کد خبر: ۲۹۲۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۰

زیان اقتصادی کشورهای خلیج فارس در پی جنگ نفتی و شیوع کرونا

روزنامه فاینشنال تایمز با انتشار گزارشی زیان‌های ناشی از جنگ نفتی و شیوع ویروس کرونا برای کشورهای حوزه خلیج فارس را تحلیل کرد.
روزنامه فاینشنال تایمز با انتشار گزارشی تاثیر شیوع ویروس کرونا و جنگ نفتی بر اقتصاد کشورهای خلیج فارس را تحلیل کرد.

در این گزارش آمده است که منابع دولت‌ها درست همزمان با کاهش قیمت نفت خام و کاهش نرخ اشتغال در بخش خصوصی کاهش یافته است.

کشورهای حوزه خلیج بخش‌هایی از اقتصاد خود را در تلاش جدی برای مهار شیوع ویروس کرونا تعطیل کرده‌اند. عربستان سعودی بیشتر سفرهای داخلی و بین‌المللی را متوقف و نیز اکثر اماکن غیر از فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها را تعطیل کرده است.

امارات نیز شهروندان خود را تشویق کرده که در خانه بمانند و فقط در موارد ضروری از منزل خارج شوند. همچنین بیشتر پروازهای کشور نیز به استثنای پروازهایی که برای انتقال شهروندان از خارج صورت می‌گیرد، لغو شده‌اند.

در این گزارش آمده است: «کشورهای تولید‌کننده نفت در حوزه خلیج فارس نه‌تنها درگیر پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کووید-۱۹ هستند بلکه از نتایج زیان‌بار جنگ نفتی بین عربستان و روسیه و کاهش قیمت این طلای سیاه به پایین‌ترین سطح در ۱۷ سال گذشته نیز رنج می‌برند.»

«جان سفاکیانکس» ، کارشناس امور خلیج فارس در دانشگاه کمبریج می‌گوید: «اقتصاد کشورهای خلیج فارس با یکی از خطرناک‌ترین و مهم‌ترین امتحان‌هایی مواجه است که هرگز تا‌کنون مشاهده نکرده است.»

وی در ادامه افزود: «تکانه‌های قیمت نفت بدترین اخبار ممکن برای کشورهای خلیج فارس بوده است.»

در این گزارش آمده است که عربستان پنج درصد بودجه خود را در شرایط فعلی قیمت نفت و شیوع ویروس کرونا کاهش داده است.

در ادامه این گزارش آمده است: «عربستان از روز دوشنبه منع آمدوشد در سراسر این کشور را از ساعت هفت شب تا ساعت شش صبح اعمال کرده و از ارائه بسته حمایتی ۳۲ میلیار دلاری به کارفرمایان خبر داده است.»

در این گزارش تاکید شده است که بحران فعلی بر هر یک از مفاصل اقتصاد امارات تاثیر منفی گذاشته که پیامدهای آن در هر عرصه‌ای آشکار است و شرکت‌ها با معضلات فراوانی مواجه می‌کند.

همچنین سازمان هواپیمایی امارات که از بزرگ‌ترین شرکت‌های این حوزه به شمار می‌رود، بیشتر پروازهای خود را متوقف کرده و از کارکنان خود خواسته که مرخصی‌های زودهنگام یا بدون حقوق بگیرند تا از کاهش ساعات کاری آن‌ها پرهیز شود.

همچنین تعداد افراد مقیم در هتل‌های دبی در هفته نخست ماه مارس به میزان ۶۱ درصد کاهش یافت.

در پایان این گزارش آمده است که با تصمیم ژاپن به تاخیر بازی‌های المپیک پرسش‌های درباره نمایشگاه «اکسپو» در دبی مطرح می‌شود که قرار است در ماه اکتبر بیش از ۲۵ میلیون بازدیدکننده را جذب کند.

کمیته برگزارکننده این نمایشگاه اعلام کرد که طی هفته‌های آینده ارزیابی‌های لازم را در رابطه با وضعیت انجام می‌دهد.