کد خبر: ۲۹۲۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۱۵

التهاب دستگاه تنفس تحتانی مهمترین علت مرگ بیماران کرونایی

یک فوق تخصص ریه با اشاره به شیوع بیماری کرونا گفت: علت اصلی فوت در بیماران کرونا التهاب و درگیری دستگاه تنفس تحتانی است.
دکتر سید مهدی هاشمی، فوق تخصص ریه گفت: همزمان با شروع علایم فرد مبتل ابه بیماری کرونای جدید که شامل علایمی مانند تب، بدن درد، ضعف، خستگی و بی اشتهایی می‌شود علائم درگیری دستگاه تنفس هم به صورت سرفه شروع می‌شود.

او افزود: معمولا سرفه‌ها خشک و همراه باسنگینی قفسه سینه است.

دکتر هاشمی بیان کرد: اغلب بیماران در طی ۳تا۵روز رو به بهبودی می‌روند اما۲۰درصد بیماران دچار علائم شدید بیماری می‌شوند و در پایان روز سوم تا پنجم تب بیمار تشدید و علایم تنفسی شدید به روز می‌کند.

این فوق تخصص ریه ادامه داد: علائم تنفسی شدید شامل تنگی نفس، افزایش تعداد تنفس‌های فرد به بیش از ۲۸بار در دقیقه، سرفه شدید و احساس سنگینی شدید بر روی قفسه سینه می‌باشد.

او تصریح کرد: دراین مرحله فرد حتما باید به پزشک مراجعه و معاینه شود و اکسیژن خون توسط دستگاه اکسیژن سنج انگشتی سنجیده شود.

او اظهار داشت: درصورتیکه بیمار در معاینه علایم تنفسی داشته باشد و میزان اکسیژن خون افت کرده باشد باید بررسی بیشتر ازجمله انجام آزمایش خون و پرتو نگاری قفسه سینه شود که گروهی از این تعداد بیماری آن‌ها تشدید و نیاز به بستری دربیمارستان پیدا می‌کنند.

دکتر سید مهدی هاشمی گفت: ۵الی ۶درصد بیماران به دلیل وخامت حال عمومی نیاز به بستری در واحد مراقبت‌های ویژه پیدا می‌کنند.

او درگیری دستگاه تنفس تحتانی را مهمترین علت مرگ و میر در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ دانست و افزود:این افراد به‌علت التهاب شدید در بافت ریه توانایی تهیه اکسیژن کافی برای ارگان‌های حیاتی مانند قلب و مغز را ازدست می‌دهند و فرد نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی پیدا می‌کند که متاسفانه تعدادی هم فوت می‌کنند.

او در پایان پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی را در این روز‌ها ضروری دانست.