورگازی عبدالرزاکوف از قرقیزستان با نتیجه ۱۰ بر صفر پیروز شد وی در دور بعد مقابل یایو چانگ از چین تایپه نیز با نتیجه ۱۰ بر صفر پیروز و راهی مرحله نیمه نهایی شد. مقصودی در این مرحله مقابل باجرانگ دارنده مدال نقره و برنز جهان از هند با نتیجه ۱۰ بر صفر مغلوب شد و به دیدار رده بندی رفت. مقصودی در این دیدار با نتیجه ۲ بر صفر عباس رحمان اف از ازبکستان را مغلوب کرد و به مدال برنز رسید.

در وزن ۷۰ کیلوگرم امیرحسین حسینی پس از استراحت در دور اول در دور دوم مقابل میژان آشیروف دارنده مدال برنز آسیا از قزاقستان با نتیجه ۵ بر ۴ پیروز شد. وی در دور بعد و در مرحله نیمه نهایی ناوین از هند را با نتیجه ۳ بر ۲ از پیش رو برداشت و به دیدار فینال راه یافت. حسینی در این دیدار در مصاف با الیاس بکبولاتوف کشتی گیر روسی الاصل و قهرمان اروپا از ازبکستان با نتیجه ۱۰ بر ۴ مغلوب شد و به مدال نقره رسید.

در وزن ۷۴ کیلوگرم مصطفی حسین خانی در دور نخست با نتیجه ۳ بر صفر بکجان ژامبولوف از قرقیزستان را از پیش رو برداشت وی در دور بعد مقابل جیتیندر از هند با نتیجه ۲ بر ۲ مغلوب شد و با توجه به حضور این کشتی گیر در دیدار فینال به گروه شانس مجدد رفت. حسین خانی در این گروه پارینا چامنانجان از  تایلند را با نتیجه ۱۰ بر صفر مغلوب کرد و به دیدار رده بندی راه یافت. وی در این دیدار با نتیجه ۵ بر صفر از سد سومیابازار زاندانبود از مغولستان گذشت و صاحب مدال برنز شد.

در وزن ۷۹ کیلوگرم  علی سوادکوهی در دور اول در مصاف با سهراب شریپوف از ازبکستان با نتیجه ۱۰ بر صفر به برتری دست یافت. وی در دور بعد و در مرحله نیمه نهایی با نتیجه ۳ بر یک مقابل ارسلان بوداژاپوف از قرقیزستان شکست خورد و راهی دیدار رده بندی شد. سوادکوهی در این دیدار با نتیجه ۵ بر صفر گلیم جان یوزربایف از قزاقستان را شکست داد و صاحب مدال برنز شد.

در وزن ۸۶ کیلوگرم احمد بذری پس از استراحت در دور اول در دور دوم با نتیجه ۵ بر ۴ عظمت دولت بیکوف دارنده مدال نقره آسیا از قزاقستان را مغلوب کرد. وی در دور بعد و در مرحله نیمه نهایی با نتیجه ۱۶ بر ۵  عیسی شاپیف از ازبکستان را از پیش رو برداشت و راهی دیدار فینال شد. بذری در دیدار نهایی با نتیجه ۱۰ بر ۱۰ مغلوب شوتارو یامادا از ژاپن شد و به مدال نقره رسید.

در وزن ۹۲ کیلوگرم محمدجواد ابراهیمی در دور نخست با نتیجه ۶ بر ۲ ایلیسخان چیلایف از قزاقستان را شکست داد. وی در دور دوم و در مرحله نیمه نهایی با نتیجه ۱۰ بر ۲ آجی نیاز صفرنیازاف از ازبکستان را مغلوب کرد و به دیدار فینال راه یافت. ابراهیمی در این دیدار با نتیجه ۱۰ بر صفر تاکوما اوتسو از ژاپن را از پیش رو برداشت و به مدال طلا دست یافت.

