کد خبر: ۲۸۹۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۰

از کرونا نترسید؛ اضطراب باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود

فارس نوشت: عضوکمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت با بیان اینکه مردم نباید نگران ابتلا به بیماری کرونا باشند، گفت: اضطراب و استرس باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.
مینو محرز، عضوکمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران گفت: این ویروس که در کشور چین اپیدمی شد، هفتمین ویروس از خانواده کروناست که نسبت به ویروس‌های قبلی متفاوت است. تفاوت این ویروس با سارس و مرس این است که سرعت انتقال و بیماری‌زایی آن بیشتر از بقیه بوده ولی مرگ و میر آن خیلی پایین تر است.

وی ادامه داد: توصیه ما به مردم این است که مردم ترس و اضطراب نداشته باشند به دلیل اینکه این موضوع باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود، این بیماری ترس ندارد و می‌توان با رعایت نکات بهداشتی از ابتلا به بیماری جلوگیری کرد.

محرز توصیه کرد: مردم حتی الامکان از ترددهای غیرضروری در شهر بکاهند و نکات بهداشتی را رعایت کنند.حتما دستان خود را به طور مکرر بشویند و اگر احساس بیماری یا سرماخوردگی می‌کنند حتما در منزل بمانند و در صورت لزوم با ماسک به بیرون از خانه تردد کنند.

مینو محرز اشاره کرد: اگر تب و سرفه داشتید حتما به مراکز بهداشت درمانی نزدیک محل زندگیتان مراجعه کنید تا در صورت تایید بیماری به بیمارستان‌های مشخص شده ارجاع داده شوید. چون علائم بیماری زیاد مشخص نیست، مردم بدون ترس و با رعایت تمام نکات بهداشتی از سلامت خود محافظت کنند و نگران نباشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این ویروس کودکان را نیز مبتلا می‌کند یا خیر گفت :این غیرممکن است که یک عفونت ویروسی شایع شود و کودکان مبتلا نشوند اما تجربه در کشور چین نشان داده که احتمال ابتلای کودکان کمتر است. بیشترین مبتلایان به نوع شدید این بیماری بیشتر افراد بالای ۵۰ سال و افرادی که بیماری قلبی، عروقی یا بیماری خاصی دارند هستند.

به گفته محرز، مردان چون بیشتر در جامعه و تجمعات هستند و تردد دارند نسبت به زنان بیشتر به این ویروس مبتلا می‌شوند وگرنه فرقی در جنسیت برای این ویروس تا به الان قائل نشده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مرگ و میر با توجه به تعداد مبتلایان در ایران بالاست گفت: مرگ و میر افراد مبتلا بالا نیست چرا که زمانی که تشخیص این بیماری شروع شد و محاسبه‌ها انجام شد، آمار فوتی‌های این بیماری با کشورهای دیگر تقریبا یکسان بوده است.

محرز در پایان باز هم توصیه کرد: هموطنان فقط آرامش خود را حفظ کرده و نکات بهداشتی را رعایت کنند.