کد خبر: ۲۸۹۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۳۵

مقایسه مدیریت بحران کرونا در ایران و کشور‌های منطقه/ جیب‌هایی که از درد مردم پر می‌شوند!

جهان درگیر پدیده نوظهور ویروس کروناست و این همه گیری ویروس مقایسه مدیریت دولت‌ها بر این بحران را در یک وضعیت مشابه ساده‌تر کرده است. شباهت و تفاوت‌های مدیریتی در کشور‌های درگیر ویروس کرونا به تنهایی خبر نگران کننده و مایوس کننده‌ای برای ایرانی‌هاست.
روز دوشنبه وزارت صنایع و تجارت کویت ابلاغیه‌ای اعلام کرده و قیمت ماسک را در آن تعیین کرده است. خالد الرودحان وزیر صنایع کویت در این بیانیه گفته این وزارت خانه بر اساس نامه وزارت بهداشت کویت قیمت هر ماسک را بین ۱۰۰ فلوس تا ۱.۳ دینار کویت تعیین کرده است.
 
او به فروشندگان ماسک هشدار داده که حق عدول از این قیمت را ندارند در غیر این صورت مجازات خواهند شد. بر همین اساس به گزارش رسانه کویتی کونا کویت تیمی ویژه برای بازرسی قیمت ماسک در داروخانه‌ها و بازار‌های محلی اعزام شده‌اند.
 
ستاد تنظیم بازار کویت از تعطیلی ۵ داروخانه در شهر‌های مختلف کویت به دلیل ارائه ماسک با قیمت بالاتر از قیمت مصوب خبر داده است.
 
یک منبع از این ستاد به کونا کویت گفته این تیم بازرسی با ریاست بخش کنترل تجارت وزارتخانه تعداد زیادی بازرس را برای اطمینان از ارائه خدمات مرتبط به کرونا با قیمت پایین اعزام کرده است.
 
این منبع گفته هر داروخانه یا مغازه‌ای که دارو‌هایی را به نام داروی پیشگیری از کرونا ارائه دهد یا اقلام ضروری مانند ماسک و ضد عفونی کننده را با قیمت بالا عرضه کند به دادستانی ارجاع داده خواهد شد.
 
این پروتکل‌ها در حالی در کشور همسایه ایران در حال اجراست که وضعیت در کشورمان وخیم به نظر می‌رسد. لازم به ذکر است که ایران منشا ورود ویروس کرونا به برخی از کشورهای همسایه از جمله کویت، بحرین، عراق و قطر اعلام شده است.

گزارش‌های متعددی به دست رسانه‌ها رسیده که از کمبود ماسک و مواد ضد عفونی کننده در داروخانه‌ها یا عرضه این اقلام با قیمت‌های نجومی خبر می‌دهد.
 
قیمت مصوب ماسک فقط ۴۱۰ تک تومان است، اما با شیوع کرونا در ایران، برخی داروخانه‌های تهران ماسک‌های ساده را تا ۱۶ هزار تومان می‌فروشند. در واقع قیمت هر عدد ماسک به حدود ۳۹ برابر نرخ واقعی‌اش فروخته می‌شود. البته آن هم به شرطی که موفق شوید داروخانه‌ای را پیدا کنید که ماسک داشته باشد.
 
برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی از ارائه ماسک با قیمت ۱۰۰ هزار تومان خبر داده‌اند، همزمان اقلام ضد عفونی کننده در بازار نایاب شدند ژل‌هایی که تا قبل از این با قیمت ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان فروخته می‌شدند، قیمت‌شان در داروخانه‌ها تا ۴۰ هزار تومان رسیده است، اما نرخ ژل در بازار سیاه تا ۹۰ هزار تومان می‌رسد و کاسبانی که موفق شده‌اند ژل‌ها را از داروخانه‌ها خریداری کنند آن را در سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور تا قیمت ۹۰ هزار تومان برای فروش گذاشته‌اند.

اگرچه امروز رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا از اجرای طرح‌های عملیاتی مبارزه با احتکار ماسک‌های تنفسی و مواد ضدعفونی کننده در سراسر کشور و برخورد جدی با احتکارکنندگان خبر داده، اما همچنان شرایط مشابه قبل است.
 
حسن روحانی رییس حمهور کشور امروز همزمان با افتتاح اتوبان تهران شمال به مساله سوداگری برخی فروشندگان اقلام ضروری مقابل با کرونا اشاره کرده و گفت: خداوند می‌گوید ما زمین را آفریدیم تا معلوم شود در این مسابقه چه کسی بهتر عمل می‌کند، شادی و غم مهم نیست مهم این است که در شادی و غم ما چگونه عمل می‌کنیم. این روز‌ها یک ویروسی که مسافر بی‌دعوت و نامیمونی است به همه جا سفر می‌کند به کشور ما آمده است.
 
رییس جمهور گفته باید از این مشکل عبور کنیم و کسی نباید از این حوادث سوءاستفاده کنند و جیب بدوزیم از روزی که مردم در سختی هستند. جیبی که برای غم مردم ساخته می‌شود برای دنیا و آخرت جز خسارت ندارد. مردم سر یک شوینده و ماسک گرفتار هستند. خداوند این همه راه برای روزی حلال گذاشته است.