کد خبر: ۲۹۰۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۳۶

مرگ ۱۲ نفر بر اثر مصرف الکل در مازندران در ۲ روز اخیر/ پزشکی قانون: حتی مشروبات الکلی پلمپ شده هم استاندارد نیستند؛ اغلب در کارگاه‌های زیرزمینی تهیه می‌شوند

پزشکی قانونی استان مازندران اعلام کرد در فاصله زمانی اول تا ۱۹ اسفند امسال ۱۲ نفر در استان بر اثر مصرف الکل جان خود را از دست دادند .
به نقل از روابط عمومی پزشکی قانونی مازندران، این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل هیچ گونه فوتی به علت مصرف الکل در استان ثبت نشده بود.

بر اساس این گزارش ، قربانیان ۱۱ مرد و یک زن بودند.

پزشکی قانونی مازندران با اعلام این که در گزارش های پزشکی قانونی شهرستان های استان مرگ چندین نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی پلمپ شده هم وجود دارد ، به خانواده ها هشدار داد که هیچ گونه مشروبات الکلی استانداردی در کشور وجود ندارد و حتی مشروبات الکلی پلمپ شده نیز در اغلب موارد درکارگاه های زیرزمینی تهیه و پلمپ می شود.

پزشکی قانونی مازندران به خانواده ها هشدار داده است که مراقب فرزندان، نوجوانان و جوانان خود باشند و توصیه ها و هشدارهای لازم را به آنان ابلاغ کنند.

اگرچه پزشکی قانونی مازندران در گزارش خود به احتمال مصرف الکل یا مشروبات الکلی به عنوان شیوه نادرست منجر به مرگ برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا اشاره ای نکرد ، ولی به نظر می رسد با توجه به نبود سابقه مرگ بر اثر مصرف مشروبات الکلی در دوره زمانی سال های گذشته و شیوع کرونا در این دوره زمانی در مازندران ، این موضوع با بیماری کرونا ارتباط داشته باشد.

شیوع کرونا در مازندران از اول اسفند ماه با شناسایی ۲ بیمار مسافر از قم در بابل رونمایی شد و از آن پس نیز به مرور شدت گرفت تا جایی که تا دیروز منجر به مرگ ۲۷ نفر و ابتلای قطعی نزدیک به ۹۰۰ نفر شد.

طی چند روز گذشته مرگ ناشی از مصرف الکل برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا در برخی نقاط کشور گزارش شده است که بیشترین موارد مرگ در این مورد هم مربوط به استان خوزستان بوده است.

گزارش های رسانه ای حاکیست که برخی از جوانان و نواجوانان تحت تاثیر خبرهای جعلی در فضای مجازی یا در محافل عمومی در باره اثر الکل بر جلوگیری از ابتلا به کرونا قرار می گیرند و بدون توجه به صحت این مطالب اقدام به مصرف الکل حتی از نوع متانول و صنعتی می کنند ، در حالی که پزشکان و مراجع علمی هشدار داده اند که مصرف الکل صنعتی حتی برای ضدعفونی کردن پوست دارای پیامدهای جبران ناپذیری مانند مسمومیت ، نارسایی کلیوی و حتی مرگ می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز امروز در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد که الکل متیلیک یا متانول به دلیل سمی بودن در ترکیبات تشکیل دهنده محول‌های ضد عفونی کننده جایگاهی ندارد .

بنابر این گزارش الکل متانول به دلیل سمی بودنش در تماس با پوست ، جذب بدن شده و متناسب با میزان جذب پوستی ، عوارضی همچون کوری ، مسمومیت کلیوی و مرگ را می تواند به دنبال خواهد داشت.

دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مورد شایعات تاثیر گذاری شرب الکل برای جلوگیری از انتقال ویروس به بدن ، توضیح داد که شرب مشروبات الکلی حتی با حجم کم دارای عوارض بوده و سلامت انسان را در معرض تهدید قرار می دهد و این در حالیست که با ورود ویروس به معده، اسید معده، بیشترین اثر حفاظتی را علیه ویروس اعمال خواهد کرد.