کد خبر: ۲۹۲۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۷۳

ترامپ به دنبال گرفتن ماهی از آب گل آلود جنگ نفتی روسیه و عربستان است

بنا به گزارش بلومبرگ، رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش است تا از تنش‌های میان روسیه و عربستان بر سر بهای نفت به نفع خود استفاده کند.
به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از برنامه‌های عربستان سعودی برای بیرون راندن روسیه از بازار‌های نفتی از طریق افزایش تولید بسیار راضی بوده است.

بلومبرگ به نقل از یک مقام بلند پایه دولت آمریکا گزارش داد ترامپ برنامه‌های نفتی ریاض در مقابله با مسکو را تائید کرده و تنها نگرانی او زیان دیدن تولیدکنندگان سوخت آمریکا در اثر سقوط قیمت نفت بوده است.

بلومبرگ در ادامه گزارش داد این مقامات آگاه اعلام کردند رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی در ۹ مارس با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به او گفت که قیمت‌های را پایین نگه دارد، اما این قیمت‌ها به شکلی باشد که تولیدکنندگان آمریکا متضرر نشوند و همچنان در بازار نفتی حضور داشته باشند. پاسخ سعودی‌ها به درخواست ترامپ مثبت بوده است. یکی از سخنگویان کاخ سفید بدون ارائه جزئیات بیشتر، تماس تلفنی ترامپ و بن سلمان را تائید کرد.

کاهش هشدار دهنده قیمت نفت تا نزدیک به ۲۵ درصد درست دو هفته پس از این تماس تلفنی صورت گرفت که خبر شوکه آوری برای مقامات کاخ سفید نیز محسوب می‌شد.  بلومبرگ به نقل از این منبع آگاه نوشت هیچ کس در کاخ سفید انتظار چنین کاهشی در قیمت نفت در بازار‌های جهانی را نداشت.

ترامپ در ۱۹ مارس اعلام کرد در زمان مناسب وارد جنگ نفتی میان عربستان و روسیه خواهد شد. رئیس جمهور آمریکا گفت قیمت پایین سوخت به نفع مصرف کنندگان آمریکایی است هرچند به تولیدکنندگان سوخت آسیب می‌زند.

قیمت‌های پایین نفت تولیدکنندگان نفت خام در آمریکا را به شدت تحت تاثیر قرار داده، زیرا هزینه‌های تولیدی آن‌ها رد مقایسه با عربستان و روسیه بسیار بالاتر است.

پیشتر نیز نشریه وال استریت ژورنال گزارش داد ترامپ اعمال فشار بر عربستان به منظور کاهش تولید نفت را بررسی می‌کند و همچنین قصد دارد موضوع تهدید روسیه به تحریم برای برقراری ثبات در بازار نفت را در دستور کار دولت آمریکا قرار دهد.

در نشست اخیر کشور‌های عضو اوپک و روسیه طرفین برای تمدید توافق کاهش تولید نفت به نتیجه نرسیدند و به دنبال آن عربستان سعودی میزان تولید نفت خود را به مقدار زیادی افزایش داد که در نتیجه بهای نفت به شکل بی سابقه‌ای سقوط کرد.

در معاملات روز‌های اخیر، بهای هر بشکه نفت به کمتر از ۳۰ دلار رسیده و ارزش سهام شرکت‌ها در بازار‌های مالی دنیا به شدت تحت تاثیر این افت قیمت نفت و نیز تبعات ناشی از ویروس کرونا کاهش یافته است.