کد خبر: ۲۹۰۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۱۳۹

ترکش‌های کرونا در زندگی زناشویی!

جومپا لاهیری نویسنده‌ی آمریکایی بنگالی‌تبار در مجموعه داستان فراموش نشدنی خود با عنوان "مترجم درد‌ها" داستان کوتاهی دارد به نام "موضوع موقت" که روابط میان یک زوج جوان را در چند شب پیاپی روایت می‌کند.
 فضای تنگ و خفقان آوری که بر داستان حکمفراست، خواننده را از اوجی عاشقانه آرام آرام به سقوطی نفرت‌انگیز سوق می‌دهد. زن و مرد قصه که عاشقانه همدیگر را دوست دارند، برای پنج شب متمادی بایست ساعتی را در تاریکی مطلق سپری کنند. کابل‌های برق کوچه‌ی محل زندگی آن‌ها دچار آسیب شده و هر شب به مدت یک ساعت برای تعمیر کابل‌ها برق را قطع خواهند کرد.
 
زن و شوهر جوان تصمیم می‌گیرند در این ساعت ظلمت و تاریکی، راز‌ها و ناگفته‌های زندگی خود را بی آن که همدیگر را ببینند، به یکدیگر بگویند. راز‌ها با خاطرات بی‌اهمیت و کمرنگ در شب‌های اول شروع می‌شوند، اما ناگهان ناگفته‌ها و اسراری در شب‌های بعد هویدا می‌شوند که انهدام و فروپاشی زندگی مشترک آن‌ها را رقم می‌زنند ...
 
تا یکی دو ماه پیش از این، تصویر و تجسم چنین فضایی برای مخاطبان قصه‌ی لاهیری تا اندازه‌ای تخیلی و به دور از واقعیت می‌نمود، اما با بروز بحران اخیر کرونا و اپیدمی و فراگیری آن که موجب قرطینه شدن خانگی آدم‌ها گردید، فضایی بسیار نزدیک به فضای داستان "موضوع موقت" بر خانه‌ها و آدم هایش سایه افکند.
 
آدم‌هایی که به دلیل مشاغل خود ساعات متمادی شبانه روز را در محیطی بیرون از خانه به سر می‌بردند و تنها برای ساعاتی کوتاه، همنشینی و همراهی همدیگر را تجربه می‌نمودند، با هجوم کرونا مجبور به خانه نشینی اجباری شده و ملزم به تحمل همدیگر گردیدند. اگر آدم‌های قصه‌ی "موضوع موقت" تنها برای یک ساعت می‌توانستند "خود" واقعی‌شان را به شریک زندگی شان نشان دهند، آدم‌های "ووهان" روز‌ها و ساعات بسیاری را برای پرداختن به این موضوع زمان داشتند.
 
با پایان نخستین موج از این بیماری و سرکوب آن توسط دولت چین که آمار نزولی مبتلایان روند کاهشی آن را نشان می‌دهد، بنا به اظهار بسیاری از رسانه‌های خبری، دولت با حجم معتابهی از تقاضای طلاق زوجین در بسیاری از استان‌ها روبرو شده است. تقاضا‌های رو به ازدیاد طلاق که وزارت امور شهروندی به ثبت آن‌ها مبادرت ورزیده است، چنان فراوان و غیرمترقبه اند که به دلیل فشردگی حجم درخواست‌ها تا اطلاع ثانوی از پذیرش هرگونه درخواست طلاقی ممانعت بعمل آمده است. چنین اتفاقی، پیامد قرنطینه‌های چندین روزه‌ی خانگی و در کنار هم بودن زوجین در فضای تنگ و محبوس خانه‌هایی است که ابلیس ریز کرونا، آن را به زندانی موقت برای آن‌ها تبدیل نموده است.
 
همانگونه که کرونا نخستین شلیک خود را از "ووهان" آغاز کرد و سایر کشور‌ها تا ابتلای شهروندان شان آن را جدی نگرفتند، نخستین ترکش‌های آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی آن نیز از چین آغاز شده است و می‌طلبد که حاکمان، جامعه شناسان و اخلاق مداران جهان، آن را بیش از ویروس جدی بگیرند.
 
قطعا اغماض و چشم پوشی از تبعات اجتماعی این اپیدمی، بیش از کشندگی این ویروس، موجبات شیوع و گسترش فروپاشی‌های شدید اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی را در پی خواهد داشت. کوتاه سخن اینکه اگر در داستان "موضوع موقت" تنها زندگی یک زوج دستخوش این فرآیند قرار می‌گرفت، در داستان کرونا زوج‌ها و خانواده‌های فراوانی قربانی موج انفجار و ترکش‌های پس از آن خواهند شد. بسیار مواظب باشیم.

منبع:فرارو