کد خبر: ۲۹۲۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۸

سخنگوی وزارت بهداشت: گروه «پزشکان بدون مرز» هنوز در ایران حضور دارند/ اگر تمایل داشته باشند، می‌توانند به اتباع خارجی ساکن ایران خدمت رسانی کنند

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که از ظرفیت «پزشکان بدون مرز» برای خدمت رسانی به اتباع خارجی ساکن ایران استفاده می‌شود.
کیانوش جهانپور روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره استفاده از ظرفیت «پزشکان بدون مرز» در ایران بیان کرد: در حال حاضر استان اصفهان نیازی به احداث بیمارستان سیار با ۴۸ تخت برای مبتلایان به ویروس کرونا ندارد.

وی ادامه داد: گروه «پزشکان بدون مرز» در کشور حضور دارند و از امکانات بهداشتی و درمانی ایران بازدید کرده‌اند و اگر تمایل داشته باشند، می‌توانیم محل‌هایی را که اتباع خارجی ساکن ایران می‌توانند خدمات دریافت کنند، برای دریافت خدمات به آنها پیشنهاد بدهیم.

جهانپور گفت: در کنار امکاناتی که وزارت بهداشت برای خدمات رسانی به اتباع خارجی فراهم کرده است، گروه «پزشکان بدون مرز» هم می‌توانند به اتباع خارجی ساکن ایران خدمت رسانی کنند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اظهار کرد: پیشنهاد ما در این زمینه، خدمت رسانی در استان‌های شرقی کشور است و این پیشنهاد مطرح می‌شود و اگر تمایل داشته باشند، این کار اتفاق می‌افتد.

وی افزود: کشورهای مختلف پس از شیوع ویروس کرونا در کشور به ایران کمک کرده‌اند و تاکنون کمک‌های بین المللی را به جز آمریکا و رژیم صهیونیستی پذیرفته‌ایم.

به گزارش ایرنا، حضور گروه «پزشکان بدون مرز» در ایران و در شرایط شیوع ویروس کرونا حاشیه‌هایی به همراه داشته است.

سعید نمکی وزیر بهداشت روز گذشته (چهارشنبه) در این زمینه گفت: فضای خاصی در کشور در مورد گروه پزشکان بدون مرز شکل گرفته که ما از این مجموعه استفاده نکرده‌ یا به شکل مطلوب استفاده نکرده‌ایم که لازم است مردم ما و همه جهان بدانند که از روز نخست، به جز دو گروه متخاصم شامل آمریکا و رژیم اشغالگر قدس از هر کجای دنیا هر کمکی به سمت ما آمد، پذیرفته و بلافاصله هم تشکر کرده‌ایم. گروهی که به نام پزشکان بدون مرز قرار بود وارد کشور شوند، از دو سه هفته قبل مکاتباتی برای آنها از سوی وزارت کشور و امور خارجه شده بود و همکاران ما در حوزه بین الملل نیز حضور آنها را به عنوان کمک تایید کرده بودند و در کشور با بیش از دو یا سه هفته تاخیر با فاصله دو هفته‌ای پذیرای این گروه شده بودند.

وی افزود: این گروه قرار بود یک بیمارستان ۴۸ تخت خوابی صحرایی دایر کنند که با توجه به ایجاد بیش از ۱۰ هزار تخت خالی که توسط نیروهای مسلح و سایر دستگاه ایجاد شده بود و در اکثر استان‌ها به دلیل مهار ورودی بیمارستان با اجرای طرح بسیج ملی مقابله با کرونا، ظرفیت‌های خالی و بیش از ۱۰ هزار تخت در فضای نقاهتگاهی داریم، فکر کردیم که این ظرفیت ۴۸ تخت، ضرورتی برای کشور ندارد، اما از آنها دعوت کردیم که به ایران آمدند و گفتیم که از مراکز درمانی دارای ظرفیت خالی نیز بازدید کنند، اما اگر زمانی ضرورتی بود، می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

نمکی اظهار کرد: با کمال احترام و ادب از همه گروه‌ها و مجامع بین المللی که به ما در این زمینه کمک کرده و می‌کنند، تشکر می‌کنیم و گفته‌ایم در استان‌هایی که اتباع بیگانه رفت و آمد دارند و در این مناطق مشکل داریم، می‌توان از ظرفیت ۴۸ تخت بیمارستانی صحرایی که توسط این گروه به کشور ارسال شده استفاده کرد و هرگز بنا بر رد احسان هیچ فرد یا مجموعه‌ای که قصد کمک به ما را دارد، نداشته‌ایم و همواره هم از این کمک‌ها سپاسگزاری و تشکر کرده و خواهیم کرد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز روز گذشته در این باره در توییتر خود نوشت: سفر پزشکان بدون مرز به ایران در هماهنگی کامل با دستگاه‌های ذی‌ربط صورت گرفته است. کمک‌های پزشکان بدون مرز و تجهیزات اهدایی آنها در منطقه مورد نیاز وزارت بهداشت استفاده می‌کنیم.

پزشکان بدون مرز (MSF) یک سازمان مردم‌نهاد برای کمک‌های انسان دوستانه است که از سال ۱۹۹۱ میلادی فعالیت خود را در ایران آغاز کرد و از آن زمان تاکنون در برخی حوادث مانند زلزله بم و سیل‌های لرستان، گلستان و خوزستان فعالیت داشته است.