در وزن ۹۷ کیلوگرم مجتبی گلیج در دور اول با نتیجه ۱۱ بر صفر اولزیسایخان باسانتسوجت از مغولستان را مغلوب کرد وی در دور دوم مقابل علیشیر یرگالی دارنده مدال برنز آسیا از قزاقستان با نتیجه ۶ بر ۴ پیروز شد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. گلیج در این مرحله با نتیجه ۱۲ بر ۲ ماگومد موسی یف دارنده مدال نقره بازی های آسیایی  از قرقیزستان را مغلوب کرد و به دیدار فینال راه یافت. وی در دیدار پایانی با نتیجه ۱۰ بر صفر از سد ساتیوارت کادیان دارنده مدال برنز آسیا از کشور هند گذشت و به مدال طلا دست یافت.

در وزن ۱۲۵ کیلوگرم پرویزهادی در دور اول با نتیجه ۱۴ بر ۴ عمر سارم از سوریه را مغلوب کرد. وی در دور بعد مقابل آیال لازاریف قهرمان آسیا از قرقیزستان با نتیجه ۱۰ بر صفر پیروز شد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. هادی در این مرحله مقابل یوسوپ باتیرمورزایف از قزاقستان با نتیجه ۴ بر صفر ضربه فنی شد و به دیدار رده بندی رفت. هادی در این دیدار با نتیجه ۱۰ بر صفر فرهاد آناکولوف از تاجیکستان را مغلوب کرد و به مدال برنز رسید.

رده بندی تیمی و انفرادی این رقابت ها به شرح زیر است:

۵۷ کیلوگرم: ۱- کومار راوی (هند) ۲- حیکمت اله وحیداف (تاجیکستان) ۳- بکبولات میرزانظر اولو (قرقیزستان) و یوکی تاکاهاشی (ژاپن) ... ۷- علیرضا سرلک (ایران)

۶۱ کیلوگرم: ۱- الوکبک ژولدوشبیکوف (قرقیزستان) ۲- موحامد ایکروموف (تاجیکستان) ۳- ریوتو ساکاکی (ژاپن) و راحول آواره (هند) ۵- مجید داستان (ایران)

۶۵ کیلوگرم: ۱- تاکوتو اتوگورو (ژاپن) ۲- باجرانگ (هند) ۳- امیرحسین مقصودی (ایران) و دولت نیازبیکوف (قزاقستان)

۷۰ کیلوگرم: ۱- الیاس بک بولاتوف (ازبکستان) ۲- امیرحسین حسینی (ایران) ۳- میرجان آشیروف (قزاقستان) و اسلامبک اوروزبکوف (قرقیزستان)

۷۴ کیلوگرم: ۱- دانیار کایسانوف (قزاقستان) ۲- جیتیندر (هند) ۳- دایچی تاکاتانی (ژاپن) و مصطفی حسین خانی (ایران)

۷۹ کیلوگرم: ۱- ارسلان بوداژاپوف (قرقیزستان) ۲- بالیان گوراو (هند) ۳- علی سوادکوهی (ایران) و شینکیچی اوکویی (ژاپن)

۸۶ کیلوگرم: ۱- شوتارو یامادا (ژاپن) ۲- احمد بذری (ایران) ۳- عیسی شاپیف (ازبکستان) و دیپاک پونیا (هند)

۹۲ کیلوگرم: ۱- محمدجواد ابراهیمی (ایران) ۲- تاکوما اوتسو (ژاپن) ۳- تسوگتگرل مونخباتار (مغولستان) و ایلیسخان چالیف (قزاقستان)

۹۷ کیلوگرم: ۱- مجتبی گلیج (ایران) ۲- ساتیوارت کادیان (هند) ۳- رستم ایسکندری (تاجیکستان) و علیشیر یرگالی (قزاقستان)

۱۲۵ کیلوگرم: ۱- یوسوپ باتیرمورزایف (قزاقستان) ۲- خودربولگا دورجخاند (مغولستان) ۳- پرویز هادی (ایران) و کونگ جین نام (کره جنوبی)

رده بندی تیمی: ۱- ایران ۱۶۸ امتیاز ۲- هند ۱۵۹ امتیاز ۳- قزاقستان ۱۴۶ امتیاز ۴- ژاپن ۱۴۰ امتیاز ۵- قرقیزستان ۱۱۴ امتیاز ۶- ازبکستان ۹۴ امتیاز ۷- مغولستان ۹۳ امتیاز ۸- تاجیکستان ۸۵ امتیاز ۹- کره جنوبی ۵۷ امتیاز ۱۰- عراق ۲۴ امتیاز

منبع:مهر