کد خبر: ۲۹۲۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۹

روایتی از همه‌گیری یک بیماری که ۱۰۰ سال پیش نقش کرونا را داشت

شیوع آنفلوآنزا در سال ۱۹۱۸ پیامدهای مرگباری به همراه داشت، اما حالا آنفلوآنزا به یک بیماری ساده تبدیل شده است.
۱۰۰ سال پیش، ایران وضعیت مشابهی با امروزش داشت؛ ویروسی مرگبار از کشوری غریبه به ایران آمده بود روزانه صدها هزار نفر در اثر ابتلا به آن کشته ‌شدند.

نام آن کشور غریبه اما به جای چین، روسیه و اسم ویروس مرگبار هم به جای کرونا، آنفلوآنزا بود. شیوع آنفلوآنزای اسپانیایی، گاهی در سایه اتفاقات جنگ جهانی گم می‌شود، اما در آن روزها ۵۰۰ میلیون نفر از جمعیت ۲میلیاردی جهان به این ویروس مبتلا شدند و میلیون‌ها نفر هم کشته شدند؛ بین ۱۷ تا ۵۰ و یا حتی ۱۰۰ میلیون.

اما برخلاف اسمش، منشاء اصلی آنفلوآنزای اسپانیایی، اصلا اسپانیا نبود. کشورهای زیادی مثل اسپانیا، فرانسه، آلمان و ایالات متحده آمریکا گزارشات اولیه میزان ابتلا و قربانیان بیماری را پنهان کردند، اسپانیا این کار را انجام نداد و برای چندین سال به عنوان منشاء اصلی بیماری شناخته شد.

براساس تحقیقی که در سال ۱۹۹۹ توسط دانشمندان بریتانیایی انجام شده است، احتمالا منشاء آنفلوآنزای اسپانیایی بیمارستانی در فرانسه بود که میزبان هزاران قربانی حملات شیمیایی بود، تحقیقات دیگری هم منشاء این ویروس را چین، اتریش، ایالات متحده آمریکا و ... معرفی کردند.

«تف، مرگ پخش می‌کند»

جدا از منشا این بیماری، ویروس آنفلوآنزا شباهات زیادی کروناویروس داشت؛ بیماری هیچ درمانی نداشت و واکسن آن هم حدود ۲۰ سال بعد کشف شد. ترس و وحشت ناشی از گسترش این ویروس هم به جای فضای مجازی در خیابان‌ها پخش می‌شد.